کد خبر: 1171568
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
رخوت، آشفتگی، بی سامانی کلیتی از وضعیت این روز‌های بازار سرمایه است. در شرایطی که هفته گذشته بیش از ۴‌هزار‌میلیارد‌تومان نقدینگی از بازار خارج شد، این کوچ نقدینگی در روز‌های اخیر با شدت بیشتری ادامه داشته است. در حالی که انتظار می‌رفت تا برای حمایت روانی از شاخص کل در مرز حساس، اخبار مثبتی مخابره شود، اما با تصمیمات جدید، شاخص کل در نهایت در معاملات امروز با ریزش ۶۴ هزار واحدی کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد. این درحالی است که این شاخص ششم فروردین ماه سال جاری توانسته بود بعد از ۳۲ دو ماه وارد کانال دو میلیون واحد شود.

اختصاصی جوان آنلاین: حجم و ارزش معاملات، هرچه که جلوتر می‌رویم ارقام نازل تری نسبت به روز‌های ابتدای سال ثبت می‌کنند. فعل و انفعالات یاد شده سبب شده که اهالی بورس تهران همواره رنگ سرخ را در تابلوی معاملات و نقشه بازار نظاره گر باشند و برای جلوگیری از کاهش ارزش سبد، به سمت درب‌های خروجی بازار سرمایه روانه شوند. این موضوع باعث شده که بورس تهران، همگام با رخوت در بازار‌های موازی از جمله ارز، خودرو و مسکن در مسیر کاهش بیشتر ارتفاع نماگر‌ها قرار بگیرد. هر چند برخی معتقدند که واکنش بازار به خبر‌ها به روایتی بیش واکنشی بوده، اما به گفته بسیاری از کارشناسان این وضعیت درنتیجه خودزنی دولت با تصمیمات اخیری بوده که به سرخپوشی ادامه دار شاخص دامن زده است. واقعیت آن است که ۹۰ درصد بورس ایران را شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تشکیل می‌دهند و بر این اساس تصمیمات خلق الساعه می‌تواند به عاملی برای فرار سهامداران تبدیل شود.


افزایش نرخ گاز صنایع و نرخ خوراک پتروشیمی
افزایش ۴۰ درصدی نرخ گاز صنایع و نرخ خوراک پتروشیمی از مهمترین خبر‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده است. با توجه به مخفی کاری سیاستگذار در اعلام نرخ خوراک پتروشیمی ها، این موضوع به اعتماد سهامداران آسیب و تیر خلاص را بر پیکر اعتماد نصفه و نیمه‌ای که در بستر این بازار شکل‌گرفته بود، روانه کرد.

تاثیر نرخ دلار
پارامتر دیگری نیز که بر جریان معاملات این روز‌های تالار شیشه‌ای سایه افکنده، روند معاملات اسکناس آمریکایی در بازار آزاد است که این روز‌ها وارد کانال ۴۸‌هزار‌تومان شده است. کنترل قیمت دلار نه تنها بر بازار سهام بلکه بر همه بازار‌های داخلی کشور اثرگذار بوده و این بازار‌ها را در کمای معاملاتی فرو برده است. هم اکنون بازار خودرو، مسکن و همچنین سکه و طلا در وضعیت رکود قرار دارد و عمده تقاضا‌ها در این بازار مصرفی است. البته با توجه به گرانی فزاینده به خصوص در بازار مسکن، تکلیف این بخش با خریدران مصرفی مشخص است؛ خریداران سرمایه‌ای نیز با توجه به رکود فعلی دست از خرید کشیده اند.

افزایش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام معدنی و فولادی
در کنار عوامل عنوان شده به افزایش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام معدنی و فولادی هیات وزیران در جلسه ۱۸ تیر ماه سال جاری بر اساس پیشنهاد وزارت صمت و به استناد بند "ز" تبصره "۶" ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، دستور العمل بند "ز" را تصویب کرد. در در تبصره یک ماده دو این مصوبه آمده است: هشتاد درصد عوارض صادرات انواع قراضه فلزات براساس مصوبه جلسه ۷ مهر ۱۳۹۳ شورای اقتصاد است.
از سویی دیگر عدم افزایش نرخ محصولات خودروسازان نیز زمینه ساز ریزش ادامه دار شاخص بورس شده است. اما برخی از تحلیلگران بازار افت قیمت‌های روز‌هایی اخیر تالار شیشه‌ای را به نگرانی اهالی بازار به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی و نگرانی از قیمت گذاری دستوری نسبت می‌دهند.

جو سنگین بی اعتمادی علی رغم ارزندگی سهام!
اما محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که در حال حاضر بازار دچار بیش‌واکنشی شده است و نشانه‌هایی که از سیاستگذار به بازار سرمایه می‌رسد سرمایه‌گذار را نگران کرده است.

وی افزود: روز گذشته دو خبر منتشر شد که یکی از آن‌ها مثبت و دیگری منفی است. خبر مثبت این بود که قرار است اوراق تبعی چاپ شود و از منابع آن که حدود ۵ همت است برای حمایت از بازار سرمایه استفاده می‌شود، اما در مقابل خبر بدی نیز منتشر شد که از احضار مدیران عامل پنج شرکت بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی با اتهام گران فروشی خبر می‌داد.به گفته او این رویکرد موجب می‌شود که حتی کارشناسان خوش‌بین به بازار نیز در صورت ادامه این وضعیت عطای بازار را به لقای آن ببخشند.

رضا سلیم، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم با اشاره به جو سنگین بی اعتمادی در بورس گفت: در شرایط فعلی گزارش‌های ماهانه، سه ماهه و نرخ ارز می‌توانند سه محرک اصلی بازار برای بازگشت روی ریل صعودی باشند، به‌طوری‌که بازار خسته و بی‌جان با چشمانی نیمه بسته تغییرات نرخ ارز را به‌شدت دنبال می‌کند و در صورت تغییر محسوس در نرخ ارز می‌توان امیدی برای حرکت صنایع کامودیتی‌محور بازار متصور بود.

 

بورس به روایت آمار

شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات با بیش از ۶۴ هزار واحد کاهش کانال دو میلیون واحد را از دست داد.  شاخص کل بورس امروز با ۶۴ هزار و ۶۶۳ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۰ هزار و ۷۲۳ واحد کاهش یافت و در رقم ۶۸۷ هزار و ۷۵۳ واحد ایستاد. در این بازار ۴۴۴ هزار معامله به ارزش ۵۷ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال انجام شد.

طی معاملات امروز ۸۸ درصد نمادهای بورسی منفی بودند که از میان آنها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس که روز گذشته کانال ۲۷ هزار واحد را از دست داده بود امروز نیز کانال ۲۶ هزار واحد را از دست داد و با ۶۷۲ واحد کاهش در رقم ۲۵ هزار و ۸۵۰ واحد ایستاد.

در این بازار ۲۹۷ هزار معامله به ارزش ۲۴۸۱ میلیارد ریال انجام شد. ۸۲ درصد از نمادهای بورسی منفی بودند که از میان آنها پلیمر آریاساسول، سرمایه‌ گذاری مالی سپهر صادرات و سنگ آهن گوهرزمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند. طی معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی از صندوق‌ها و گروه بانکی صورت گرفت.

در هر صورت وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر بحرانی است و این بحران برآیند سیاست‌هایی است که از اردیبهشت ماه توسط نهاد‌های مختلف و در راس آن‌ها دولت اتخاذ شده است و در حالی که دورنمای بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه وضعیت مثبتی را نشان می‌دهد، سهام اغلب شرکت‌ها ارزنده هستند و گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه در حال انتشار شرکت‌های بورسی نیز وضعیت خوبی را نشان می‌دهد ریزش شاخص ادامه‌دار است. در این میان  نکته‌ای که سیاست گذار از آن غافل است این است که در بورس تهران ۶۰۰ شرکت بزرگ حضور دارند و سهم بازار سرمایه از اقتصاد حدود ۱۵ درصد است که نباید از این سهم از اقتصاد چشم‌پوشی صورت گیرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
0
0
حقیقت اینست که کارگزاری های بزرگ با تبانی بصورت دوره ای از مردم نوسان میگیرند و الی کدام بورس دنیا همه نمادها با هم قرمز و همه با هم سبز میشن.این حرکت گله ای اعتمادی نذاشته.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار