کد خبر: 1186562
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
نگاهی به تکالیف وزارت ارشاد و صداوسیما در قانون عفاف و حجاب
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اجرای آزمایشی سه‌ساله قانون حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) موافقت کردند.
سیدمرتضی ذاکر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اجرای آزمایشی سه‌ساله قانون حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) موافقت کردند.
در این قانون که شامل فصل‌ها، مواد و بند‌های متعددی است، تکالیفی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما به عنوان دو بازوی مهم حاکمیتی در حوزه فرهنگ گذاشته شده است.
در فصل سوم این لایحه با عنوان «تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تحقق اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
ممنوعیت صدور هر نوع مجوز برای آثار مغایر با شاخص‌ها و اهداف این قانون و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی.
تدارک تمهید و تقویت تولیدات هنری و رسانه‌ای تأثیرگذار در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده محور.
این لایحه وظایفی را برای سازمان صداوسیما تعریف کرده است که بخشی از آن‌ها عبارتند از:
تهیه و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در جهت معرفی و ترویج نماد‌ها و الگو‌های سبک زندگی اسلامی خانواده محور و «فرهنگ عفاف و حجاب» و احکام مرتبط با تأکید بر مخاطبان کودک و نوجوان و پرهیز از ترویج تبرج روابط ناسالم، «الگو‌های فردگرایانه و ضد خانواده» در تولید و پخش برنامه‌ها و تبلیغات صداوسیما.
آگاه‌سازی و روشنگری درباره نماد‌ها و جریان‌های فعال علیه بنیان خانواده و «فرهنگ عفاف و حجاب» یا مروج فردگرایی، برهنگی، هرزگی همجنس‌بازی یا سایر مفاسد مخل بنیان خانواده.
پخش رایگان برنامه‌های تخصصی تهیه‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های غیردولتی و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی فعال در عرصه عفاف و حجاب مطابق استاندارد‌های تولید و پخش سازمان صداوسیما.
ترغیب و تشویق هنرمندان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی فاخر به منظور ارائه راهکار‌های بدیع و جذاب در راستای تعمیق و توسعه «فرهنگ عفاف و حجاب».
ممنوعیت دعوت و انعقاد قرارداد و همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی مروج برهنگی، بی‌عفتی بی‌حجابی، بدپوششی یا مقابله کننده با عفاف و حجاب یا دارای سبک زندگی مغایر با «فرهنگ عفاف و حجاب».
استفاده از الگو‌های مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس برای الگوسازی پوشش متناسب با «سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب» در برنامه‌های تلویزیونی و مجموعه‌های نمایشی و پرهیز از استفاده از الگو‌های نامناسب در آنها.
همکاری با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین سیاست‌ها و مقررات محتوای صوت و تصویر فراگیر در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و فرهنگ عفاف و حجاب به تفکیک برای صداوسیما و شبکه نمایش خانگی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون.
جلوگیری از تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر مروج فساد، برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی در شبکه نمایش خانگی از طریق سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
تهیه و ابلاغ سیاست‌ها و مقررات تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در سکو‌های انتشار، جهت تأمین اهداف این قانون ظرف مدت سه ماه از طریق سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا).

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار