کد خبر: 1196741
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، یکی از دلایل اصلی رشد بورس در روز‌های اخیر، به موضوع رکود در بازار‌های موازی بازمی‌گردد.

جوان آنلاین: برخلاف هفته قبل که بازار سهام در اکثر روز‌های معاملاتی نمایش ضعیفی را به نمایش گذاشته بود، از ابتدای هفته تا امروز در این بازار شاهد روند متفاوتی بوده‌ایم.

به گزارش فارس، بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با تقاضای قابل قبولی کار خود را اغاز کرد و این تقاضا تا انتهای معاملات ادامه داشت. در روزی که بازار‌های رقیب نوسانات محدودی را در معرض دید سرمایه گذاران گذاشتند، اما بازار سهام سومین روز هفته را هم با سبزپوشی هر سه نماگر خود به پایان برد.

تحلیل‌گران تکنیکی مرز ۲ میلیونی شاخص بورس را مرز روانی شاخص می‌دانند و در مقابل سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را سطح مقاومت بعدی معرفی می‌کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود شاخص تا نزدیکی این سطح مقاومت پیشروی کند.

* رکود بازار‌های موازی علت رشد بورس

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در باره روند این روز‌های بورس گفت: با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات، بورس روند صعودی به خود گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سهام همچنان با افزایش ریسک سیاسی که به رشد ریسک سیستماتیک منجر شده مواجه است و فعالان بازار سهام این روز‌ها درگیر صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها هستند.

وی افزود: در این روز‌ها که نوسانات قیمت‌های حامل‌های انرژی و فلزات گران‌بها در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کرده است؛ اثرپذیری بازار سهام از این تغییرات و خبر‌های بین‌الملل خاورمیانه رشد داشته است. با این تفاسیر، یکی از عوامل مؤثر در رشد بازار سهام، عدم تحرک در بازار‌های موازی شناخته می‌شود که در صورت تغییر، می‌تواند معاملات سهامی را دستخوش تغییرات کند.

* رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس ۱۴ هزار و ۱۳۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۰ هزار و ۸۷۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۷۰ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۵ هزار و ۹۱۱ واحد در رقم ۶۸۴ هزار و ۹۳۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۸۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۱ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۷۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۳۴۰ واحد به سطح ۱۲۱ هزار و ۶۸۱ واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار روز دوشنبه مثبت شد و ۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد بالبر (کابل البرز)، بوعلی (پتروشیمی بوعلی سینا) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های فملی (ملی صنایع مس ایران)، آریان (پارس آریان) و بپاس (بیمه پاسارگاد) تعلق داشت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۳۸ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۳۱ هزار و ۷۴ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان رسید.

* افزایش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۵۰۸ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۳۰۲ نماد بوده است. ۶۲ درصد نماد‌ها سبز پوش شدند!

در جریان معاملات روز دوشنبه، ۸۱ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۰ درصدی به ۳۹۱ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۸.۴ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۹ میلیون تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار