کد خبر: 1174444
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
امروز یازدهم محرم ۱۴۴۵، زمان اجتماع زینبیون زنجانی است که ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت در آن بار دیگر با احیاگر عاشورا، زینب کبری (س) همنوا می‌شوند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، زنجانی ها و عاشقان حسینی پس از حضور حماسی و به یاد ماندنی در دسته حسینیه اعظم زنجان در "بوم العباس" این بار و تا ساعاتی دیگر خود را برای همنوایی با ام المصائب، حضرت زینب کبری(س) آماده می کنند تا شکوه دیگری را به ثبت برسانند.

عاشقان مکتب حسینی امروز با شرکت گسترده و با شکوه در دسته زینبیه اعظم زنجان همدلی، وحدت و یکپارچگی شیعیان را به تصویر می کشند و جلوه‌ای از دلدادگی خود را به نمایش می گذارند.

اقشار مختلف مردم از استان زنجان و نقاط مختلف کشور و خارج از ایران، امروز خود را به زنجان رسانده‌اند تا در پایتخت شور و شعور حسینی و در مسیر زینبیه اعظم تا امامزاده سیدابراهیم(ع)، شریک مصیبت خواهر سیدالشهدا(ع) باشند و این پیام را به جهانیان مخابره کنند که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود/ سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود.

رییس هیأت امنای مسجد زینبیه زنجان گفت: برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم، جلسات مربوط از ۱۰ روز گذشته آغاز شده است تا نواقص احتمالی به کمترین حد برسد.

عباس محمدی با بیان اینکه برنامه ریزی هاه و آمادگی ها برای برگزاری باشکوه‌تر دسته زینبیه اعظم زنجان مهیا شده است، افزود: طبق برنامه اعلام شده مراسم یوم‌ الزینب از ساعت ۱۶ از مقابل این مسجد آغاز می شود و تا امامزاده سید ابراهیم(ع) ادامه خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این دسته از مقابل مسجد زینبیه وارد خیابان زینبیه شرقی می شود و سپس به طرف خیابان شهدا، چهارراه امیر کبیر و خیابان امام حرکت می کند و در نهایت در امامزاده سید ابراهیم (ع) خاتمه می یابد.

 

این مسوول با بیان اینکه قبل از آغاز رسمی این رخداد، برنامه ای به مدت یکساعت در محل زینبیه اعظم زنجان برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار بر این است مردم در مدت یاد شده در محل حضور یابند تا اجتماع عظیم آغاز شود.

وی اظهار داشت: مسجد زینبیه نزدیک به یک هزار خادم دارد که از این تعداد ۸۰۰ نفر در بخش آقایان و ۲۰۰ نفر هم در بخش بانوان به عزاداران خدمات ارایه می‌دهند.

این مسوول با بیان اینکه این خادمان با لباس های متحد الشکل وظیفه نظم دهی دسته را بر عهده دارند، اظهار داشت: این خادمین در محل های تعیین شده حضور می یابند تا اجتماع به نحو مطلوبی برگزار شود.

رییس هیأت امنای مسجد زینبیه زنجان ادامه داد: در بخش نذورات نیز ۵۰ چادر در نقاط مختلف دسته عزاداری مستقر شده است و همچنین ۳۰ واحد سیار در بخش جمع‌آوری نذورات کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: افرادی که نمی‌توانند به هر دلیلی در مراسم حضور داشته باشند می‌توانند برای ادای نذر خود، وجوهات را به کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۰۳۹۰۹۴۶ نزد بانک ملی به نام زینبیه اعظم زنجان واریز کنند یا با شماره تلفن ۳۳۳۳۰۱۰۳ به صورت ۲۴ ساعته تماس بگیرند.

محمدی از عزاداران حسینی خواست: با توجه به هتک حرمت به ساحت قران کریم، همانند دسته حسینیه اعظم زنجان یک قرآن کوچک به همراه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه زینبیه زنجان اندیشیده شده است، اضافه کرد: طی سال گذشته در بخش صوت مشکلاتی وجود داشت که امسال با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و همچنین حسینیه اعظم به کمترین حد ممکن رسیده است و در این خصوص مشکلی نخواهیم داشت.

این مسوول در خصوص اسکان مهمانان استان های دیگر نیز گفت: با هماهنگی سپاه انصار المهدی(عج) استان، محل های اسکان زائران اندیشده شده است.

وی با بیان اینکه همانند حسینیه اعظم زنجان در نذر آب ۴۰ هزار بطری آب تهیه شده است، گفت: این بطری ها در طول مدت عزاداری توزیع خواهد شد تا در این خصوص نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

محمدی محوریت و شعار دسته عزداری زینبه اعظم زنجان را در خصوص حجاب اعلام کرد و افزود: شاه بیت نیز در این خصوص انتخاب شده است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین اجتماع پس از اجتماع حج و حسینیه اعظم به زینبیه زنجان تعلق دارد و شبکه های مختلف داخلی و خارجی، این رخداد مهم را پوشش خواهند داد.

آمادگی اورژانس زنجان برای خدمت رسانی در مسیرهای عزاداری

رییس اورژانس پیش بیمارستانی استان زنجان با بیان اینکه تمام بیمارستان‌ها، پایگاه فوریت‌های پزشکی و کارکنان اورژانس و مراکز درمانی استان به صورت شبانه‌روزی در محرم در آماده باش کامل هستند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی زنجان آماده ارائه خدمات درمانی به عزاداران دسته زینبیه اعظم است.

داریوش تقی‌لو با بیان اینکه با اشاره به اجتماع عظیم عاشقان حسینی (ع)، حضور گسترده مردم و محدودیت‌هایی که برای تردد آمبولانس ها ایجاد شده است، افزود: جهت ارائه خدمات درمانی مناسب، هشت دستگاه آمبولانس در مسیر دسته‌ زینبیه مستقر شده و سه دستگاه موتورآمبولانس ۱۱۵ و سه تیم پیاده نیز در دسته‌ حضور فعال خواهند داشت.

وی اضافه کرد: پایگاه‌ها و کارکنان اورژانس و نیروهای بهداشتی برای ارائه خدمات به عزاداران و زائران زینبیه اعظم زنجان به صورت آماده باش کامل هستند و خدمات پیش بیمارستانی را به عاشقان حسینی ارایه می کنند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان عنوان کرد: اورژانس هوایی استان نیز آماده ارائه خدمات است و اتوبوس آمبولانس این مرکز، قابلیت امدادرسانی در حوادث به مصدومان متعدد احتمالی را دارد.

تقی‌لو ابراز کرد: همچنین ۲۱ پایگاه شهری و ۴۲ پایگاه جاده‌ای که شامل یک فروند بالگرد و تعداد ۴۹۰ نفر از کارکنان اورژانس در کل استان است به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی هستند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان عنوان کرد: تیم پیاده متشکل از۲ کارشناس فوریت‌های پزشکی در مسیر عبور دسته عزاداران حسینیه اعظم زنجان به صورت سیار خدمت‌رسانی خواهند کرد.

تقی‌لو گفت: در همین راستا ۲ بیمارستان صحرایی در قالب درمانگاه برای خدمات رسانی آماده هستند.

وی اضافه کرد: با همکاری شهرداری زنجان اکیپ اورژانس در صحن سبزه میدان، برای خدمات رسانی بهتر به عزاداران حسینی مستقر شده است.

 

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان، محدودیت‌های ترافیکی دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان در یازدهم محرم را اعلام کرد.

سرهنگ سید حبیب موسوی در این خصوص گفت: به منظور برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم عزاداری زینبیه اعظم زنجان (یوم الزینب ) تردد و توقف کلیه خودروها و موتورسیکلت‌ها در این روز از ساعت ۹ صبح تا پایان مراسم در مسیرهای اعلامی ممنوع است.

وی اظهار داشت: در این روز تردد و توقف کلیه خودروها از میدان ۱۵ خرداد تا میدان آزادی شامل خیابان امام، سبزه میدان، میدان انقلاب، صدر جهان، بلوار آزادی، چهار راه سعدی به سمت میدان انقلاب و خیابان سعدی جنوبی به سمت میدان انقلاب ممنوع خواهد بود.

رئیس پلیس راهور استان زنجان با تاکید بر اینکه خیابان های منتهی به مسیر اصلی حرکت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان مسدود خواهد بود، یادآور شد: علاوه بر خودرو، تردد موتورسیکلت و دوچرخه نیز در زمان حرکت این دسته عظیم حسینی در مسیرهای اعلامی ممنوع است و شهروندان می توانند از خیابان های مجاور به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای طرح های ترافیکی، طرح های ویژه انتظامی نیز در یازدهم ماه محرم در زنجان به اجرا درخواهد آمد و ماموران انتظامی علاوه بر شرکت در دسته عزاداری نسبت به برقراری نظم و امنیت شهروندان تمهیدات ویژه ای را به اجرا خواهند گذاشت.

سرهنگ موسوی از عموم هم استانی ها و مهمانانی که برای شرکت در این مراسم معنوی به زنجان سفر کرده اند، خواست، همانند سال های گذشته با پلیس همکاری داشته باشند و موارد مشکوک را از طریق فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، زینبیه زنجان یکی از قطب‌های اصلی عزاداری‌ها در این استان به شمار می‌رود که دسته عزاداری آن در روز یازدهم محرم از شهرت جهانی برخوردار است و قدمت این مکان مقدس به بیش‌ از ۴۰۰ سال ‌می رسد و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود.

مسجد زینبیه زنجان در تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۹۰ با شماره ۲۹۹۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، پرونده ثبتی این اثر ارزشمند در شورای سیاستگذاری ۱۸ بهمن‌‏ماه ۸۹ تایید شد و اکنون شماره ثبت آن ابلاغ شده است.

این مسجد همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌باشد و حاضران در این مکان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) اعلام می‌کنند.

عزاداران حسینی با شرکت گسترده در دسته عزاداری عظیم زینبیه زنجان، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر می کشند و جلوه‌ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار