کد خبر: 1176329
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
منابع اروپایی مدعی شدند، شرکت‌کنندگان در مذاکرات جده تصمیم گرفته‌اند، گروه‌های کاری برای بحث درباره طرح صلح رئیس‌جمهور اوکراین تشکیل دهند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک روزنامه ایتالیایی به نقل از منابع اروپایی گزارش داد، شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای اوکراین که در جده عربستان سعودی برگزار شد، تصمیم گرفته‌اند گروه‌های کاری برای بحث درباره طرح صلحی که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده، تشکیل دهند. 

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین پیش از نشست دیروز ادعا کرده بود: «نشست‌های جده بر روی یک فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای متمرکز خواهد بود که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است».

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از روزنامه Corriere della sera، برخی از شرکت‌کنندگان در این نشست معتقدند احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و همچنین برتری منشور سازمان ملل باید مرکزیت هر توافق صلحی باشد. این منابع گفتند: جدول زمانی نشست سران هنوز مشخص نشده اما احتملاً تا پایان سال برگزار شود. 

جده دیروز و امروز (۱۴ تا ۱۵ مرداد) میزبان گفت‌وگوها برای راه‌حل‌های صلح‌آمیز در خصوص بحران اوکراین بوده است. دیروز نشست بین‌المللی جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین پس از چند ساعت گفت‌وگو، همان‌طور که احتمال می‌رفت بدون صدور بیانیه پایانی به اتمام رسید (جزئیات بیشتر).

همچنین قرار است برخی هیأت‌های حاضر در جده امروز یکشنبه در نشست‌های دوگانه با یکدیگر دیدار کنند. نمایندگان بیش از ۳۰ کشور از جمله برزیل، بریتانیا، هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، آفریقای جنوبی و همچنین اعضای اتحادیه اروپا در این نشست شرکت داشتند. روسیه به این نشست دعوت نشده بود. 

جمعه خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد نمایندگان کشورهای حاضر در این گفت‌وگوها عمدتاً مشاوران امنیت ملی آن‌ها خواهند بود. بر اساس بیانیه منتشر شده در خصوص این نشست، دولت سعودی امیدار است این گفت‌وگوها به یافتن راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای درگیری کمک کند. 

پیش‌تر، رویترز تحلیل کرده بود اوکراین و متحدانش امیدوارند در نشست بین‌المللی جده، بر سر «اصول کلیدی» درباره چگونگی پایان دادن به جنگ توافقی به‌دست آید.

زلنسکی هم خواستار بازگشت به مرزهای سابق اوکراین از جمله کریمه شد که روسیه از سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرده است. اما مسکو گفته هر گونه مذاکرات باید «واقعیت های جدید منطقه‌ای» را در نظر بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار