کد خبر: 1169888
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
هفته نامه نیوزویک نوشت تحریم‌های تسلیحاتی که غرب به بهانه جنگ اوکراین علیه روسیه اعمال کرده است شکست خورده و نتوانسته مانع دسترسی روسیه به فناوری تسلیحاتی شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، نشریه آمریکایی نیوزویک نوشت: اوکراین بار‌ها مدعی شده که باید مقصد فناوری‌های تولیدی در کشور‌هایی مانند آمریکا کنترل شود و کارشناسان تایید می‌کنند صنعت دفاعی روسیه همچنان در فعال سازی بسیاری از سلاح‌های پیشرفته خود از تولیدات غرب استفاده می‌کند.

تحلیگران تصدیق می‌کنند که مسکو برغم تحریم ها، قطعات مورد نیاز برای تولید سلاح را از طریق شرکت‌های واسطه و زنجیره‌های عرضه‌ای که نظارت بر آن‌ها دشوار است، بدست می‌آورد.

اندیشکده موسسه مدرسه اقتصاد کی یف (KSE) به تازگی در تحقیقاتی که در اختیار نیوزویک قرار گرفته عنوان کرد که با وجود تلاش غرب و آمریکا برای تحریم مسکو، روسیه قطعات مرتبط با تجهیزات نظامی به ارزش ۲۰.۳ میلیارد دلار را وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، این آمار نشان می‌دهد که واردات این محصولات در روسیه در مقایسه با قبل از جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، فقط ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به نوشته نیوزویک، روسیه در مجموع فناوری تولیدی ۱۵۵ شرکت مستقر در آمریکا یا اروپا و شرکت‌های فعال در آسیا و خاورمیانه را خریداری کرده است.

ایان ویلیامز (Ian Williams) معاون پروژه دفاع موشکی در اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، تحریم‌هایی که به بهانه الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ وضع شد تا مانع پیشرفت صنعت نظامی- صنعتی مسکو شود را، شکست خورده توصیف کرده و گفت: ممکن است فروش مستقیم به روسیه متوقف شده باشد، اما شرکت‌های واسطه وجود دارند که می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند.

وی گفت روسیه به طور فزاینده‌ای از شرکت‌های تازه تاسیس داخلی و بین المللی در مراکز تجاری بزرگ استفاده می‌کند.

گری سامرویل (Gary Somerville) پژوهشگر اندیشکده انستیتوی خدمات متحد سلطنتی مستقر در لندن، نیز در مصاحبه با نیوزویک مدعی شد مسکو هنوز «به قطعات الکترونیکی ساخت غرب» برای تامین «اصلی‌ترین» نیاز‌های تسلیحاتی خود متکی است.

گزارش اندیشکده سلطنتی مطالعات امنیتی و دفاعی انگلیس (RUSI) در آگوست ۲۰۲۲، که سامرویل یکی از نویسندگان آن است، نشان داد که دستکم ۴۵۰ نوع قطعه ساخت خارجی در ۲۷ سیستم تسلیحاتی روسی وجود دارد.

در این گزارش آمده است که اکثر این قطعات «توسط شرکت‌های آمریکایی با شهرت دیرینه در طراحی و ساخت میکروالکترونیک‌های پیچیده برای ارتش آمریکا ساخته شده‌اند». بقیه توسط شرکت‌هایی در کشور‌هایی مانند ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی تولید شدند.

وزارت خارجه آمریکا در مه ۲۰۲۳ اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه افرادی که به کرملین از طریق دور زدن تحریم‌ها یا اقدامات کنترل صادراتی کمک می‌کنند، اعمال خواهد کرد. با این حال به گفته کارشناسان این تهدید واشنگتن تاثیری نداشته و هنوز هم صنایع نظامی روسیه می‌توانند به قطعات طراحی شده در شرکت‌های غربی یا آسیایی دسترسی داشته باشند.

براساس این گزارش، هنگامی که قطعات از کارخانه‌ها خارج می‌شوند، ردیابی آن‌ها تا مقصد نهایی شان دشوار است. اجزاء بسیار متفاوت هستند و ممکن است شامل میکروالکترونیک، حسگر‌ها یا موتور‌ها و بسیاری دیگر از قطعات باشند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پس از حمله موشک‌های کالیبر به شهر اودسا در جنوب اوکراین در ماه ژوئن مدعی شد: ده‌ها قطعه از این موشک‌های کالیبر از کشور‌های دیگر به روسیه عرضه شده است.

به گفته دیوید همبلینگ کارشناس نظامی، کالیبر یکی از جدیدترین موشک‌های کروز روسیه است که از زیردریایی پرتاب می‌شود و از تراشه‌های ساخته شده توسط یک سازنده نیمه‌رسانای آمریکایی در ارتفاع سنج رادیویی خود استفاده می‌کند.

کارشناسان و منابع اوکراینی مدعی اند همزمان با استفاده از قطعات آمریکایی، حرکت‌هایی به سمت استفاده از قطعات تولیدی در پکن وجود داشته است. در ماه آوریل، ولادیسلاو ولاسیوک مشاور ارشد دفتر زلنسکی مدعی شد ارتش اوکراین تعداد فزاینده‌ای از قطعات چینی را در تسلیحات روسی شناسایی کرده است.

این مقام اوکراینی در گفتگو با رویترز مدعی شده که روند کنونی در روسیه به سمت استفاده کمتر از قطعات ساخت غرب و استفاده از قطعاتی از کشور‌هایی نامشخص و از جمله مانند چین است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار