کد خبر: 1186400
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
معنای واقعی تحریم‌ علیه مؤسسات رسانه‌ای در جهان به مثابه اذعان به شکست در رویارویی فکری و ناتوانی در قانع کردن دنیا به الگوی فرهنگ غربی مبتنی بر سیطره و هیمنه است.

اختصاصی جوان آنلاین، تحریم رسانه ها، نقض بخشی از حقوق اساسی ملت ایران در رساندن صدا و نظر خود به جهانیان و نیز گویای پوچ بودن شعار غرب در خصوص "دسترسی آزاد به اطلاعات" و "آزادی بیان" است؛ همان حقوقی که غرب مدعی و مروج آن است و بر مبنای این ادعا، حتی توهین به مقدسات دینی و سماوی را مجاز می‌شمارد! البته توسل به زور و تحریم برای شنیده نشدن صدای دیگران، توسط کشوری که ادعا‌های حقوق بشری اش گوش دنیا را کر کرده، چندان شگفت آور نیست.
این گزاره را به این دلیل طرح کردیم که وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه و مداخله‌جویانه علیه ایران، به بهانه سالگرد آشوب و اغتشاشات در ایران چندین رسانه کشورمان را تحریم کرد. براین اساس خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم و شبکه پِرِس تی‌وی و برخی کارکنان و مسئولان این رسانه‌ها به لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا اضافه شدند.
در همین رابطه، علی کریمیان، دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با اشاره به تحریم جدید امریکا علیه برخی موسسات رسانه‌ای و خبرنگاران ایران تاکید کرد: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اقدامات خصمانه اخیر آمریکا علیه موسسه‌های رسانه‌ای و برخی از فعالان و خبرنگاران ایران را محکوم می‌کند.
وی افزوده است: این اقدامات در راستای سیاست‌های تحریک و گمراه کردن افکار عمومی علیه مسلمانان است که همواره حکومت آمریکا بر این سیاست‌ها تأکید دارد و وزارت خزانه‌داری امریکا و دفتر پیگیری اموال خارجی بازوی اجرایی این سیاست‌ها بوده است.
کریمیان تأکید کرده، علاوه بر محکوم کردن این سیاست ها، اتحادیه این اقدام را غیرقانونی می‌داند و آن را تجاوزی علنی به آزادی بیان و رسانه و تلاشی برای حذف دسترسی آزاد به اطلاعات می‌شمارد.
وی خاطرنشان کرده است: این مصوبه علیه موسسه‌های رسانه ای، به دنبال خاموش کردن صدای آزادی خواهان و جنایتی دیگر از جنایات آمریکا علیه ملت‌های مسلمان است.
دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تصریح کرد: این اتحادیه همبستگی خود را با موسسه‌های رسانه‌ای ایران و فعالان رسانه و خبرنگاران در این موسسات اعلام می‌دارد و بر حمایت از این رسانه‌ها در رساندن پیام آزادی و حقیقت، مقابله با سیاست‌های استکباری آمریکا در منطقه و حمایت از مقاومت و جنبش‌های آزادی خواه و ملت‌های مستضعف تأکید دارد، به ویژه حق ملت‌های منطقه که خواهان آزادی و استقلال هستند.
روابط عمومی حزب الله لبنان هم با صدور بیانیه‌ای، اقدام دولت آمریکا در اعمال تحریم علیه برخی مؤسسات رسانه‌ای ایران و شماری از مسئولان و کارکنان این رسانه‌های خبری را به شدت محکوم کرد.
حزب‌‍‌الله لبنان در این بیانیه اعلام کرد: «دولت آمریکا و متحدان آن در جهان، به دروغ ادعای آزادی بیان، اندیشه و عقیده را دارند تا زمانی که با منافع، سیاست‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها همسو باشد، اما آن‌ها با تمامی شیوه‌ها به ویژه تحریم‌هایی که پوشالی بودن سیاست و ادعا‌های دروغین آن‌ها درباره آزادی، برابری و فرصت‌های برابر را آشکار می‌کند، در راستای سرکوب و خفه‌کردن آزادی بیانی که با آن‌ها مخالف باشد، حرکت می‌کنند».
در این بیانیه آمده است: «معنای واقعی تحریم‌ها علیه اندیشمندان، نویسندگان و اصحاب رسانه و فعالان رسانه‌ای و مؤسسات رسانه‌ای در جهان به مثابه اذعان به شکست در رویارویی فکری و ناتوانی در قانع کردن دنیا به الگوی فرهنگ غربی مبتنی بر سیطره و هیمنه است».
حزب‌الله لبنان در این بیانیه ضمن اعلام همبستگی و ایستادگی کامل در کنار تمامی نهاد‌ها و افرادی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند، بر حمایت کامل خود از نقش سازنده این فعالان رسانه‌ای در مقابله با اشغالگری و تجاوز، حمایت از مقاومت و جنبش‌های آزادی‌بخش و حق ملت‌ها به ویژه ملت‌های منطقه در آزادی و استقلال، تأکید کرد.
به نظر می‌رسد تحریم‌های هرروزه غرب علیه رسانه‌های انقلابی نشان از جهت‌گیری درست و البته کارآمد این رسانه‌ها در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن دارد.
تفاوت این تحریم‌ها با تحریم‌های اقتصادی در آن است که تحریم‌های اقتصادی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه ایران وضع شده، اما تحریم‌های رسانه‌ای برای جلوگیری از تأثیرگذاری رسانه‌های مستقل بر افکار عمومی ایران و جهان است. در واقع همان‌طور که «جنگ اقتصادی» در ذیل «جنگ ترکیبی» کارکردی در مهندسی شناختی دارد، در قالب «جنگ رسانه» هم تضعیف رسانه‌های حریف پیگیری می‌شود. هدف آن است که رسانه‌ها و فعالان رسانه نتوانند صدای خود را به مردم برسانند و این بزرگ‌ترین مصداق «دیکتاتوری رسانه‌ای غرب» و روی اصلی «سکه تحریم رسانه‌ای» است.
سرانجام اینکه تحریم رسانه‌ای به‌عنوان یکی از اشکال نوین تحریم‌های بین‌المللی است که هدف اصلی آن محروم نمودن مخاطبین از مشاهده نگرش‌های مختلف خبری، آموزشی و ... است. این اهرم علیه کشور‌های مستقل در مقاطع زمانی مختلف با ادعای اقدام متقابل و اجرای تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا ناقض اصولی از حقوق بین‌الملل عمومی است. از جمله این اصول، اصل آزادی اطلاعات، اصل مصونیت اموال دولتی، اصول حقوق بین‌الملل ارتباطات، اصل اقدام متقابل، اصول منشور ملل متحد واصل التزام به تعهدات قراردادی است. نقض این اصول می‌تواند مسؤولیت بین‌المللی دولت تحریم‌کننده را به دنبال داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار