کد خبر: 1197259
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شد
دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها تلاش دارد دسترسی آسان به کتاب و توسعه عدالت فرهنگی را هموار کند، گفت که یکی از برنامه‌های ما در نهاد کتابخانه‌ها «قصه‌گویی با موضوع فلسطین و محور مقاومت» خواهد بود تا با قصه‌ای متناسب با روانشناسی کودک، آن‌ها را نسبت به ظلم آگاه کنیم.
مصطفی محمدی

جوان آنلاین: دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها تلاش دارد دسترسی آسان به کتاب و توسعه عدالت فرهنگی را هموار کند، گفت که یکی از برنامه‌های ما در نهاد کتابخانه‌ها «قصه‌گویی با موضوع فلسطین و محور مقاومت» خواهد بود تا با قصه‌ای متناسب با روانشناسی کودک، آن‌ها را نسبت به ظلم آگاه کنیم.
نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز گذشته با حضور محمدرضا هراتی، دبیر هفته کتاب و معاون توسعه و کتابخوانی این نهاد در کتابخانه «هُدهُد سفید» برگزار شد.
هراتی با اشاره به «اتفاقاتی که در غزه می‌افتد و شهادت بیش از ۱۰هزار فلسطینی، به‌ویژه کودکان» گفت: این روز‌ها صحنه‌های غم‌انگیز و وحشتناکی را شاهد هستیم و باید بتوانیم دلایل این اتفاقات، نسل‌کشی و کودک‌کشی را که در غزه اتفاق می‌افتد، به فرزندانمان منتقل کنیم که جریان فلسطین چیست. در اینجا نقش کتاب و مطالعه خود را نشان می‌دهد. ماجرای فلسطین صرفاً سرزمین نیست، بلکه نژاد برتر دیدن خود و نادیده‌گرفتن انسان‌هاست. آن‌ها دارند نسل‌کشی و شهروند درجه چند ایجاد می‌کنند. یکی از برنامه‌های ما در نهاد کتابخانه‌ها «قصه‌گویی با موضوع فلسطین و محور مقاومت» خواهد بود تا با قصه‌ای متناسب با روانشناسی کودکان، آن‌ها را نسبت به ظلم آگاه کنیم.
دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم شکل‌گیری گفتمان محوری در کشور درباره برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: پویش کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان انتقال خون کشور در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود. انتشار فراخوان دومین جشنواره «کتابخوان و رسانه»، عضویت رایگان و «کتابسازی» از برنامه‌های دیگر هفته کتاب خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کار‌های خانگی داوطلبان از پنج کشور شرکت خواهند کرد، ادامه داد: حضور کتابخانه‌های عمومی کشور در عرصه اقتصادی کشور با برپایی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کار‌های خانگی تجربه شد. برخی از رؤسای انجمن کشوری کتابخانه‌های کشور‌هایی مانند برزیل آرزو کردند که‌ای کاش در برزیل نهاد کتابخانه‌ها داشته باشند.
دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اولویت دولت سیزدهم و تأکید رئیس‌جمهور در هفته کتاب سال گذشته در تالار وحدت در حضور کتابداران گفت: در سخنان رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی آسان به کتاب و توسعه عدالت فرهنگی پررنگ بود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش کرد این مسیر را هموار کند.
وی با اشاره به اعلام قول محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش ناوگان کتابخانه‌های سیار گفت: وزارت کشور و ارگان‌های دیگر نیز در این زمینه بسیار پای کار آمدند و تا پایان سال اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. اگر دقت کنید قبل از دولت سیزدهم، فقط ۳۰ کتابخانه سیار وجود داشت، اما در این دو سال حدود ۲۰ کتابخانه سیار افتتاح شد.
هراتی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: بخش‌های علمی و منابع بخش کودک این کتابخانه، تجهیزات خاصی دارد، به‌طوری‌که شاید چنین کتابخانه‌ای حتی در تهران نباشد. تقریباً این کتابخانه از نظر تجهیزات در غرب کشور جزو کتابخانه‌های نخست کشور است؛ البته کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج نیز در این بخش شاخص است. افتتاح دو کتابخانه سیار در زابل و ایرانشهر سیستان و بلوچستان براساس توسعه عدالت اجتماعی بود. در ایام هفته کتاب، ۲۳باب کتابخانه عمومی افتتاح می‌شود که از این تعداد ۱۸باب افتتاح جدید خواهد بود و مابقی بازطراحی است.
دبیر هفته کتاب با اشاره به همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با شهرداری در ایجاد کتابخانه‌ای به نام کتابخانه شهر اظهار کرد: امسال با همکاری شهرداری، سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که مخاطبان با اسکن کد می‌توانند به اطلاعات کتاب دسترسی پیدا کنند، امسال متن معرفی کتاب‌ها به‌صورت اختصاصی است. این سامانه به سامانه خانه کتاب و ادبیات ایران متصل است و برای معرفی کتاب‌ها نیز با ناشران هماهنگی انجام شده، علاوه بر این، نسخه الکترونیک و صوتی کتاب‌ها با توجه به اقتضائات در این سامانه ارائه می‌شود و این کتاب‌ها در کتابخانه عمومی نیز موجود هستند.
مراسم رونمایی از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پایان بخش این نشست بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار