کد خبر: 1197203
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
امروز تابلوی بورس تهران سبزپوش شد تا در تمام روز‌های هفته شاخص‌های بازار سهام رشد کرده باشند.

جوان آنلاین: بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با تعادل در عرضه و تقاضا کار خود را آغاز کرد و این تعادل تا انتهای معاملات برقرار بود.

به گزارش فارس، بازار سهام طی همه روز‌های هفته جاری صعودی بود و توانست کانال ۲ میلیون واحدی را پس بگیرد.

* چرا بورس صعودی شد؟

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: تاثیر کاهش تنش‌های ناشی از جنگ در سرزمین‌های اشغالی علاوه بر بازار ارز، در بازار سرمایه نیز هویداست و ابلاغیه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اثر خود را در ابتدای موج افزایشی بر بازار سرمایه گذاشت و همان‌طور که بازار سرمایه با ابلاغیه نرخ خوراک در اردیبهشت سال جاری سقوط کرد، با نرخ خوراک جدید هم صعودی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌ها هم در محدوده مناسبی قرار گرفته است. این نسبت برای برخی سهام لیدر به سطحی رسیده که سود سالیانه شرکت بیشتر از سود بانکی شده است.

وی افزود: تلخی چند ماه اخیر بورس و خاطرات تلخ این بازار از سال ۹۹ سهامداران را بی‌اعتماد کرده است. باید سازمان بورس و دولت در زمینه بازگشت اعتماد به بازار سهام تلاش بیشتری انجام دهند تا این مسئله نیز به مرور زمان برطرف شود.

* هفته سبز بورس تکمیل شد

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه ۳ هزار و ۳۲۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۶ صدم درصد بود.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۲ هزار و ۵۷۵ واحد در رقم ۶۹۸ هزار و ۷۶۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۳۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۳ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۳۲ واحد به سطح ۱۲۳ هزار و ۸۲۳ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وبملت (بانک ملت) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های سخاش (سیمان خاش)، بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) و واتی (سرمایه گذاری آتیه دماوند) تعلق داشت.

* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۷ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۱۶ میلیارد تومان بود که ۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۳۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۳۸۰ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۴۲۱ نماد بوده است. ۴۷ درصد نماد‌ها سبز پوش شدند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۶۸ نماد صف خرید داشتند و ۳۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۹۴ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۰.۹ درصدی به ۴۰۸ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۶ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۴.۴ میلیون تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار