کد خبر: 1195255
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶

جوان آنلاین: امیرعلی ابوالفتح در رشته توئیتی با عنوان خشم بخشی از جوانان آمریکایی از «اسراییل امروز» نوشت:

این روزها برخی شهرها، خیابان ها و دانشگاه های آمریکا شاهد تجمعات پرشمار اعتراضی به جنایات اسراییل در غزه و حمایت از فلسطین است.

گرچه بخشی از این اعتراضات متاثر از نسل کشی اسراییلی ها علیه فلسطینیان است، با این حال، خشم و خروش جوانان، دانشجویان و گروه قابل توجهی از یهودیان آمریکایی از عملکرد دولت و ارتش اسراییل در غزه، فقط به خاطر کشتار فلسطینیان نیست.

نگاه بسیاری از جوانان و دانشجویان آمریکایی به اسراییل در سه دهه اخیر تغییر کرده است و این دگرگونی، اکنون خود را به شکل برپایی تجمعات پرشمار خیابانی یا دانشگاهی علیه «اسراییل امروز» بروز داده است.

«اسراییل امروز» با «اسراییل دیروز» که به اعتقاد بسیاری در آمریکا، خودساخته، دموکراتیک و مترقی بود، تفاوت های فراوانی دارد.

اسراییل کنونی متاثر از فضای امنیتی ناشی از جنگ دائمی با فلسطینیان و به قدرت رسیدن جریان های راستگرا و مذهبی، از دید بسیاری در آمریکا، اقتدارگرا با حاکمیت شبه دینی است که در مسیر آپارتاید حرکت می کند و بدیهی ترین اصول حقوق بشر، دموکراسی و کرامت انسانی را زیر پا می گذارد.

از این رو، «اسراییل امروز» آن اسراییلی نیست که یکی دو نسل پیش در آمریکا، آن را فرزند خلف ارزش های آمریکایی قلمداد می کردند که برای حفظ و بقای آن، نه فقط حاضر بودند پول پرداخت کنند، بلکه از فدای جان خود نیز دریغ نمی کردند.

درحال حاضر، بسیاری از جوانان آمریکایی برخلاف والدینشان، از عذاب وجدان کمتری در قبال نسل کشی یهودیان در هولوکاست رنج می برند و اسراییل را از دریچه عدالت، برابری، دموکراسی، حقوق بشر و سکولاریسم می نگرند؛ مواردی که حکومت کنونی اسراییل روز به روز بیشتر از قبل، از آنها دور می شود.

این وضعیت برای یهودیان جوان و تحصیل کرده آمریکایی به مراتب ناگوارتر است، وقتی می بینند مکانی که قرار بود سرزمین موعود آنان باشد، با سرعت هرچه بیشتر، از سنت های آمریکایی مانند دموکراسی، آزادی بیان، جدایی دین از سیاست و برابری نژادی دور می شود.

ادامه این روند، نسلی را در آمریکا پرورش می دهد که به اندازه نسل های پیشین، خود را به اسراییل متعهد نمی داند یا این که حداقل در حمایت از اسراییل، متعصبانه نظر نمی دهد و از محکومیت اسراییل ابایی ندارد.

تغییرات نسلی در آمریکا و گسست ارزشی میان جوانان آمریکایی با «اسراییل امروز»، اگر چه نه به اندازه مقاومت ملت فلسطین، برای آینده اسراییل خطرناک نیست، اما این تحول نگرشی می تواند تهدید جدی برای معماران و حافظان «اسراییل امروز» باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار