کد خبر: 1169100
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
روز عید غدیر، روز بهترین‌هاست. بهترین خوراکی‌ها، لباس‌ها، هدیه‌ها و برنامه‌ها را بگذارید برای این روز بزرگ. امروز بیشتر از همیشه برای بچه‌ها وقت بگذارید و از هر فرصتی برای بازی کردن با آنها استفاده کنید. همراه‌مان باشید.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  برای اینکه عید غدیر شاد و جذابی برای کودکان و نوجوانان بسازیم و این عید فرخنده را در ذهن فرزندانمان ماندگار کنیم. نکات و برنامه‌های زیادی را با هم مرور کردیم که بالاخره چند تایشان برای هر کودکی قابل‌اجرا و خوشایند خواهد بود. در این گزارش به ایده‌هایی ویژهٔ روز عید می‌پردازیم.

 


با همراهی بچه‌ها بعضی از اعمال مستحبی روز عید را انجام دهید

با بچه‌ها به مفاتیح‌الجنان سر بزنید

خوب است بچه‌ها یاد بگیرند در مناسبت‌های مذهبی مختلف کتاب مفاتیح را ورق بزنند و بعضی از اعمال مستحبی توصیه‌شده در آن روز را انجام دهند. مفاتیح را وارد جمع خانواده کنید و با همراهی بچه‌ها اعمال روز عید غدیر را بخوانید. واضح است که قرار نیست تمام روز بچه‌ها را با نماز و دعاهای این روز سرگرم کنید. اما با پیشنهاد آنها چند تا از اعمال را انتخاب کنید و دسته‌جمعی انجام بدهید.

 

روزه‌داری در عید غدیر و افطاری جذاب

یکی از اعمال مستحبی توصیه‌شده در عید غدیر روزه است. اگر فرزندتان به سن روزه‌گرفتن رسیده، پیشنهادش را به او بدهید. بچه‌های کم‌سن و سال‌تر شاید تمایل داشته باشند روزهٔ کله‌گنجشکی را در روز عید امتحان کنند. البته این فقط یک پیشنهاد است. اگر بچه‌ها ترجیح دادند روز دیگری روزه بگیرند، به خواسته‌شان احترام بگذارید و طبق توصیهٔ گزارش‌های قبل، بهترین غذاها و خوراکی‌ها را برای روز عید غدیر خاطره‌انگیزشان آماده کنید. اگر قرار به روزه‌داری شد،  همان خوراکی‌های جذاب را برای افطار تدارک ببینید.

بچه‌ها را به انجام غسل روز عید تشویق کنید

از اعمال سفارش‌شده در این روز، غسل به نیت روز عید غدیر است. اگر تا به حال فرصت نشده مفهوم غسل کردن و روش آن را برای بچه‌ها توضیح بدهید، الان بهترین و مبارک‌ترین زمان است. با آموزش نیت شروع کنید و روش انجام غسل را برایشان بگویید.

حالا وقتش است که یکی یکی آنها را به حمام بفرستید. امروز از هر فرصتی برای بازی و شادی استفاده کنید؛ حتی برای نوبت‌بندی رفتن به حمام بین بچه‌ها بازی راه بیندازید. قرعه‌کشی، سنگ کاغذ قیچی و... به همین کار سادهٔ نوبت‌دهی حمام هیجان تزریق می‌کند. بچه‌ها همیشه از هیجان استقبال می‌کنند.

مجوز مختصری آب‌تنی در حمام را بعد از انجام غسل عید غدیر برای بچه‌ها صادر کنید تا هم برایشان فال باشد، هم تماشا. اما از آنها غافل نشوید که در مصرف آب زیاده‌روی نکنند.

 


دعا کردن را با بچه‌ها تمرین کنید

با بچه‌ها از دعا کردن بگویید

می‌دانستید در روایات بسیاری آمده که دعا در روز عید غدیر مستجاب می‌شود؟ برای بچه‌ها توضیح دهید که استجابت دعا لزوماً به معنی اجرای آنچه خواسته‌ایم نیست. بلکه یعنی خداوند صدای ما را می‌شنود و از خواسته‌مان خبر دارد. اما بنا به مصلحت و حکمت خودش، یا همان دعا را اجابت می‌کند، یا بهتر از آن را به ما می‌دهد یا اجر دعایمان را برای آن دنیایمان ذخیره می‌کند.

اگر این نکته برایش جا بیفتد، در سنین بالاتر و شرایط مختلف زندگی، اجابت نشدن خواسته‌اش او را دچار این تردید نمی‌کند که شاید خدا صدایش را نمی‌شود یا او را دوست ندارد. البته این نکته‌ای است که باید به بعضی از بزرگترها نیز یادآوری کرد.

کنار بچه‌ها برای ظهور امام زمان (عج) دعا کنید

بعد از این نکات به بچه‌ها بگویید به خواسته‌های قلبی خودشان فکر کنند. ساعتی را مشخص کنید که در آن همگی برای دقایقی دعا و مناجات آمادگی داشته باشید. دعای فرج امام زمان (عج) و دعای سلامتی ایشان را بخوانید. بعد کنار بچه‌ها حاجت‌های خودتان را بخواهید. هر کس دلش خواست بلند دعا کند و بقیه آمین بگویند.

بسته به سن بچه‌ها برایشان از امام زمان (عج) و نیاز دنیا به ایشان بگویید. از اینکه دنیا و مردم نیاز به یک منجی صالح دارند تا از ظلمی که به آنها می‌شود و آلودگی‌هایی که آنها را در بر گرفته نجات پیدا کنند. بگویید ما باید دعا کنیم تا خداوند ظهور امام زمان (عج) را نزدیک کند.

سر زدن به سادات، در صدر برنامه‌های روز عید غدیر

مرسوم است که در روز عید غدیر به دیدن ساداتی که در بستگان و دوستان داریم می‌رویم. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید حضوری صلهٔ رحم به جا بیاورید، تلفنی یا از طریق تماس تصویری این وظیفه را انجام دهید و عید را به آنها تبریک بگویید.

در هر صورت بچه‌ها را فراموش نکنید. در خانهٔ میزبان یا طی تماس تلفنی با آنها بچه‌ها را تشویق کنید که ذکر شریف «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» را که در روزهای قبل با هم تمرین کرده‌اید به میزبان بگویند.

داغ‌دیدگان را به شادی عید دعوت کنید

اگر فرد داغداری در بستگان یا دوستان دارید، حتماً به سراغش بروید و برایش تسلی خاطر باشید. این عید بزرگتر از آن است که به خاطر داغ عزیز، تبریکش نگوییم. در کنار تسلی دادن به فرد داغ‌دیده، عید را به او تبریک بگویید. در حضور او برای فرد مرحوم دعا و آرزوی آمرزش کنید و فاتحه‌ای بخوانید. از صاحب این روز عظیم آرامش قلبی بازماندگان را بخواهید. اگر شرایط اجازه می‌دهد لباس یا روسری رنگی برایش هدیه ببرید تا با شادی این روز پربرکت همراه شود و رخت عزا را از تن بیرون بیاورد. چه روزی بزرگتر و مبارک‌تر از این روز برای بیرون آوردن رخت عزا؟


بچه‌ها باید یاد بگیرند که چراغ این عید بزرگ را روشن نگه دارند

بچه‌ها را وارد ماجرای نذری کنید

همان طور که در قسمت‌های قبل گفتیم ثواب نذورات و خیرات در عید غدیر چندین برابر است. پس این ثواب بزرگ را از دست ندهید. لازم نیست حتماً یک دیگ بزرگ غذا بدهید. هر قدر در توان‌تان هست، حتی دو سه پرس غذا، با کمک بچه‌ها بپزید و هر جایی که بچه‌ها دوست دارند و مقدور است، پخش کنید.

اگر توان یا شرایط طبخ غذا در خانه را ندارید، می‌توانید مبلغ موردنظرتان را به خانواده‌هایی که نذری می‌دهند بسپارید، خصوصاً خانواده‌های سادات که رونق بیشتر نذری آنها حتماً باعث شادی و عزت‌شان می‌شود.

هر تصمیمی برای هر اقدام مرتبط با نذری و عید غدیر گرفتید حتماً بچه‌ها را وارد گود کنید. آنها فعالان آیندهٔ رزمایش‌های همدلی هستند و باید چراغ این عید بزرگ را روشن نگه دارند. پس باید چند و چون تمام کارهای این حوزه را یاد بگیرند.

عید غدیر شاد و پربرکتی داشته باشید، در پناه صاحبش...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار