کد خبر: 1167129
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۲۰ درصدی همراه شد و به 4.9 میلیارد دلار رسید.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با آغاز به کار دولت سیزدهم، تمرکز بر رشد تجارت و افزایش سهم صادرات غیرنفتی با کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفت.

همزمان با اتمام ماه دوم 1402، گمرک ایران کارنامه تجارت خارجی کشور در ۲ ماه امسال را اعلام کرد و خبر داد: تجارت ایران به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزار تن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید.

*افزایش ۲۰ درصدی تجارت روسیه با ایران

تجارت ایران روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۲۰ درصدی همراه شد و به ۴.۹ میلیارد دلار رسید. انتظار می رود که در سالهای آینده این تجارت به ۴۰ میلیارد دلار افزایش یابد، شرکتهای روسیه علاقه زیادی برای ورود به ایران دارند، ایران یک پل ارتباطی برای تجارت با خاورمیانه جنوب و جنوب شرق آسیا است.

ایران تجربه منحصر به فردی از سالها فعالیت در میان تحریم‌های غرب دارد. در حال حاضر شرایط لازم برای تقویت همکاریها با ایران تقریباً در همه زمینه‌ها از کشاورزی گرفته تا فناوری‌های پیشرفته، انرژی مهندسی نساجی و گردشگری وجود دارد. سرمایه گذاری متقابل همکاری در مناطق ویژه اقتصادی ظرفیت بالایی دارد.

* صادرات ایران به هند افزایش یافت

وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد ۶ درصدی صادرات ایران به این کشور در چهار ماه نخست ۲۰۲۳ خبر داد و کل تجارت دو کشور در این دوره را حدود ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد، کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهار ماه نخست سال جاری میلادی به ۷۰۲ میلیون دلار رسیده است.

واردات هند از ایران در ماههای ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۲۵۷ میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل ۲۴۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

* ایران عضو دائم اتحادیه برن شد

صندوق ضمانت صادرات ایران برای نخستین مرتبه موفق به کسب اکثریت آرای اعضای اتحادیه برن برای عضویت دائم در کمیته کوتاه مدت این اتحادیه شد.

دبیرخانه اتحادیه برن (Berne Union) در ماه ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرد که با اکثریت آرای اعضا، صندوق ضمانت صادرات ایران واجد شرایط عضویت در کمیته کوتاه مدت این اتحادیه شناخته شده و به عضویت دائمی این کمیته درآمد. این اتفاق مهم در حالی برای نخستین مرتبه رقم خورد که طبق اعلام اتحادیه برن صندوق ضمانت صادرات ایران با توجه به رشد قابل توجه پوششهای بیمه ای کوتاه مدت در حمایت از صادرات کالا و خدمات ایرانی و مذاکره گسترده و حضور مقامات ارشد آن در نشست‌های دوره ای و تخصصی این اتحادیه فرصت عضویت دائمی در کمیته کوتاه مدت این اتحادیه را کسب کرده است. این اتحادیه تشکل بین المللی بیمه گران اعتبار و سرمایه گذاری در صنعت بیمه اعتبار صادراتی.

بنابراین گزارش، یکی از مهم‌ترین عقبگردهای ایران در دهه 90، کاهش تجارت با کشورهای منطقه و عدم توسعه ابزارهای تجاری و تسهیل صادرات بود که  در سال‌هایی منجر به منفی‌ شدن تراز تجاری ایران و در نتیجه کاهش ارزآوری کشور شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار