کد خبر: 1174316
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
محققان یک سامانه هوش مصنوعی (AI) ساخته‌اند که می‌تواند نقض هنجارهای اجتماعی را شناسایی کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، پروژه‌ای که سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) تامین مالی آن را به عهده داشته، یکی از اولین پروژه‌هایی است که به شناسایی خودکار نقض هنجار‌های اجتماعی می‌پردازد.

این سامانه که توسط یایر نیومن و یوچای کوهن از دانشگاه بن گوریون نقف ساخته شده، از GPT-۳، طبقه بندی متن بدون نمونه و کشف خودکار قوانین بهره می‌گیرد و از یک سامانه دودوییی با ۱۰ احساس اجتماعی به عنوان دسته، برای دسته بندی موقعیت‌ها به عنوان مثبت یا منفی استفاده می‌کند.

GPT-۳ رباتی است که مهارت فراوان در ایجاد محتوا در ساختار رایج زبان انسانی و زبان ماشینی دارد و بسیار پیشرفته‌تر از پیشینیان خود ظاهر می‌شود.

هدف دارپا سرمایه گذاری اساسی در فناوری‌های نوآورانه برای امنیت ملی است. ماموریت دارپا تبدیل مفاهیم انقلابی به قابلیت‌های عملی است که شامل پیشرفت‌هایی در قابلیت‌ها و فناوری‌های نظامی مانند اینترنت، تشخیص صدا، ترجمه زبان و سامانه‌های موقعیت یابی جهانی GPS است.

برنامه تفاهم فرهنگی محاسباتی BGU (CCU) که دارپا تامین مالی آن را به عهده دارد، با هدف توسعه فناوری‌های درک زبان بین فرهنگی برای افزایش آگاهی موقعیتی و اثربخشی تعاملی برای وزارت دفاع آمریکا انجام شد. این برنامه به نقص ارتباطات میان فرهنگی می‌پردازد که می‌تواند به شکست مذاکرات شود و به طور بالقوه به درگیری کمک کند.

محققان سامانه هوش مصنوعی را برای شناسایی ۱۰ احساس اجتماعی مرتبط با شایستگی، ادب، اعتماد، نظم، مراقبت، توافق پذیری، موفقیت، سازگاری، نجابت و وفاداری آموزش دادند. این سامانه روی مجموعه داده‌های بزرگ آزمایش شد و اعتبار مدل‌ها را ثابت کرد.

اگرچه این یک کار مقدماتی است، اما قابلیت آن را برای گنجاندن هنجار‌های اجتماعی بیشتر نشان می‌دهد. دارپا در یک زیست بوم نوآورانه فعالیت می‌کند که شامل شرکای دانشگاهی، شرکتی و دولتی برای پیشبرد تغییرات تحول آفرین است. این سازمان دارای تیمی از مدیران برنامه است که بر برنامه‌های تحقیق و توسعه نظارت و برای شناسایی چالش‌های جدید و راه حل‌های بالقوه تلاش می‌کنند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند یک راه ساده و طبیعی یادگیری هنجار‌های اجتماعی، از طریق تعداد محدودی احساسات اجتماعی است که به طور جهانی با یک نظام ارزش گذاری مرتبط هستند. آن‌ها نشان می‌دهند که نقض هنجار‌ها با احساسات اجتماعی مانند شرم، خجالت یا پشیمانی نشان داده می‌شود. در حالی که تعداد هنجار‌های اجتماعی می‌تواند بسیار زیاد باشد، تمرکز بر این احساسات جهانی، مبنایی برای درک نقض هنجار‌ها فراهم می‌کند.

در نتیجه، توسعه یک سامانه هوش مصنوعی که می‌تواند نقض هنجار‌های اجتماعی را شناسایی کند، دستاورد‌های مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت ملی و ارتباطات بین فرهنگی دارد. تحقیقات بیشتر و افزایش مقیاس این سامانه ممکن است توانایی آن را برای رسیدگی به طیف وسیع تری از هنجار‌های اجتماعی افزایش دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار