کد خبر: 1183571
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

نمایش فیلم‌های فیلمسازانی، چون وودی آلن، رومن پولانسکی و لوک بسون در جشنواره فیلم ونیز، به دلیل اتهامات جنسی علیه آن‌ها می‌تواند با چالش‌های گوناگونی علیه این افراد همراه شود.
هشتادمین جشنواره فیلم ونیز، شاهد نمایش تازه‌ترین آثار فیلمسازان مطرحی، چون وودی آلن، رومن پولانسکی و لوک بسون است. سه فیلمساز بزرگ که هر کدام به تنهایی در تاریخ سینمای جهان وزنی سنگین داشته و اعتبار هنری فوق‌العاده‌ای را به دوش می‌کشند، اما حواشی اخلاقی حول زندگی شخصی آن‌ها می‌تواند در جشنواره‌های مختلف چالش‌برانگیز باشد.
بر این اساس، وودی آلن با فیلم «کودتای شانس»، رومن پولانسکی با فیلم «کاخ» و لوک بسون با فیلم «داگمن» در این دوره از جشنواره ونیز حضور دارند.
این در حالی است که نگرانی‌های جدی درباره حضور این سه فیلمساز در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز وجود دارد؛ نگرانی‌هایی که از اتهامات جنسی وارده به این سه چهره سرشناس سینمای هالیوود نشئت می‌گیرد.
در همین راستا «آلبرتو باربرا» رئیس جشنواره فیلم ونیز معتقد است تفاوت‌های عمده‌ای میان پیچیدگی پرونده‌های هر یک از این سه فیلمساز وجود دارد. او ادامه می‌دهد: «چرا باید فیلم‌های وودی آلن و لوک بسون را به نمایش درنیاوریم، درحالی که آن‌ها از نظر قانون گناهکار نیستند؟ چرا باید نسبت به آن‌ها این‌قدر سختگیری کنیم؟ ما باید به سیستم قضایی ایمان داشته باشیم.»
منظور باربرا از اینکه می‌گوید باید به سیستم قضایی ایمان داشت، این است که تا زمان صادر نشدن حکم قطعی برای این افراد و حتی پس از آن و زمانی که این افراد در برابر قانون محکومیت‌های خود را گذراندند، نباید قضاوت‌های عمومی و رسانه‌ای بر کار و زندگی آن‌ها غلبه داشته‌باشد.
رئیس جشنواره فیلم ونیز ادامه می‌دهد: من این موضوع را با همکارانم در میان گذاشتم و ما همگی می‌دانستیم که با حملات و توهین‌هایی از سوی مخاطبان مواجه خواهیم شد، اما تصمیم گرفتیم که چنین اتفاقی را رقم بزنیم. قبول دارم که شرایط کنونی، بسیار دشوار است، اما تقریباً مطمئن هستم که در چند دهه آینده، همه این مسائل را فراموش خواهند کرد.
لوک بسون اخیراً از اتهامات مطرح شده توسط «سند ون‌روی»، بازیگری که در سال ۲۰۱۸ این کارگردان را به تجاوز جنسی متهم کرده‌بود، تبرئه شده‌است. وودی آلن نیز به‌رغم روایت‌های متعدد آزار و اذیت که از سوی دختر خوانده‌اش دیلن، علیه او مطرح شده، هنوز به صورت رسمی خاطی شناخته نشده‌است. در مقابل، رومن پولانسکی در سال ۱۹۷۸ و پس از اعتراف به تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله، ایالات متحده را ترک کرد. این در حالی است که پولانسکی ادعای آزار جنسی پنج زن دیگر را رد کرده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار