کد خبر: 1182601
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های رومینگ، استقرار ۱۳ سایت سیار و خدمات سکو‌های بومی برخی تمهیدات فناورانه و ارتباطی برای زوار اربعین ۱۴۰۲ اعلام شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، امروزه دسترسی و ارتباط آسان و پایدار در عصر دیجیتال یکی از نیازها و الزامات زندگی بشر شده است به طوری که انسان‌ها حتی در دورترین نقاط کشور و یا در خارج از کشور با ارتباطات پایدار با اعضای خانواده و آشنایان خود در ارتباط می‌شوند، تکنولوژی‌ای که سال‌هاست که به زندگی انسان‌ها ورود پیدا کرده است همچنین منظور فراهم کردن تجهیزات و خدمات ارتباطی در دولت‌ها مورد توجه قرار گرفته است تا این سهولت دسترسی افراد به ارتباطات بیشتر شود.

با فرا رسیدن ایام اربعین و سفر میلیونها ایرانی به کشور عراق یکی از نیازهای زائران دسترسی به سرویس‌های شبکه ارتباطاتی مانند امکان برقراری تماس صوتی و تصویری و ارسال پیام به ایران و سایر نقاط جهان است. به همین منظور هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین همه دستگاه‌ها و مسئولان کشور آماده می‌شوند تا شرایط را برای زائران کربلا فراهم کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی توسعه خدمات ارتباطی و فناورانه در کشور سهم بزرگی فراهم کردن شرایط بهینه ارتباطی در ایام ایفا می‌کند.

به این ترتیب جلسه ستادی هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ارتباطات پایدار زوار اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اواخر خرداد ماه برگزار شد و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستورات لازم را به شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه ابلاغ کرد.

بر همین اساس، ارائه خدمات ارتباطی و اینترنتی، کاهش ۵۰ درصدی قیمت رومینگ نسبت به سال گذشته و اینترنت رایگان، بهره‌گیری از پلتفرم‌های دیجیتال کشور در حوزه جابجایی مسافر، مسیریابی، جابجایی پول و ارز و ارائه خدمات مشاوره‌ای پزشکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در ایام اربعین سال جاری است.

ارائه سرویس‌های فناورانه جدید در ایام اربعین حسینی

سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت ارتباطات، دومین رویداد «همگام با اربعین، همراه با فناوری» را در ۱۷ مرداد ماه برگزار کرد. در این رویداد شرکت‌های فعال اینترنتی در حوزه پیام‌رسان، جابجایی مسافر و ارائه خدمات مالی و ارزی به تشریح اقدامات و برنامه‌های خود در بخش‌های ساماندهی سفرهای بین شهری، ارائه تخفیف در سفرهای بین شهری نواحی مرزی به زائران اربعین حسینی، ارائه معافیت کمیسیون به رانندگان شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی، فعال کردن طرح‌های تشویقی برای رانندگان، ارائه خدمات مشاوره پزشکی و روانشناسی، پشتیبانی از موکب ها، امکان رزرو درخواست سفر برای زمان‌های مشخص و امکان داشتن سفرهای اشتراکی با صرف هزینه کمتر پرداختند.

از خدمات شرکت‌های اینترنتی و پلتفرم‌ها در اربعین سال جاری می‌توان به نرم افزارهای راهنمای زائرین، ثبت و جستجوی گم شدگان اربعین در ۴۰ ایستگاه، قابلیت زائر-خادم برای خدمت رسانی مردم به مردم در حوزه‌های پرستاری، پخت غذا و نذری، خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی، ارائه با کیفیت و کرامت دینار به زوار اربعین، کیف پول الکترونیکی برای حل مشکل تخصیص، نگهداری و مصرف ارز بدون استفاده از تلفن همراه، صدور و فروش بلیط الکترونیک شبکه حمل و نقل کشوری و خدمات موقعیت مکانی بر خط زائران بر روی تلفن‌های همراه اشاره کرد.

راه اندازی سامانه ارائه خدمات فناورانه به زائران

همچنین سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف تسهیل دسترسی زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به خدمات فناورانه در ایام اربعین حسینی، اقدام به راه‌اندازی صفحه‌ای با نشانی https://arbaeen.ito.gov.ir کرده است که در این سایت زائران می‌توانند از دریافت اطلاعات لازم در خصوص نحوه مسیریابی، آخرین وضعیت مرزها، هزینه‌های تردد، امکان مشاهده مکان مواکب و خدمات بر روی نقشه، اعلام گمشدگان، چگونگی استفاده از خدمات هم‌پیمایی و بسیاری خدمات دیگر بهره‌مند شوند.

هزینه رومینگ و سیم کارت ارزان‌تر شد

از سوی دیگر به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توافقات خوبی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کشور عراق شده است تا هزینه‌های ارتباطات برای زائران کمتر شود و به این ترتیب قیمت و خدماتی که برای سیم کارت زائران ارائه می‌شود نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده و همچنین هزینه رومینگ با این توافقات کاهش یافته است.

ارائه وای فای رایگان به زوار ایرانی در پیاده‌روی اربعین

همچنین با توجه به جلسات زارع پور با وزیر ارتباطات عراق توافق‌هایی از جمله تأمین وای فای رایگان در برخی نقاط و تعریف بسته‌های رومینگ بهتر برای زائران اربعین نیز صورت گرفته و هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق از ارائه سیم کارتی خبر داده است که در ایام اربعین خدمات تماس داخلی، بین‌المللی و اینترنت آن رایگان است.

خدمات سکوهای بومی

از جمله اقدامات جدیدی که در سال جاری همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین صورت گرفت، استفاده از ارائه خدمات فناورانه به هموطنان در داخل و خارج از کشور است که یک نمونه از آن سکوهای جا به جایی مسافر است. مردم می‌توانند از طریق این سکوها به مرزها سفر کنند و سفرشان را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این برخی سکوهای ارتباطی تأمین ارز و خرید دینار را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهند.

استفاده از ظرفیت سکوها برای جا به جایی زوار در دستور کار سال گذشته سازمان فناوری اطلاعات بود اما امسال با مصوبه دولت و پیگیری‌های ویژه معاون اول و همراهی وزارت راه، پلیس، بیمه، ستاد اربعین و البته تلاش و همدلی مدیران این سکوها به ثمر نشست.

مهمترین تسهیلات ارتباطی برای زوار اربعین ۱۴۰۲مهمترین تسهیلات ارتباطی برای زوار اربعین ۱۴۰۲

تعویض گذرنامه اربعین بدون نیاز به مراجعه حضوری

در گذشته مردم به جز پنجره ملی خدمات دولت هوشمند باید برای بعضی از کارها مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ می‌کردند که با موافقت فرماندهی فراجا تصمیم بر این شد که احراز هویتی که از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌شود، برای این منظور کافی باشد به این ترتیب به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری با احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، کارها برخط انجام شده و گذرنامه توسط پست ارسال شده است.

تسهیل در ارائه خدمات سرویس «پست‌یافته» توسط پست جمهوری اسلامی ایرانی در مسیر نجف به کربلا، و ارائه خدمات پستی ویژه زوار با هزینه کم (فقط هزینه هواپیما) توسط شرکت پست عراق در نقاط منتخبی در شهرهای نجف و کربلا از دیگر هماهنگی‌های انجام شده است.

کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های رومینگ در اربعین ۱۴۰۲

همچنین امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که هزینه‌های رومینگ در اربعین ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

اتفاق خوب دیگر ایجاد لینک مستقیم بین تهران و بغداد بود که تأخیر ارتباطی بین بغداد و تهران از حدود ۲۰۰ میلی‌ثانیه در گذشته (به دلیل عبور ترافیک از صوفیه و فرانکفورت) به کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه رسید که تحولی در ارتقا کیفیت سکو ایرانی در عراق است.

دریافت مجوز موقت دو فرکانس رادیویی روی موج FM در شهرهای نجف و کربلا و مسیر پیاده‌روی از دیگر اقدامات و توافقات با کشور عراق بود.

مهمترین تسهیلات ارتباطی برای زوار اربعین ۱۴۰۲

دکتر حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدام سازمان و پژوهشگاه فضایی به مناسبت ایام اربعین حسینی جهت استقرار بالن فضایی همچون سال‌های گذشته در ایام اربعین گفت: مجموعه بالن و سکوی هدایت و کنترل آن در منطقه مرزی مهران و در ضلع شمالی گمرک مرزی با هدف ارائه خدمات سرویس LTE و wifi به زائرین محترم مستقر است و این قابلیت در آن دیده شده تا در صورت نیاز با نصب محموله پایشی جهت نظارت مرزی از آن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بالن پژوهشگاه فضایی روز گذشته در حال تست در مرز مهران بود، افزود: در این عملیات از دو سکوی هدایت و کنترل یک بالن به نام بام ۵۰ استفاده می‌شود که قادر به حمل محموله‌ای به وزن ۵۰ کیلوگرم است.

رئیس سازمان فضایی گفت: طراحی و ساخت بالن بام ۵۰ به همراه سکوهای آن به صورت کامل در پژوهشگاه انجام شده است و در صورت برقراری لینک ارتباطی از امروز تا یک روز بعد از اربعین سرویس دهی خواهیم داشت.

سالاریه ادامه داد: این پلتفرم جدید علاوه بر بهینه سازی سازه، دارای ناوبری پیشرفته و ساختاری خودکار در داده برداری و ارسال فرامین ارسالی برای کنترل مکانیکی و پروازی است.

استقرار ۱۳ سایت سیار در مسیرهای زائران و پایانه‌های مرزی خوزستان

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خوزستان نیز با اشاره به اجرای پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اربعین گفت: در راستای خدمات ارتباطی مناسب و با کیفیت در مسیرهای منتهی به پایانه‌ها و جلوگیری از رومینگ ناخواسته در نقطه صفر مرزی شلمچه و چذابه تعداد ۱۳ سایت سیار نصب و راه اندازی شد که از این تعداد ۴ سایت توسط شرکت ایرانسل و ۹ سایت توسط همراه اول اجرا شده است.

وی از استقرار خودروهای سازمان تنظیم مقررات در هر دو مرز برای پایش و مانیتورینگ خبر داد و افزود: امسال با تدابیر صورت گرفته مقرر شد دو موکب تجمیعی در هر دو پایانه شلمچه و چذابه با عنوان مرکز ارائه خدمات ارتباطی جامع زوار متشکل از تمام ظرفیت و امکانات اپراتورها و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت مدیریت ادارات کل ICT خوزستان توسط شرکت مخابرات ایران و ارتباطات سیار انجام شود.

شه نظری پور همچنین با اشاره به ارائه خدمات بانکی در ایام اربعین در استان خوزستان خاطرنشان کرد: ۱۸ شعبه بانک شهری و ۵۳ باجه بانکی روستایی شعب پست بانک اقدام به توزیع ارز اربعین می‌کند که از این تعداد دو باجه در فرودگاه‌های اهواز و آبادان و دو باجه در ایستگاه راه آهن اهواز و خرمشهر و در صورت هماهنگی با مدیران پایانه‌ها دو باجه در پایانه مرزی چذابه و شلمچه مستقر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار