کد خبر: 1196119
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید صادق گنجی «برازجان »گفت :باوجود اینکه شیوع سکته‌های مغزی در افراد جوان رو به افزایش است اما بیشتر در سنین بالای ۵۵ سالگی بروز می‌کند و همچنین احتمال بروز آن در مردان از زنان بیشتر است.

جوان آنلاین:  دکتر سمانه پرویزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته سکته مغزی اظهار کرد: اصلاح سبک زندگی، کنترل و درمان بیماری‌های زمینه‌ای ، کاهش استرس، داشتن زندگی سالم و تغذیه مناسب از جمله راههای پیشگیری از سکته مغزی است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: درمان‌های استاندارد سکته مغزی در چهار و نیم ساعت اولیه بروز علائم سکته مفید بوده و می‌تواند باعث کاهش عوارض سکته مغزی شود.

پرویزی یادآورشد: سکته مغزی از علل اصلی مرگ‌ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است و بیش از یک‌سوم مرگ‌های ناشی از سکته مغزی در جهان در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که مرگ‌ و میر سکته حاد مغزی طی ۳۰ روز ابتدایی پس از حادثه ۱۰ درصد و باقی موارد بیشتر با نقایص نورولوژیک همراه است که عمده بیماران پس از فاز حاد سکته مغزی در صورت عدم دریافت درمان‌های استاندارد از نقایص نورولوژیک جدی رنج می‌برند به‌طوری‌که حدود ۷۰ درصد این بیماران به محل کار برنمی‌گردند و حدود ۳۰ درصد نیز برای راه رفتن نیاز به کمک دارند.

پرویزی تصریح کرد: علائم سکته مغزی وجود ضعف ناگهانی و یک‌طرفه در صورت، مانند عدم قرینگی لب، ضعف ناگهانی و یک‌طرفه در دست‌وپا، اختلال ناگهانی در گفتار، عدم تعادل و اختلال در بینایی است.

متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: اگر هر یک از علائم به صورت ناگهانی بروز کند باید بلافاصله به اورژانس صد و پانزده تماس بگیرید و به‌هیچ‌وجه خودسرانه از داروهای کاهنده فشارخون یا آسپرین و سایر داروهای رقیق‌کننده خون استفاده نکنید چرا که می‌تواند منجر به تشدید علائم سکته مغزی شود.

وی افزود: حدود ۸۰ - ۹۰ درصد سکته‌های حاد مغزی از نوع ایسکمیک و ۱۰ الی ۲۰ درصد آن هموراژیک است.

پرویزی یادآورشد: سکته مغزی ایسکمیک به صورت قطع جریان خون در عروق اتفاق می‌افتد و به علت تجمع چربی در جدارهای داخلی عروق یا در اثر ایجاد لخته خون عروق بسته می‌شوند ولی در سکته مغزی هموراژیک عروق مغزی دچار آسیب می‌شود و فشارخون بالای کنترل نشده سبب ایجاد آن می‌شوند.

وی با اشاره مجدد به زمان طلایی درمان سکته‌های مغزی اظهار داشت: به‌منظور درمان سکته‌های مغزی حاد در مراکز درمانی از جمله بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان کد ۷۲۴ ایجاد شده که به معنی خدمات‌دهی در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت روز است.

پرویزی گفت: افزایش چاقی، بی‌تحرکی، مصرف الکل، دخانیات، فشارخون بالای کنترل نشده، کلسترول بالا، دیابت و سابقه فامیلی از جمله فاکتورهای ایجادکننده سکته مغزی هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار