کد خبر: 1180292
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
منابع خبری از درگیری شدید میان ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در جنوب خارطوم پایتخت سودان خبر می‌دهند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، ارتش این کشور درحال بمباران شدید اطراف مقر لشکر زرهی در جنوب خارطوم است.

ارتش سودان همچنین با صدور بیانیه‌ای از دفع حمله نیرو‌های پشتیبانی سریع به مقر لشکر زرهی و مرکز مهمات در جنوب خارطوم خبر داد.

براساس این بیانیه، صد‌ها تن از عناصر نیروی پشتیبانی سریع در چند یورش متوالی به مقر لشکر زرهی و مرکز مهمات، کشته یا زخمی شدند.

ارتش سودان اضافه کرد: هشت شهروند غیرنظامی هنگام عقب نشینی مهاجمان و براثر پرتاب خمپاره در مناطق «السلمه» و «کرری» کشته شدند.

در بیانیه ارتش، نیرو‌های پشتیبانی سریع به استخدام و بکارگیری شمار زیادی از کودکان در این دو یورش‌ها متهم شده است.

خبرنگار شبکه الجزیره نیز روز دوشنبه از وقوع انفجار‌های جدید در شهر خارطوم پایتخت سودان خبر داد.

خبرنگار شبکه الجزیره اعلام کرد: در سایه ادامه درگیری‌ها بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع، هم اکنون محله‌های جبره، العشره، اللاماب و النزهه در شهر خارطوم شاهد درگیری است و صدای انفجار‌ها به گوش می‌رسد.

وی افزود: ستونی از دود آسمان بخشی از شهر را فرا گرفته است.

«فولکر پرتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان یکشنبه شب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در استان‌های جنوب و غرب کردفان شد.

این دیپلمات آلمانی که از سال ۲۰۲۱ یکی از میانجی‌گران مهم در بحران سودان بوده در بیانیه‌ای همچنین خواستار بازگشت طرفین درگیری به گفتگو شد و افزود که تحولات اخیر نظامی در دو استان کردفان تأسف برانگیز است.

وی در این بیانیه اضافه کرد: باید تمام اقدامات نظامی و جمع آوری نیرو فورا برای کاهش درد و رنج ساکنان آسیب دیده این مناطق متوقف شود.

پرتس از تمامی طرف‌های ذیربط نظامی تأثیرگذار در سودان خواست ضمن جلوگیری از انجام اقدامات نظامی به دفاع از ساکنان غیرنظامی و زیرساخت‌ها بپردازند، زیرا در غیر این صورت این اقدامات درگیری مسلحانه را شدت خواهد داد.

سخنان این دیپلمات ساعاتی پس از آن بیان شد که از صبح روز یکشنبه سودان شاهد انفجار‌های شدید بود به طوری که ستون‌های دود به آسمان در چندین منطقه این کشور برخاسته بود.

این انفجار‌ها بویژه در محله‌های الدیم، الصحافه، و العشره در جنوب شهر خارطوم پایتخت سودان روی داده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیرو‌های ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفتگو‌ها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده، اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آن‌ها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صد‌ها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت سودان و فرمانده نیرو‌های مسلح سودان و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیرو‌های واکنش سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی وانتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیرو‌های واکنش در نیرو‌های مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و عدم واگذاری قدرت به غیرنظامیان متهم کرد، این در حالی است که ارتش تحرکات نیرو‌های واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار