کد خبر: 1196185
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، در صورتی که روند ورود پول حقیقی به بورس ادامه داشته باشد، بورس می‌تواند وارد رالی صعودی شود.

جوان آنلاین: بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با تقاضای سنگینی کار خود را آغاز کرد و خریداران تا انتهای معاملات دست برتر را داشتند. با این حال، در انتهای معاملات امروز با نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت دو میلیونی عرضه در برخی نماد‌ها افزایش یافت و در نهایت، شاخص کل تا نزدیکی محدوده دو میلیونی پیش روی کرد.

به گزارش فارس، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که بورس در شرایط فعلی ارزنده است و قابلیت رشد دارد و برخی نیز نظر محتاطانه‌ای دارند. نظراتی که البته با تحلیل‌های بنیادی، تکنیکالی و شاخص‌های مالی شرکت‌ها پشتیبانی می‌شود.

* کاهش اندک در نرخ بهره بین بانکی

با اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی ۰.۱۱ درصد کاهش یافت و به ۲۳.۶ درصد رسید. کاهش نرخ بهره بانکی، به طور مستقیم بر بازار سرمایه موثر نیست، اما کاهش و افزایش آن می‌تواند بر دریافت تسهیلات توسط بنگاه‌های بورسی اثرگذار باشد. در نتیجه، کاهش نرخ بهره بین بانکی خبر خوبی برای اهالی بورس است.

* نسبت قیمت به سود بورس پایین‌ترین مقدار از دی ماه ۱۴۰۱ است

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند آینده بورس گفت: پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان و کاهش احتمال وقوع جنگ در منطقه، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که منتظر زمان مناسب برای ورود به بازار‌های کم ریسک بودند، امروز فرصت کردند که وارد جریان معاملات شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در نتیجه امروز با غلبه تقاضا بر عرضه، بورس سبزپوش شد. بررسی نسبت P/E میانگین کل بازار نشان می‌دهد، مقدار قیمت به سود در حال حاضر پایین‌ترین مقدار از دی ماه ۱۴۰۱ است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با ورود پول حقیقی به بورس، می‌توان امیدوار بود که رالی صعودی بورس آغاز شده و در صورتی که تصمیمات اشتباهی درباره بورس گرفته نشود، این روند ادامه دار باشد.

* بورس برگشت زد

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۹۹ هزار و ۲۰۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۴۶ درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۲ هزار و ۷۵۳ واحد در رقم ۶۷۳ هزار و ۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۹۳ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۷۴ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۴۳۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۳ هزار و ۲۴۷ واحد به سطح ۱۱۹ هزار و ۳۵۷ واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد حفارس ()، وبصادر (بانک صادرات) و اخابر (مخابرات) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های وآیند (بانک آینده)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و بپاس (بیمه پاسارگاد) تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸ هزار و ۴۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۹۰۹ میلیارد تومان بود که ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۸۰ میلیارد تومان رسید.

* رشد ۲۹۵ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۶۱۶ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۱۸۸ نماد بوده است. ۷۶ درصد نماد‌ها سبز پوش بودند.

در جریان معاملات روز شنبه، ۱۰۷ نماد صف خرید داشتند و ۵۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۹۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۳۳ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۹ درصدی به ۴۰۳ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۳۲.۴ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۷ میلیون رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار