کد خبر: 1194576
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
هوش مصنوعی در تار و پود زندگی روزمره بشر بافته شده است. برنامه‌ریزی برای سفر، نحوه خرج پول، اخبار و تعاملات اجتماعی نشان از آن دارد که این فناوری نوین در زندگی همه ما وجود دارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از آنا، بحث در مورد هوش مصنوعی اغلب بر روی تهدیدات آینده ناشی از هوش مافوق بشری متمرکز است؛ اما این فناوری نوین اکنون در تار و پود زندگی روزمره بشر بافته شده است. برنامه‌ریزی برای سفر، نحوه خرج کردن پول، اخباری که می‌خوانیم و تعاملات اجتماعی ما نشان از آن دارد که این فناوری نوین در زندگی همه ما وجود دارد.

تقویت عملکرد گوشی‌های هوشمند

از خواب بیدار می‌شوید و به گوشی همراه خود نگاهی می‌اندازید، با استفاده از تشخیص چهره قفل باز می‌شود. به کمک هوش مصنوعی تغییرات ظاهری شما ردیابی می‌شود. در صورت گذاشتن ریش، تغییر سبک آرایش یا پیرشدن این سیستم به روزشده و تشخیص می‌دهد که آیا چشمان شما نیز باز هستند و توجه شما معطوف شده یا خیر.

بسیاری از عملکرد‌های گوشی همراه با هوش مصنوعی تقویت شده‌اند. اپلیکیشن عکس می‌تواند پس‌زمینه‌ها را محو کند و نور را به‌طور مصنوعی تغییر دهد تا توهم عکس‌برداری استودیویی را ایجاد کند. از دید رایانه‌ای برای تشخیص افراد، اشیاء و دسته‌بندی تصاویر به مضامین و مکان‌ها استفاده می‌کند.

با برنامه‌ای هوشمند و پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی برای تفسیر درخواست‌های صوتی استفاده می‌کند. نقشه‌ها الگو‌های ترافیکی را برای ارائه سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر پیش‌بینی می‌کنند.

هنگامی که به یک دوست پیام می‌دهید، الگوریتمی کلمات شما را جذب می‌کند و سبک نوشتاری را انتخاب کند تا پیشنهادات متن پیش‌بینی‌کننده را تقویت کند؛ از جمله شکلک‌های مرتبط.

دستیار‌های صوتی هوشمند

از برنامه الکسا می‌خواهید که هنگام صبحانه موسیقی بگذارد. هنگامی که الکسا بیدار می‌شود، شروع به ضبط کلمات شما می‌کند، اما تفسیر آن‌ها به قدرت محاسباتی جدی نیاز دارد. برای این کار، گفتار ضبط شده شما به سرور‌های آمازون ارسال می‌شود که به‌عنوان مغز متمرکز الکسا عمل می‌کنند.

نرم‌افزار تشخیص گفتار صدا را می‌گیرد و آن را به متن تبدیل می‌کند، الگوریتم‌های پردازش زبان معنی را استخراج می‌کنند و اطلاعات درخواستی به دستگاه الکسای شما ارسال می‌شود. مانند اکثر سیستم‌های هوش مصنوعی، هرچه الکسا داده بیشتری داشته باشد، عملکرد بهتری دارد. برای کمک به این فرآیند یادگیری، انسان‌ها نمونه‌ای از درخواست‌ها را بررسی می‌کنند تا هوش مصنوعی را به سمت ارائه پاسخ‌های مفیدتر و پیچیده‌تر هدایت کنند.

روی کار آمدن ماشین‌های خودران

شما با ماشین برقی خود به سمت محل کار رانندگی می‌کنید. خودرو‌هایی مانند تسلا می‌توانند بیشتر جنبه‌های عادی رانندگی را انجام دهند. سیستم هوش مصنوعی خودرو داده‌ها را از ۸ دوربین جمع‌آوری می‌کند. وجود موانع، خطوط، تقاطع‌ها و چراغ‌های راهنمایی را شناسایی می‌کند و تصمیم می‌گیرد چه اقدامی انجام دهد، خواه مانور در محل پارک نامناسب یا سبقت گرفتن از یک کامیون باشد؛ اما خودرو‌های خودران فقط می‌دانند چگونه با موقعیت‌هایی که قبلاً دیده‌اند کنار بیایند و یک چالش این است که چگونه آن‌ها را برای حوادث نادر و غیرمنتظره تجهیز کنیم. این خودرو‌ها در شرایط مه آلود و بارانی نیز کمتر کار می‌کنند.

«مری ایتکن»، یکی از همکاران اخلاق در موسسه آلن تورینگ می‌گوید: واقعیت این است که جاده‌ها پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی هستند و زمانی که اشتباهی پیس بیاید می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. فرمان، ترمز و شتاب را می‌توان توسط خودرو کنترل کرد، اما راننده انسانی باید همیشه حواسش را جمع کند و آماده باشد تا هر زمان که نیاز باشد، مداخله کند.

دوربین مدار بسته هوشمند

اکثر دوربین‌های مداربسته عمومی به‌جای اجرای یک الگوریتم در زمان واقعی، به‌طور غیرفعال فیلم را ضبط می‌کنند. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از خرده فروشان از سیستم‌های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط شرکت امنیتی «فیس‌واچ» (FaceWatch) استفاده می‌کنند. یک دوربین با وضوح بالا که معمولاً در ورودی نصب می‌شود و چهره هر فرد را می‌گیرد. این تصاویر به رایانه ارسال می‌شوند که اطلاعات بیومتریک را استخراج می‌کند و با چهره‌های موجود در فهرست تماشای خود مقایسه می‌کند.


کمک به تشخیص بیماری‌ها

هوش مصنوعی در پزشکی به شدت در حال توسعه است و به تجزیه و تحلیل اسکن‌ها و امکان جراحی دقیق‌تر کمک می‌کند. این فناوری نوین از برنامه بررسی سلامت ریه، غربالگری افرادی که در معرض خطر سرطان ریه هستند، تشخیص کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص رشد ندول‌های ریه استفاده می‌کند و پزشک آخرین یافته‌ها را انجام می‌دهد. یک انسان تنها ۸۰ درصد می‌تواند تشخیص دهد و در یک روز نامناسب می‌تواند تا ۶۰ درصد این قدرت تشخیص کاهش پیدا کند.

«آرجون نیر»، مشاور رادیولوژیست در بیمارستان دانشگاه کالج لندن، معتقد است که با هوش مصنوعی ۹۰ درصد یافته‌های عملی افزایش می‌یابد. شما را در جهت درست راهنمایی می‌کند. با این حال، هنگامی که یک بیمار به دلیل علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد، توسط پزشک عمومی خود ارجاع داده می‌شود، چنین نرم‌افزاری برای اسکن‌های با اندیکاسیون بالینی به طور گسترده استفاده نمی‌شود.

فرآیند استخدامی با چت جی‌پی‌تی

هوش مصنوعی فرآیند استخدام را به ویژه برای فارغ‌التحصیلان متزلزل می‌کند. آگهی‌های شغلی با الگوریتم‌های توصیه محتوا در گوگل، فیس‌بوک و اینستاگرام شخصی‌سازی می‌شوند. بسیاری از متقاضیان به «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) روی می‌آورند تا به تهیه نامه‌های پوششی فردی کمک کنند و به آن‌ها اجازه دهند تا برای مشاغل درخواست دهند. از هر ۱۰ کارفرمای دانشجویی، یک نفر از هوش مصنوعی برای فیلتر کردن متقاضیان استفاده می‌کند، در حالی که موقعیت‌های آگهی شده تنها گاهی هزاران متقاضی را جذب می‌کند.

سیستم امنیتی برای منازل

سال گذشته، از هر پنج خانوار در بریتانیا، یک نفر گزارش داده که دارای سیستم امنیتی خانه مبتنی بر هوش مصنوعی است. آمازون رینگ از دوربین فعال حرکتی، حسگر گرما و رادار استفاده می‌کند و از نرم‌افزار بینایی رایانه‌ای استفاده می‌کند تا به کاربران هشدار دهد که فردی پشت درب منزل قرار دارد.

«دیو وارد»، مدیر عامل بین‌المللی دستگاه‌های رینگ می‌گوید: یک انسان بسته به جایی که ایستاده می‌تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. انسان‌ها دارای نشانه گرمای سنگینی هستند و با رادار می‌توانیم جسمی را که در فضای سه بعدی حرکت می‌کند، تشخیص دهیم. آخرین چیزی که ما می‌خواهیم این است که یک کاربر اعلان دریافت کند که شخصی بیرون درب خانه او است.

شناسایی سلایق کاربران

«تیک‌تاک» (TikTok) بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و با اشتراک‌گذاری کلیپ، آن‌ها را مشاهده کرده و یاد می‌گیرد. نیازی نیست سلیقه یا علایق خود را به تیک‌تاک بگویید، این پلتفرم به سرعت این موضوع را از روی واکنش‌های شما می‌سنجد. همان‌طور که پیمایش می‌کنید و کلیک می‌کنید، تیک‌تاک ویژگی‌ها و علایق اصلی شما را اصلاح می‌کند و از آن برای پیش‌بینی اینکه کدام محتوا شما را بیشتر درگیر می‌کند، استفاده می‌کند. سپس از این نمایه برای تطبیق آن با محتوای مرتبط، استفاده از پردازش زبان طبیعی برای درک زیرنویس‌ها و دید رایانه‌ای برای شناسایی محتوای یک ویدئو استفاده می‌کند. به طور فزاینده‌ای، از هوش مصنوعی برای ایجاد یا ارتقای محتوا استفاده می‌شود.

سازمان‌دهی خودکار ایمیل

گوگل و شرکت‌های دیگر این روز‌ها به طور پیوسته ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به ایمیل اضافه می‌کنند تا محتوا را تجزیه و تحلیل کند، صندوق ورودی شما را سازمان‌دهی کند و حتی پیام‌های شما را برای شما پیش‌نویس می‌کند.

ویژگی «ریپلای اسمارت» (Smart Reply) از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا پاسخ مناسب را بسنجد. اگر به یک رویداد دعوت شده‌اید، گزینه‌ها ممکن است شامل «بله»، «نه» یا، برای لمس شخصی‌تر، «به‌نظر شگفت‌انگیز است، من آن‌جا خواهم بود!» باشد. جی‌میل می‌تواند به‌طور خودکار ایمیل‌ها را دسته‌بندی کند و کاربران را وادار می‌کند که وقتی کسی پاسخ نداده، پیگیری کند و همچنین از شما می‌خواهد که پاسخ دهید.

برنامه ریزی برای تعطیلات

در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات آخر هفته هستید، بنابراین از چت جی‌پی‌تی می‌خواهید که یک برنامه سفر را توصیه کند. چت جی‌پی‌تی از نوعی هوش مصنوعی به نام مدل زبانی بزرگ برای تبدیل متن به داده‌های ریاضی استفاده می‌کند که نه تنها کلمات، بلکه لایه‌های معنی موجود در یک عبارت یا جمله را نیز رمزگذاری می‌کند. این مدل برای یادگیری الگو‌های آماری زبان بر روی مجموعه وسیعی از متن آموزش داده شده و از این دانش برای پاسخ به درخواست‌های کاربر استفاده می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار