کد خبر: 1195522
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بازار می‌تواند با انتشار گزارش‌های ماهانه و شش ماهه کمی از افت‌ها را جبران کند و وارد فاز صعودی شود.

جوان آنلاین: تقاضای ابتدایی امروز بورس تا انتها ادامه نیافت و از نیمه دوم‌معاملات سر و کله فروشندگان پیدا شد. به عبارت دیگر، امروز شاخص بورس تهران ابتدا صعود کرد، اما نتوانست به رشد ادامه دهد و در نهایت ریزش کرد.

به گزارش فارس، رشد بازار و ورود سرمایه طی معاملات روز‌های گذشته و امروز (شاخص هموزن)، در شرایطی رخ داد که در دو هفته اخیر بازار با نوسان منفی و خروج سرمایه مواجه بود. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، انتشار خبر تزریق پول به بازار سرمایه توانسته اثر مثبت بر بازار بگذارد.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس تهران مدتی است که با ناملایماتی همراه شده است و در کمتر از یک ماه کاری دو بار با افت‌های بیش از ۵۱ هزار واحدی همراه شده است. این موضوع موجب شده است از میانگین ۵۵ روزه خود فاصله بگیرد و برای سومین بار خود را به محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحدی نزدیک کند.

اهالی تکنیکالیست معتقد بودند که بازار می‌تواند با انتشار گزارش‌های ماهانه و شش ماهه کمی از افت‌ها را جبران کند و وارد فاز صعودی شود.

واگرایی موجود در نمودار‌های بازار سرمایه در مردادماه، باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی در شاخص کل شد؛ اما مهر ماه رویه خوبی برای شاخص رقم نخورد و بازار بار دیگر منفی شد تا اینکه واگرایی دوم با وقوع جنگ در غزه نمایان شد. تکنیکالیست‌ها معتقد هستند که واگرایی‌ها می‌تواند برای سه بار در یک محدوده حمایتی یا کف قیمتی اتفاق رخ دهد.

با کمی اغماض می‌توان گفت که افت بیش از ۵۱ هزار واحدی شاخص در روز شنبه، برای دومین بار در طول یک ماهه اخیر واگرایی سوم در شاخص اندیکاتور RSI و شاخص کل را رقم زد. حتی عده‌ای از تکنیکالیست‌ها احتمال تشکیل الگوی کلاسیک سر و شانه در کف را نیز پیش بینی می‌کنند.

* معاملات بازار سرمایه در اختیار حقیقی هاست

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازار سرمایه گفت: هم‌زمان با نزدیک شدن به فصل بودجه‌ای قیمت سهام در بازار سرمایه به کف رسیده و ارزنده هستند. ما نباید بازار سرمایه را به حقیقی‌ها و حقوقی‌ها تقسیم کنیم، چراکه همه سرمایه‌گذار هستند و اهداف مشترکی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بیش واکنشی بر روی بازار سرمایه سایه انداخته است. بورس به اخبار بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. از طرف دیگر، شاهد رشد نفت و طلا و ارز در جهان هستیم که به صورت سنتی بر افزایش نرخ رشد بازار سرمایه تأثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: حقوقی‌ها از نظر مارکت و حجم بازار در دو سال اخیر تقریباً ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند، اما از نظر حجم معاملات این نسبت برعکس است و بازیگران اصلی در بازار معاملات، حقیقی‌ها هستند.

جعفری تاکید کرد: زمانی که ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شد، نهاد تنظیم‌گر افزایش ضریب تضمین مشتریان اعتباری را از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد افزایش داد که باعث افزایش پولِ در دسترس برای معاملات شد.

* شاخص کل افت کرد، شاخص کل هم‌وزن صعود کرد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس ۲۱۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۲۰۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی یک صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۱۸ واحد در رقم ۶۷۰ هزار و ۲۱۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۲ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۳۲ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۳۰۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۱۶۰ واحد به سطح ۱۱۸ هزار و ۶۳۳ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۰۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، خساپا (سایپا) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، بانک‌ها، خودرویی‌ها و فلزات اساسی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های ثفارس (توسعه و عمران فارس)، اخابر (مخابرات ایران) و سنیر (سیمان سفید نی‌ریز)، تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۶ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان بود که ۲۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۱۹۴ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۶۰۹ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۵ درصد نماد‌ها قرمز بودند.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۳۴ نماد صف خرید داشتند و ۸۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۷ درصدی به ۵۸۸ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۱.۶ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۷ میلیون رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار