کد خبر: 1173899
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری اطلاعاتی تازه در خصوص میزان درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  آئین‌نامه تشخیص و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان اصلاح شد و به مرحله اجرا رسید. مطابق با این آئین‌نامه جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اندازه، میزان فروش و مسیر رشد خود به سه دسته نوپا، نوآور و فناور تبدیل می‌شوند.

رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در تشریح اصلاحات جدید در ارزیابی دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد: با گذشت حدود 12 سال از شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان، این زیست‌بوم به حدی از بلوغ رسیده است که از آن انتظار تأثیرگذاری در اقتصاد و حل مسائل کشور می‌رود.

وی تصریح کرد: در نظام ارزیابی جدید، شرکت‌ها از این نظر مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا رشدی کرده‌اند یا نه. نظام جدید رشد محور است و میزان اشتغال افراد متخصص و مرتبط با محصول، میزان صادرات و موارد دیگر، در صورت احراز می‌توانند به عنوان شاخص جدید ارزیابی مورد نظر قرار گیرند. یکی از مشکلات نظام ارزیابی این بود که مجبور بودیم وارد جزئیات فرآیندها و فناوری شرکت شویم، اما در نظام ارزیابی جدید با این شاخص‌ها میزان رشد و تأثیرگذاری شرکت‌ها را در نظر می‌گیریم.

اسدی‌فرد در خصوص وضعیت فعلی زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق با نظام ارزیابی جدید عنوان کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان کنونی را با معیارهای جدید دسته‌بندی کنیم، حدود 7000 شرکت که 80 درصد دانش‌بنیان‌ها را تشکیل می‌دهند، در دسته شرکت‌های نوپا قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها زیر 5 میلیارد تومان فروش دارند و نیاز به حمایت‌هایی در جهت رشد و توسعه بازار دارند.

او اضافه کرد: شرکت‌هایی نیز وجود دارد که خروجی دانش‌بنیان ندارند، اما در فرآیند تولید خود از فناوری‌ها و تجهیزاتی استفاده می‌کنند که سطح پیچیدگی بالایی دارند. این شرکت‌ها توانایی افزایش نوآوری و بهره‌وری را دارند و به عنوان شرکت نوآور دسته‌بندی می‌شوند. حدود 13 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کنونی که 1200 شرکت را شامل می‌شود، نوآور هستند.

معاون توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان ادامه داد: دسته دیگر در این ارزیابی، شرکت‌هایی هستند که فناوری سطح بالا دارند و به فروش بالا نیز رسیده‌اند. مطابق با ملاک‌های جدید، حدود 7 درصد از دانش‌بنیان‌ها که معادل با 600 شرکت است، در این دسته قرار دارند. این شرکت‌ها در صورت رشد می‌توانند به پرچم‌های علم و فناوری کشور تحت عنوان «ابرشرکت» تبدیل شوند. در حال حاضر نیز 70 تا 80 شرکت دانش‌بنیان فناور وجود دارند که درآمدی بالای یک هزار ملیارد تومان دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار