کد خبر: 1167134
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه کالاهای اولیه مانند غلات تلاش ما چند منبعی کردن جهت واردات ارزان تر بوده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در همایش امنیت اقتصادی، سلامت و مشارکت با بیان اینکه باید صادرات خود را به صورت پایدار افزایش دهیم گفت: در حوزه واردات نیز تنوع پذیری در مواد اولیه را ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال در حوزه کالاهای اولیه مانند غلات تلاش ما چند منبعی کردن جهت واردات ارزان‌تر بوده است برای مثال کود شیمایی برای وزارت کشاورزی بسیار اهمیت دارد و در شرایط تحریم کشوری مانند چین آنرا تأمین می‌کرد اما اکنون به چند منبع رسیده‌ایم.

صفری با اشاره به انتقال تکنولوژی گفت: تلاش کرده‌ایم با همکاری استانداری خوزستان اقلام کود شیمیایی را در خوزستان ایجاد کنیم.

صفری گفت: برای تأمین کالاهای اساسی از جمله غلات و کود شیمیایی که انحصار تولید آنها در دست برخی کشورها است، تلاش ما این بوده که واردات آنها به کشور را چند مبدایی کنیم و بتوانیم این کالا را ارزان‌تر وارد کشور کنیم.

وی تاکید کرد: به طور مثال، کود شیمیایی و خصوصاً فسفات و پتاس برای وزارت کشاورزی مهم هستند. کود شیمیایی را در شرایط تحریم از کشور چین وارد می‌کردیم که آنها باید برای صادرات این محصول به کشورمان مجوزهای خاصی می‌گرفتند اما تلاش کردیم این محصول را از کشورهایی همچون قزاقستان، ازبکستان و روسیه سفید تأمین کنیم؛ لذا توانستیم بجای یک منبع از چند منبع این محصول را تأمین کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: همچنین می‌توان داروها را در داخل تولید کرد اما سالانه چندین میلیون دلار مواد اولیه از کشورهای دیگر وارد می‌شوند.

وی درباره ترانزیت از طریق ایران گفت: گفته می‌شد ترانزیت از طریق ایران به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست اما تلاش شد تا مسیر به گونه‌ای دیگر پیش رود و در خط ابریشم سابق سرمایه گذاری‌ها انجام شده است و در کریدور شمال به جنوب نیز سرمایه گذاری توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال انجام است.

صفری گفت: در سفرهای رئیس جمهور انتقال تکنولوژی و توجه به شرکت‌های دانش بنیان اجرایی می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ۷ و نیم میلیارد دلار از طریق نفت و گاز جذب سرمایه گذاری داشته‌ایم که اجرایی شده است و حمایت سرمایه گذاری خارجی به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: هدف دولت تنها کشورهای منطقه نیستند بلکه هدف سرمایه گذاری با کشورهای دیگر همچون روسیه، هند و آمریکای لاتین است برای مثال در سفر رئیس جمهور به اندوزی قرار شد ۱۴ بیمارستان ایران مجهز به دستگاه جراحی از راه دور شود و اندوزی نیز خواستار دارو از ایران شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار