کد خبر: 1176810
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
وزیر ارشاد در اختتامیه هوای نو:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۸۱ درصد مردم در دهه اول محرم امسال سیاه‌پوش بودند. بیش از ۶۰ درصد مردم در هیأت‌ها شرکت کردند و افراد دیگر هم که امکان حضور نداشتند از برنامه‌های مجازی هیأت‌ها استفاده کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مراسم اختتامیه دومین مهرواره هوای نو عصر امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه با حضور مسوولان کشوری و فرهنگی و پیرغلامان سیدالشهدا در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با همخوانی قرآن توسط حاضران در مراسم آغاز شد و سپس تئاتر دینی درباره شهدا و کار برای عرای سیدالشهدا اجرا شد.

باید سنت‌های عزاداری را حفظ کنیم

بخش بعدی این مراسم پخش بیاناتی از امام خمینی (ره) در خصوص عزاداری امام حسین (ع) بود که می‌فرمایند: «ما باید حافظ این سنت‌های اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‏افتند، [باشیم؛]تأکید کنیم که بیشتر دنبالش باشند. محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سیدالشهدا است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‏های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری به عنوان عزاداری راه می‏افتاد. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت‌ها را حفظ کنید.»

عزای محرم امسال پرشورتر برگزار شد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی اظهارداشت: الحمدلله علی‌رغم همه تلاش دشمنان، این مردم که زیر خمیه سیدالشهدا همه یک خانواده هستند، پرشورتر و پرفایده‌تر محافل حسینی را برپا کردند. الحمدلله که این حیات معنوی، روحی و باطنی این جامعه و ملت امام حسین (ع) رقم خورد.

وی افزود: در این دهه محرم بیشترین برخورد و اهانت را به قرآن داشتند و هیأت‌ها پاسخ دادند. الحمدلله بیشترین جشن‌ها را در عیدغدیر به وسعت میلیون کیلومتری دارند و بیشترین و بهترین سفر معنوی را هیأتی‌ها در اربعین دارند.

مهرواره هوای نو سال آینده باید بین‌المللی شود

قمی با بیان اینکه یکبار دیگر خادمان امام حسین و عاشورا جمع شدیم تا در هوای نو هیأت نفسی تازه کنیم، گفت: از همه هیأت‌ها و تلاش‌هایی که در این ایام داشتند، تشکر می‌کنم. هوای نو دست در خام و ریشه در سنت‌ها دارد، اما نگاهش رو به آینده است و قطعاً سال آینده باید رویکرد بین‌المللی بیشتری داشته باشد. سال آینده باید بنای مهرواره بین‌المللی را گذاشت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح مرد: این مهرواره هدف دارد، تلاش هیأت‌ها حتی در روستا‌ها و دهات‌ها را نشان دهد.

۷۰ درصد مردم در سال مخاطب هیأت هستند

وی گفت: براساس افکارسنجی‌ها بیش از ۷۰ درصد مردم در سال لباس مشکی تن می‌کنند و در طول سال به هیأت‌ها سر می‌زنند و مخاطب هیأت هستند.

قمی با بیان اینکه زمانی که بنا به فرموده رهبر انقلاب کانون حهاد تبیین است باید جایگاه و نقش زنان را حدی بگیرند، گفت: در جهاد تبیین سر سلسله حضرت زینب (س) است بنابراین از زنان و دختران در این عرصه بیشتر توقع است. هیأت‌ها گرفتاری‌های بسیاری را در مشور حل مردند و قطعاً در جهاد تبیین هم همچنین خواهیم بود و زنان در این عرصه نقش پررنگی دارند.

هدف برگزاری هوای نو چیست؟

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در این مراسم اظهارداشت: امسال دبیرخانه ۹ ماه برپا بود. در مجموع ۶۸۹۲ هیات شرکت کردند که ۲۵ درصد بیشتر بود و ۱۵ هزار و ۵۶۸ اثر رسید و داوری شد. امسال ۴۱ رشته داشتیم. شاید اگر بخواهیم تمام رشته‌ها را احصا کنیم بالای صد رشته شود.

وی افزود: هوای نو جشنواره نیست بلکه بهانه است. هیأت هویت‌ساز است و ما بنا داریم بگوییم کار فرهنگی باید به گروه‌های مردمی و در رأس آن هیأت‌ها واگذار شود. هوای نو برای این طراحی شده است و بنا دارد ۴۰ سال آینده را ترسیم کند. هوای نو دستی در سنت‌ها و دستی در آینده دارد.

ملتجی گفت: از مسوولان نظام درخواست داریم کار‌های فرهنگی را به هیأت‌ها واگذار کنند.

انقلاب اسلامی حسینی البقاست

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی اظهارداشت: امروز نهضت بزرگ امام، بیش از ۶۰ سال از عمرش سپری می‌شود. ویژگی انقلاب ما این است که در زیست‌بوم حسینی و کربلایی شکل گرفته است و امروز درحال روشنایی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما فاطمی الحدوث است و حسینی البقاست و با نام سیدالشهدا و اربعین‌ها پسروز شده است. عاشورا و تاسوعای ۵۷ طومار رژیم شاهنشاهی را پیچاند. اربعین‌هایی که از سال ۵۶ شروع شد و اربعین شهدا گرفته می‌شد موجب پیروزی انقلاب شد.

انقلاب اسلامی به کمک شبکه مویرگی هیأت‌ها پیروز شد

اسماعیلی تصریح کرد: رهبر انقلاب بعد از دهه ۸۰ و سقوط رژیم بعث، این سنت اربعین را به جلوه‌ای برای به صحنه درآوردن همه مردم درآورد. هیأت‌های حسینی که سابقه هزار و اندی ساله دارد. نرم‌افزار انقلاب اسلامی برای غلبه بر رژیم شاه، شبکه مویرکی هیأت‌ها بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این شبکه تمام نرم‌افزار‌های دشمن را از کار انداخت. انقلاب اسلامی متکی به این نرم‌افزار حیات‌بخش است و هیچ قدرتی مثل هیأت‌ها توان شبکه‌سازی نیرو‌های مردمی را ندارد.

۸۱ درصد مردم ایران در دهه اول محرم لباس سیاه برتن کردند

وی گفت: این شبکه شب‌های فراموش‌نشدنی کربلای ۵ و والفجر ۸ را آفرید. نوا‌های به یادگار مانده از آن دوران امروز هم به آدمی جان می‌دهد. امروز هم انقلاب اسلامی مجهز به این شبکه است. در این فتنه اهیر که دشمن ایمان و شناخت جوانان را نشانه گرفته بود، درحالی که سیاست انقلاب امید به آینده است. در محرم امسال خواب‌هایی داشتند و با بی‌خبری محرم را محل زورآزمایی خود قرار دادند که مردم اصلا حرف آنان را نشنیدند.

اسماعیلی گفت: مردم برای عزا و زیارت امام حسین (ع)، جان و مال خود را می‌دهند، اما امروز که انقلاب اسلامی برپاست و شرایط مهیاست، ۸۱ درصد مردم در دهه اول محرم امسال سیاه‌پوش بودند. بیش از ۶۰ درصد مردم در هیأت‌ها شرکت کردند و افراد دیگر هم که امکان حضور نداشتند از برنامه‌های مجازی هیأت‌ها استفاده کردند. ۵۴ درصد مردم در دهه اول نذری دارند. این موارد را دشمنان بشنوند. مردم ما با همه سلایق و نگاه‌ها همه زیر این علم جمع می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هیأت‌ها پرچم انسجام، امیدواری و حرکت رو به جلوی مردم ایران هستند. ما از این هیأت‌ها به دنبال مقدمه‌سازی ظهور هستیم. ما آماده رزم در کنار آن امام مصلح و عدالت گستر هستیم.

در بخش پایانی این مراسم مرتضی طاهری و احمد واعظی مداحان اهل بیت (ع) به شعرخوانی و روضه‌خوانی پرداختند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار