کد خبر: 1185555
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران طبق اعلام رسانه‌های داخلی، در روز‌های ابتدایی این هفته، در قالب یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد. براساس گزارش این رسانه ها، مقرر شده است این مبلغ صرف خرید دارو، تجهیزات پزشکی و کالا‌های غیرتحریمی شود. با توجه به اینکه واردات خودرو به صورت کامل در لیست کالا‌های تحریم شده قرار ندارد سیاستگذار می‌تواند بخشی از این منابع را به این امر اختصاص دهد که بر اساس آن واردات خودرو تسریع و قیمت‌ها در این بازار نزولی شود. همچنین این آزادسازی به گفته کارشناسان در بازار ارز نیز تاثیرگذار است و زمینه کاهش نرخ دلار را فراهم می‌کند؛ کما اینکه بعد از مصاحبه رئیس جمهور درباره استفاده ایران از این دارایی در زمینه‌هایی که مدنظر هست، قیمت ارز با کاهش ۳۰۰ تومانی مواجه شد.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: با توجه به اهمیت نرخ ارز در اقتصاد کشور قطعا کاهش نرخ آن اثرات خود را در کلیه بازار‌ها از جمله بازار سرمایه، خودرو و مسکن نیز می‌گذارد.

واردات خودرو سرعت می‌گیرد؟
در موضوع واردات خودرو در حال حاضر با روند بسیار کندی رو به رو هستیم و واردات به صورت قطره چکانی صورت می‌گیرد. هر چند قرار بود تا پایان خرداد ماه ۲۰۰ هزار خودرو به کشور وارد شود، اما طبق گزارش‌ها تنها ۵۰۰۰ خودرو به کشور وارد شده است که عمده‌ترین دلیل این مساله، مشکل ارز بوده است.

با توجه به اینکه واردات خودرو در لیست کالا‌های تحریمی وجود ندارد بنابراین دولت می‌تواند از فرصت پیش آمده برای تسریع در واردات خودرو عمل کند. در حال حاضر حدود ۳۵ هزار نفر برای خودرو‌های وارداتی ثبت نام کرده اند و تنها یک هفتم آن وارد شده است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند با تسریع در واردات خودرو قیمت خودرو‌های داخلی و همچنین مونتاژی‌ها کاهش یابد. همچنین واردات خودرو‌های کارکرده نیز در دستور کار دولت قرار دارد که در صورت تحقق این امر خودرو‌های کارکرده به عنوان رقیبی برای خودرو‌های داخلی و خارجی‌ها رقیبی برای مونتاژی‌ها خواهند بود.


با توجه به اینکه ۱۹ماه از صادر شدن فرمان آزادسازی واردات و ۱۳ ماه از ابلاغ آیین نامه مربوطه می‌گذرد، استفاده بخشی از منابع آزاد شده در این زمینه، می‌تواند در بازار خودرو و اقتصاد کشور موثر واقع شود.

پیش بینی برگ ریزان دلار
همچنین در بازار ارز نیز پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها با کاهش رو به رو شوند. کارشناسان می‌گویند احتمالا دلار غیررسمی تا ۴۷ هزار تومان کاهش قیمت یابد و این روند در هفته‌های آینده هم ادامه خواهد یافت. با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار انتقالی به قطر و افزایش قدرت مانور بازارساز، قرار است به زودی بخشی از منابع ارزی داخلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار استفاده شود و خبر‌های رسیده حاکی است جدی بودن این موضوع، وحشت را در بین دلالان ارزی افزایش داده است.


در حال حاضر با برنامه دولت و بانک مرکزی در تثبیت قیمت ارز، سهم پول داغ از نقدینگی کاهش قابل توجهی یافته و سپرده‌های بلند‌مدت افزایش داشته است و همین امر موجب کاهش قابل توجه تقاضای ارز برای سرمایه گذاری و همچنین واسطه گری شده است.


قرار است در آینده نزدیک، با پیگیری‌ها و سفر‌های پیش‌ِ روی رئیس‌کل بانک مرکزی، سایر منابع ارزی ایران نیز به زودی در دسترس قرار می‌گیرد که آثار مثبت آن در بازار و مبادلات ارزی مشاهد خواهد شد.


مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی در خصوص آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی‌های آزاد شده ایران اظهار کرد: حتی اگر قرار باشد دارایی‌ها در زمینه دارویی و یا غذایی استفاده شود، کارخانه‌های دارویی و غذایی به تدریج می‌توانند از این منابع برای افزایش تولیدشان هم استفاده کنند که این مسئله تاثیر مثبتی داشته باشد.


وی افزود: ۶ میلیارد دلار حداقل تا پایان سال می‌تواند نیاز‌های ما را به خصوص در زمینه‌های دارویی و غذایی رفع کند و تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.


یک عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفت: بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.


مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از امروز با بالاترین قیمت به بازار ارز ورود کند و فروشنده ارز باشد، تأکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی از امروز می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.


در این باره نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی هم اظهار کرد: این آزادسازی جرقه اول تنش زدایی است و احتمالا درآینده در‌های بیشتری در زمینه ارزی برای کشور گشوده می‌شود و انتظارات کاملا در این خصوص مثبت است.


موسی احمدزاده با بیان اینکه این دارایی‌ها را باید به طور هوشمندانه هزینه کنیم افزود: شرایط در حال حاضر به شکلی است که بازار ارز مستعد کاهش بیشتر قیمت است و احتمالا با توافقات آزادسازی‌هایی که در ادامه اتفاق می‌افتند قیمت ارز بازهم کاهش پیدا می‌کند.


وی افزود: بازگشایی حساب ۶ بانک ایرانی در قطر هم اتفاق مثبتی است که می‌تواند مکمل این خبر باشد و شرایط برای ثبات بیشتر در فضای بازار ارز و اقتصاد کلان را فراهم کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار