کد خبر: 1173775
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
اعزام ۲۶۸ ورزشکار ایرانی به بازی‌های آسیایی هانگژو قطعی شده است. بیست و دومین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک دیروز برگزار شد و دبیرکل کمیته اسامی رشته‌ها و نفرات اعزامی را در حالی اعلام کرد که این لیست هنوز نهایی نشده و احتمال افزایش ورزشکاران با تصمیم ستاد عالی بازی‌ها وجود دارد. 
شیوا نوروزی
براساس اعلام سیدمناف هاشمی، تعداد کل اعضای کاروان کشورمان قطعاً زیر ۵۰۰ نفر خواهد بود. کشتی آزاد و فرنگی، ووشو، کوراش، جوجیتسو (مردان)، کاراته، قایقرانی آب‌های آرام، قایقرانی روئینگ، قایقرانی اسلالوم (زنان)، وزنه‌برداری، تیراندازی، شمشیربازی سابر (مردان)، تیروکمان، والیبال مردان، والیبال‌ساحلی (مردان)، دوچرخه‌سواری، کبدی، شطرنج، اسکیت، بوکس (مردان)، بسکتبال مردان، بسکتبال سه نفره مردان، دوومیدانی، هندبال (مردان)، فوتبال (مردان)، تنیس روی میز، بدمینتون، تنیس (زنان)، جودو، شیرجه (مردان)، شنا (مردان)، صخره‌نوردی و واترپلو (مردان) رشته‌های اعزامی خواهند بود. قرار است امروز جلسه ستاد عالی بازی‌ها برگزار شود و احتمال افزایش تعداد شرکت‌کننده‌ها به ۲۸۰ نفر نیز وجود دارد. 
 تأخیر در برگزاری مجمع
اولین نکته مورد اشاره مناف هاشمی تصمیم در خصوص تأخیر مجمع عمومی کمیته ملی المپیک و انتخاب خبره‌های ورزشی این مجمع بود: «اعضای هیئت اجرایی تعیین تاریخ مجمع را به رئیس کمیته تفویض کردند و احتمالاً برگزاری مجمع عمومی با یک یا دو ماه تأخیر برگزار شود. در خصوص خبره‌های ورزشی نیز باید اعلام کنم نصرالله سجادی، محمد پولادگر، مهدی علی‌نژاد، فریبا محمدیان و مریم کاظمی‌پور در مجمع عمومی شرکت خواهند کرد. همچنین نمایندگان باشگاه‌های نفت و دانشگاه آزاد نیز برای حضور در مجمع انتخاب شدند و سیمین رضایی (داور تنیس روی میز) و نصراصفهانی (مربی تیراندازی) به عنوان نماینده مربیان در مجمع حضور خواهند داشت. محمد باقری‌معتمد، زهرا نعمتی، ثریا آقایی، احسان حدادی، ذبیح‌الله پورشیب و محمد بیداریان از سوی کمیسیون ورزشکاران به ما معرفی شدند. 
 پاداش مربیان
پاداش در نظر گرفته شده برای مربیان، ورزشکاران و قهرمانان موضوعی بود که دبیرکل کمیته در مورد آن توضیح داد: «یکی از مباحث مطرح شده در جلسات قبلی هیئت اجرایی همین موضوع بود و در اینجا نکته کلیدی‌اش را بیان می‌کنم. طبق تصمیمی که گرفته شده، پاداش سرمربیان رشته‌های مدال‌آور معادل بالاترین مدال کسب شده همان تیم محاسبه خواهد شد. اگر ورزشکاری طلا بگیرد معادل پاداش او به حساب سرمربی‌اش نیز واریز خواهد شد. ضمن اینکه این پاداش برای رؤسای فدراسیون‌ها هم تصویب شده است. این دو بند را قبلاً نداشتیم، اما با تصویب آن‌ها مربیان و رؤسای فدراسیون‌ها نیز انگیزه بیشتری خواهند گرفت.»
 کاهش تعداد کادر پزشکی
دبیرکل کمیته با اشاره به کاهش تعداد نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار داشت: «امروز آخرین جلسه کمیسیون تخصصی برگزار و تعداد نهایی کاروان اعلام می‌شود. کاروان ایران از ۶۵۰ نفر به کمتر از ۵۰۰ نفر کاهش داشته و در صورت اعمال آخرین تغییرات تعداد ورزشکاران کشورمان کمتر از ۳۰۰ نفر می‌شود. کاروان ما به سمت کیفی‌گرایی حرکت کرد و این بحث تجربه نویی بود برای آنکه بتوانیم ۱۰۰ نفر از نفرات اعزامی را کاهش دهیم. بر این اساس مدال‌آوری برای ورزشکاران مرد، به ویژه در رشته‌های انفرادی و کسب رتبه چهارم تا ششم برای بانوان، شاخصه‌های مدنظر ما بود. با توجه به نظرات کارشناسی و در جهت بالا رفتن کیفیت کاروان تعدادی حذف شدند و جمعیت کل کاروان اعزامی (با کادرسرپرستی و پزشکان) زیر ۵۰۰ نفر خواهد بود. از طرفی همزمان باید تابع شورای المپیک آسیا هم باشیم. اگر در دوره گذشته بالای ۱۵‌نفر کادر پزشکی و بالای ۲۰ نفر در حوزه سرپرستی اعزام شده بودند، کمیته برگزاری بازی‌ها این تعداد را کاهش داده است. تعداد پزشکان اعزامی کاهش یافته و باید از سیستم پزشکی چین و دهکده بازی‌ها نیز استفاده کنیم.»
 پرداخت بودجه
بودجه مشکل همیشگی ورزش ایران است. اکثر رشته‌ها از کمبود بودجه و مشکلات مالی گلایه دارند و ورزشکاران رشته‌های مختلف از نداشتن تجهیزات به‌روز و استاندارد رنج می‌برند. مناف هاشمی تأکید کرد قبل از بازی‌های آسیایی بودجه رشته‌های اعزامی پرداخت خواهد شد: «طبق برنامه قرار بود ۱۵۰ میلیارد تومان به فدراسیون‌ها پرداخت کنیم. تا امروز مجموعاً بالای ۱۰۰ میلیارد تومان، یعنی ۶۳ درصد بودجه را به آن‌ها داده‌ایم. نهایتاً با اختیارات رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک می‌توانیم ۲۰۰ میلیارد تومان به فدراسیون‌ها پرداخت کنیم، ولی قول می‌دهم تمامی رشته‌های حاضر در هانگژو قبل از اعزام صددرصد بودجه خود را دریافت کنند. به همه فدراسیون‌ها نیز تأکید شده این بودجه باید در مسیر بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک خرج شود.»
 حمایت از فوتبال
کمیته ملی المپیک به‌رغم نتایج ضعیف فوتبال و تعلل بسیار زیاد فدراسیون، همچنان حمایت ویژه‌ای از این رشته دارد. دبیرکل کمیته با اشاره به کمک ۶ میلیاردی اظهار داشت: «امیدواریم تیم فوتبال امید پس از ۵۰ سال اولین سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را کسب کند. در هیئت اجرایی کمک ۶ میلیارد تومانی به این تیم مصوب شد. تاکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و بقیه این مبلغ تا قبل از بازی‌های آسیایی به حسابشان واریز خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار