کد خبر: 1182360
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: اعضای دولت سابق که با داشتن نگاه تک بعدی به برجام دوران سیاه اقتصادی را برای کشور در دهه ۹۰ رقم زدند، این روز‌ها همانند دوران فعالیت خود در حال جوابیه دادن هستند! گاهی گزارشات مراکز آماری کشور را محل تشکیک قرار می‌دهند و روزی دیگر از فرصت‌های از دست رفته سخن به میان می‌آورند. در هر صورت فارغ از سیاسی کاری‌ها شاخص‌های موجود خود بهترین میزان برای سنجش شرایط فعلی است.


واقعیت آن است علی رغم برخی مشکلات، اما شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر شرایط باثباتی را تجربه می‌کند. آزادسازی منابع بلوکه شده و سیاست‌های بانک مرکزی توانسته قیمت دلار را در شرایط با ثباتی قرار دهد. پیش بینی پذیر بودن اقتصاد و ثبات نرخ ارز برای فعالان اقتصاد از نان شب نیز برای آن‌ها واجب‌تر است.


در حال حاضر اکثر کارشناسان در داشتن شرایط با ثبات برای همه بازار‌ها اتفاق نظر دارند و این سوال پیش می‌آید که اگر این مساله یک اتفاق مثبت برای اقتصاد با سابقه سال‌ها تورم دو رقمی نیست پس چیست. اما موضوع تنها به ثبات اقتصاد بازنمی گردد. بلکه در شرایط تحریم دولت سیزدهم توانست با پرهیز از نگاه یکجانبه به برجام، ضمن تلاش و رایزنی برای رفع تحریم ها، ارتباط با سایر کشور‌های منطقه و همسایه را نیز بیش از پیش در دستور کار قرار دهد. حالا دیگر همه کارشناسان منصف بر رویکرد مثبت دولت برای ایجاد گشایش‌های اقتصادی و سیاسی اتفاق نظر دارند.


این موضوعات روز گذشته و در نشست خبری رئیس جمهور با خبرنگاران که مناسبت هفته دولت برگزار شده بود مورد تاکید و توجه رئیس جمهور و همچنین اکثر خبرنگاران داخلی و حتی خارجی قرار گرفت؛ جایی که خبرنگار المیادین لبنان افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرایط تحریم‌ها را ارزشمند توصیف کرد.


همچنین رئیس جمهور نیز به بیان ۵ مورد از دستاورد‌های اقتصادی دولت سیزدهم اشاره کرد که به نوعی پاسخی به بهانه‌های روحانی بود. در شرایطی که دولت سابق همه تمرکز خود را بر روی ضرورت پیوستن به FATF قرار داده بود و هر گونه اقدام را مستلزم این امر دانسته بود، آیت الله رئیسی از پیوستن ایران به شانگ‌های و بریکس و از تکمیل آخرین فاز پارس جنوبی بعد از ۲۰ سال بلاتکلیفی گفت و اعلام کرد که دلبستگی به خودکفایی گشایش‌ها در کشور ایجاد می‌کند. رئیس جمهور در ادامه به ورود ۶۰ هواپیمای جدید به کشور و آزادسازی همه منابع بلوکه شده گفت و افزود: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است و نزدیک به قله هستیم.


رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت خاص کشور در مقطع آغاز فعالیت دولت سیزدهم ازجمله شیوع گسترده کرونا، کاهش ذخایر کالا‌های اساسی و مشکلات متعدد گفت: خیلی‌ها باور نداشتند که دولت بتواند وضعیت را مدیریت کند، اما با تغییر گفتمانی که در این دولت مبتنی بر بازگشت به مردم و با مردم بودن و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم و به عنوان مثال محدودیت‌های کرونایی کسب‌و‌کار‌ها و اشتغال و تحصیل مردم خیلی زود برطرف شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وجود کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی می‌توانست مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند، اما دولت مردمی توانست با تعریف و تحقق منابع درآمدی جدید این کسری بودجه را رفع کند، اظهار کرد: امروز تورم قریب به ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد رسیده، وضعیت ذخایر کالا‌های اساسی به شرایط اطمینان‌بخشی رسیده، رشد اقتصادی حدود صفر درصدی به ۴ درصد رسیده و امید در کشور ایجاد شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به برخی آمار‌ها از جمله کاهش آمار تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، نرخ رشد ماشین‌آلات تولید به ۱۹ درصد، نرخ رشد تولید به ۶ درصد و کاهش نرخ بیکاری که مایه نگرانی خیلی‌ها بود به ۲/ ۸ درصد تصریح کرد: در ۲ سال گذشته تعداد واحد‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا شده وارد کانال ۵ هزار شده و این یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده است.


رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی اردو‌های راهیان پیشرفت افزود: امروز دولت برای بسیاری از مشکلات باقی‌مانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود، اما موفق به رفع آن‌ها نشده بودند، برنامه دارد و این برنامه نیز صرفا نوشته روی کاغذ نیست و دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت ۲۲ هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، امروز این ناترازی به ۱۵ هزار مگاوات کاهش یافته است. رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در رفع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، زیرساخت‌ها، گاز، مسکن و نظام بانکی اظهار کرد: یکی از مواردی که دولت روی آن تمرکز جدی داشته، توجه به اقشار نیازمند بوده که تلاش‌هایی برای تامین مسکن، رایگان کردن آب، برق و گاز و نیز بیمه سلامت رایگان برای آن‌ها انجام شده و این اقدامات ادامه دارد.


آیت الله رئیسی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از جمله چالش‌های پیش روی دولت در ابتدای کار دانست و گفت: ما بدون حل مسائل از کنار آن عبور نمی‌کنیم، ولو اینکه حل مشکلات با چالش‌ها و سختی‌هایی نیز همراه باشد. اگر چه ممکن است رویه برخی مسوولان گذشتن از کنار مسائل باشد، اما ما چنین رویه‌ای نداریم و در حل مشکلات نیز از نخبگان کمک می‌گیریم.

رئیسی افزایش ارزش پول ملی با وجود توطئه و حربه‌های دشمنان با دستکاری در قیمت‌ها و عددسازی در فضای مجازی را از جمله برنامه‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال سه دستگاه اقتصادی دولت یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی برنامه‌ای برای تحقق شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) ارائه کرده‌اند که به صورت مستمر رصد و تحقق آن در حال پیگیری است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی ادعا کردند هدف دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها جبران کسری بودجه بوده است، افزود: محاسبه میزان افزایش یارانه‌ها به دهک‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد که تلاش دولت توزیع عادلانه یارانه و حذف رانت‌خواری بوده است نه درآمدزایی برای دولت.


رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: دولت برخلاف گذشته که سفره مردم به دلار وابسته بود، برنامه دلارزدایی از معیشت مردم را دارد تا نوسانات مرتبط با دلار در زندگی مردم تاثیری نداشته باشد.

رئیس جمهور در بخش سیاست خارجی نیز به دفاع از عملکرد دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در بعد منزوی کردن ایران اسلامی ما از ابتدا اعلام کردیم که پرونده هسته‌ای تنها موضوع تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی نیست و ما به آن صرفا به عنوان یکی از زمینه‌های تعاملات خارجی نگاه می‌کنیم. در همین راستا گسترش و ارتقای سطح روابط با کشور‌های همسایه، همسو و دوست را دنبال کردیم و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آوردیم که در نتیجه حجم مبادلات و روابط تجاری ما نسبت به دولت قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گسترش ارتباطات تجاری منطقه‌ای رکوردشکنی کرده‌ایم، افزود: گسترش ارتباطات دوجانبه، منطقه‌ای و نیز همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اوراسیا، شانگ‌های و اخیرا نیز بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت‌ها و جایگاه قابل توجهی دارد و دشمن در پیشبرد راهبرد خود برای منزوی کردن ایران موفق نشده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرنگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
0
0
مقایسه عملکرد دولت فعلی و دولت گذشته مثل مقایسه نور خورشید و فانوس است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار