کد خبر: 1169295
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به‌جای عضویت اوکراین در ناتو، فعلا همان حمایت امنیتی از این کشور صورت می ‏پذیرد که در مورد رژیم صهیونیستی اعمال می‏ شود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در قسمتی از مصاحبه ‏اش با سی‏ ان ‏ان که قرار است مشروح آن روز یکشنبه منتشر شود، ضمن اذعان به اختلاف نظر میان اعضای ناتو بر سر عضویت اوکراین گفته است: «فکر نمی‌کنم این کشور برای عضویت در ناتو آماده باشد. من فکر نمی‌کنم در این لحظه، در میانه جنگ در ناتو درباره اینکه آیا اوکراین را به خانواده ناتو وارد کنیم یا نه، اتفاق نظر وجود داشته باشد.»

بایدن در گفت‏و‏گو با فرید زکریا تاکید کرد: یکی از چیزهایی که اشاره کردم این است که آمریکا آماده خواهد بود تا در حالی که این روند (پیوستن اوکراین به ناتو) ادامه یابد، امنیت آن کشور را تامین کند، یعنی همان امنیتی که ما برای اسرائیل فراهم می‏ کنیم؛ به این شکل که تسلیحات مورد نیاز آنها را تامین می ‏کنیم که به ظرفیت دفاع از خودشان بیافزایم، این کار برای این است که آتش بس یا توافق صلح به وجود بیاید.

بایدن با بیان اینکه عضویت یک کشور در بلوک نظامی به رهبری آمریکا به معنای تعهد به دفاع از تمام قلمرو آن است، گفت که بنابراین اگر اینطور باشد ( اوکراین عضو ناتو شود)، آن هم در حالی که جنگ ادامه دارد، این یعنی اینکه پس همه ما در جنگ خواهیم بود. در آن صورت ما در حال جنگ با روسیه خواهیم بود.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا در حال حاضر درخواست برای رأی‌گیری در مورد عضویت اوکراین در ناتو «قبل از موعد» بوده و مقدمات آن مدتی طول می‏‌کشد.

رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر زمان‌‏بر بودن روند الحاق به ناتو، گفت که این فرایند شامل اصلاحاتی مانند دموکراتیک شدن اوکراین می‏ شود. بایدن در عین حال اضافه کرد که آمریکا باید «مسیری منطقی» را به اوکراین ارائه دهد تا واجد شرایط عضویت در ناتو شود.

این سخنان بایدن در شرایطی بیان می‏ شود که رهبران اوکراین بر تعجیل در فرایند عضویت در ناتو در شرایط کنونی اصرار دارند و خواستار حل این مساله در نشست آتی ناتو در شهر «ویلنیوس» در لیتوانی شده ‏اند.

بایدن در این مصاحبه تاکید کرد که اولویت وی «حفظ ناتو» است، زیرا به گفته او ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که تجزیه این بلوک یکی از اهداف روسیه است.

وی همچنین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در نشست دو سال پیش در ژنو، خواستار تعهد آمریکا مبنی بر عدم پیوستن اوکراین به ناتو شده بود، اما او با استناد به «سیاست درهای باز» این بلوک، در خواست پوتین را رد کرده است.

روسیه به خصوص در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین بارها اعلام کرده است که توسعه ناتو به سوی شرق را بزرگترین چالش امنیتی خود می ‌داند.

گفتنی است از «مدل اسرائیل» به عنوان راهکار جایگزین عضویت اوکراین در ناتو اولین بار ماه گذشته در گزارشی از نیویورک تایمز رونمایی شد. بر اساس برآوردهای ارتش روسیه، آمریکا و متحدانش تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار انواع سلاح و تجهیزات پیشرفته به کی‏‌یف صادر کرده‌‏اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار