کد خبر: 1166584
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
طیفی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی کوشیدند در هنگامه تحولات روسیه که نگاه میلیون‌ها نفر را به خود دوخته بود، دغدغه‌مندی‌شان از اوضاع منافقین را تازه نگاه دارند. طیفی نیز مانند سلطنت‌طلب‌ها فرصت را برای حمله به تروریست‌های مجاهدین خلق مغتنم دانستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، نخستین روز از هفته جاری، شورش واگنرها و تحرکات این ارتش خصوصی علیه کرملین باعث شد رسانه‌ها از تحولات روسیه چشم برندارند و اخبار این کشور را در لحظه مخابره کنند. در میانه هیاهویی که این شورش برپا کرد برخی رسانه‌های معاند کوشیدند تا همچنان وقایع مربوط به «اشرف ۳» را در فهرست خبری خود نگه دارند.

یک هفته پیش (۳۰ خردادماه) بود که برخورد پلیس آلبانی با تروریست‌های مجاهدین خلق خبرسازشد؛ رویدادی که «بی‌بی‌سی فارسی» آن را به تاریخ یک روز پیش چنین روایت کرد: در عملیات روز دوشنبه پلیس آلبانی برای تحقیق و بازرسی از کمپ اشرف، ۱۵ مامور پلیس و در مجموع ۳۶ نفر زخمی شدند. سازمان مجاهدین خلق می‌گوید یکی از اعضایش به نام «علی مستشاری» کشته شده؛ پلیس آلبانی این مرگ را با این عملیات مرتبط ندانسته است.


همچنان که اشاره شد رسانه‌هایی مانند «ایران اینترنشنال» و «رادیو فردا» با گذشت چند روز از این رخداد و همزمان با تحولات خبرساز روسیه، هفته جاری نیز به اوضاع و سرنوشت منافقین توجهی ویژه نشان دادند تا دغدغه‌هایشان در این‌باره آشکارتر شود.

طیفی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی ضمن اتهام‌زنی به ایران در جریان وقایع اشرف۳، مدعی شدند برخورد پلیس آلبانی با تروریست‌های مجاهدین خلق، اقدامی سیاسی و ناشی از بیم دولت تیرانا از تقابل سایبری تهران بوده استرادیو فردا روز شنبه گزارش داد: چهار روز پس از یورش صدها نیروی امنیتی پلیس به کمپ اشرف ۳، وضعیت در اطراف این کمپ عادی به نظر می‌رسد اما در همین روز بنا بر گزارش رسانه‌های آلبانی، ۱۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق درباره وقایع هفته اخیر مورد سوال پلیس قرار گرفتند. «هانا کاویانی» خبرنگار این رسانه برای بررسی این رخداد به تیرانا رفت و از مقابل کمپ اشرف۳ گزارشی را تهیه کرد.

پیمان‌شکنی منافقین در آلبانی

اقدامات تروریستی و سایبری منافقین در آلبانی سرانجام صدای دولت این کشور را هم درآورد. براساس توافق ۲۰۱۴ با دولت آلبانی، این گروهک فقط به دلایل «انسان دوستانه» در آلبانی پناهنده شده بودند اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کردند.

تیرانا که پس از آواره شدن بسیاری از منافقین در عراق، به پیشنهاد آمریکا از سال ۲۰۱۴ میزبانی از این گروهک را پذیرفته بود، پس از ۹ سال با کشف شواهدی از اقدامات تروریستی و سایبری در پی تحقیق از آن‌ها برآمد. لجاجت و رویارویی اعضای این گروهک برابر اقدامات پلیس برای توقیف برخی از وسائل الکترونیکی غیرمتعارف در کمپ اشرف۳ به اتفاقاتی منجر شد که به نظر می‌رسد بار دیگر به آواره شدن منافقین ساکن این اردوگاه تروریستی منتهی شود.

اتهام‌زنی به تهران

رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان در روزهای گذشته بخش مهمی از محتوای تولیدی خود را به این مساله اختصاص دادند. این رسانه‌ها تلاش کردند مساله تحقیق و تفحص پلیس از اردوگاه منافقین را به آنچه «تلاش جمهوری اسلامی برای تحت فشار قرار دادن آلبانی برای اخراج منافقین» می‌خوانند، نسبت دهند.

«علی افشاری» در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال مدعی شد انتخاب روز ۳۰ خرداد برای ورود پلیس به مقر سازمان مجاهدین، معنایی نمادین دارد زیرا در چنین تاریخی بود که این سازمان رویارویی خود با جمهوری اسلامی را علنی کرد.
به ادعای این تحلیلگر، دولت آلبانی به‌دلیل مسائلی همچون آنچه پارسال اتفاق افتاد یعنی هک‌شدن زیرساخت‌هایش که «عاملش ایران بود»، برای سخت‌گرفتن به منافقین از سوی ایران تحت فشار است.

این رسانه در گزارشی دیگر با این ادعا که جمهوری اسلامی سال گذشته زیرساخت‌های آلبانی از جمله فرودگاه‌های این کشور را تحت حمله سایبری قرار داد، مدعی شد دولت آلبانی از بیم تکرار حملات سایبری ایران (در تلافی حملات سایبری منافقین) علیه این گروهک اقدام کرده است.

«دویچه وله فارسی» نیز به نقل از «یلیر متا» رئیس‌جمهور سابق آلبانی و رهبر حزب آزادی، عملیات پلیس این کشور در کمپ اشرف۳ را یک «اقدام سیاسی» توصیف کرد. متا در یک نشست مطبوعاتی مدعی شده بود این اقدام بر اساس خواست مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت‌های ادعایی علیه این نظام انجام شده است.

به گزارش این رسانه آلمانی، رهبران اپوزیسیون و سیاستمداران سابق آلبانی، ورود پلیس این کشور به کمپ مجاهدین خلق را «اقدامی سیاسی در راستای سیاست ایران» دانستند. «سالی بریشا» نخست‌وزیر پیشین آلبانی خواستار استعفای وزیر کشور شد.
این در حالی است که پلیس آلبانی می‌گوید بر اساس مدارکی نسبت به اقدامات تروریستی و عملیات سایبری این سازمان علیه نهادهای خارجی، مشکوک‌شده و بر مبنای حکم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرائم سازمان‌یافته در پی کشف اسناد بیشتر برآمده که با مقاومت اعضای این گروهک مواجه شده است.

تقابل پلیس آلبانی با منافقین؛ نتیجه «سازش» غرب با ایران؟

گروهی از رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان مدعی‌اند «حمله پلیس آلبانی به اشرف»، نتیجه «سازش غرب» با ایران است. در همین ارتباط حملاتی نیز متوجه دولت آمریکا شده که اقدام پلیس آلبانی را «قانونی» توصیف کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی در برنامه صفحه ۲ آخر هفته این ایده را مطرح کرد که مذاکرات میان تهران و پایتخت‌های اروپایی در چند ماه ورق را به نفع جمهوری اسلامی برگردانده و تحولات اخیر ناشی از سازش غرب با ایران است«بی‌بی‌سی فارسی» در برنامه صفحه ۲ آخر هفته این ایده را مطرح کرد که ایران به‌دنبال رفع بی سر و صدای تنش با اروپاست و مذاکرات پشت پرده در چند ماه ورق را به نفع جمهوری اسلامی برگردانده است؛ به‌گونه‌ای که آلبانی با منافقین برخورد می‌کند، فرانسه نشست سالانه شورای ملی مقاومت در این کشور را لغو می‌کند و آمریکا از اقدام پلیس آلبانی حمایت می‌کند.

ایران اینترنشنال در گزارشی، جلوگیری پلیس فرانسه از اعلام تروریستی بودن حمله ۱۰ روز پیش یک فرد فارسی‌زبان به ساختمانی متعلق به منافقین در شمال پاریس را به گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای مکرون و رئیسی ربط داد.

این رسانه همچنین موضع اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در مورد منافقین را به انتشار اخباری در مورد آنچه «توافق پنهان ایران و آمریکا» خواند، ارتباط داد و همه این‌ها را در مسیر ادامه «خط سازش غرب با ایران» تفسیر کرد؛ خطی که به زعم این رسانه، بزرگترین بازنمودش را باید در معاوضه «اسدالله اسدی» با شهروند بلژیکی مشاهده کرد.

در پایان گزارش «‌مجتبی پورمحسن» که ملغمه‌ای است از فکت‌های پراکنده، آمده است: غرب با این اقدامات این پیام را به مخالفان جمهوری اسلامی مخابره می‌کند که دولت‌های غربی برای منافع شهروندانش حاضر به معامله با جمهوری اسلامی بدون مقید بودن به منافع و خواست مردم ایران هستند؛ مردمی که سرمایه‌شان برای مقابله با نظام، نه پایتخت‌های اروپایی، بلکه نیکا، مهسا، محمدمهدی کرمی و ... است.

تلاش برای ارتباط دادن همه این مسائل پراکنده با آنچه در اردوگاه اشرف۳ اتفاق افتاد در حالی است که دولت‌های اروپایی بارها به مقام‌های آلبانی درخصوص حمله سایبری این گروهک گزارش‌هایی داده بودند و از نگاه دادگاه ویژه، نقض توافق سال ۲۰۱۴ از سوی این گروهک محرز است.

تکرار ادعای پرونده‌سازی برای سران بازداشتی منافقین

رسانه‌های آلبانی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد خبر دادند که پلیس از ۶ تن از اعضای گروهک منافقین در مورد «اتهام‌های جنایی» بازجویی کرده است. رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان کوشیدند ادعای منافقین در خصوص «پرونده‌سازی» در مورد این افراد را تکرار کنند. به عنوان نمونه ایران اینترنشنال در مصاحبه‌های خود از جمله با «نیلوفر پورابراهیم» به تکرار و برجسته‌سازی ادعای این گروهک در مورد خشونت یکجانبه پلیس در برابر اعضای این گروهک پرداخت.

اظهارات «محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه «باید علیه بخش مهمی از منافقین در داخل کشور مرتکب جنایت شده‌اند، حکم صادر و پیگیری می‌شد» هم مورد توجه این رسانه‌ها قرار گرفت. «رادیو زمانه» ضمن حمله به معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در گزارش مرتبط با این رویداد آورد: در پی حمله به کمپ مجاهدین خلق در آلبانی معاون حقوقی ابراهیم رئیسی مدعی شد که می‌خواهند مجاهدین را به ایران بازگردانند.

برجسته‌سازی اقدام برای «پرونده‌سازی» علیه مجاهدین خلق از جمله محورهای پرتکرار در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی در روزهای اخیر بودمواجهه مجدد سلطنت‌طلبان با منافقین

رسانه‌های فارسی‌زبان نزدیک به سلطنت‌طلبان نیز از زاویه دید خود به این رخداد نگریستند. «ایرج مصداقی» از چهره‌های موسوم به حقوق بشری در گفت‌وگو با «ایندیپندنت فارسی» درباره همزمانی حمله پلیس آلبانی به اردوگاه سازمان مجاهدین خلق و لغو همایش سالانه این سازمان در پاریس گفت: مقام‌های آلبانی رسما اعلام کردند در پی جلسه سه روزه شورای امنیت این کشور به ریاست رئیس‌جمهوری آلبانی این تصمیم گرفته شده است و تاکید کردند متحدان آنها در اتحادیه اروپا و ناتو در جریان این تصمیم‌گیری بوده‌اند.

وی با اشاره به مسیر متفاوت اعضای مجاهدین در مقایسه با دیگر سازمان‌های سیاسی_نظامی مستقر در عراق گفت: فرقه‌گرایی و ایدئولوژی رهبری مجاهدین مانع از آن می‌شود که اعضای این سازمان بتوانند یک زندگی عادی را در پیش بگیرند. ... تا پیش از این، مجاهدین اقدامات دولت آلبانی در برابر مخالفان خود را براساس تعهدات ضد تروریستی دولت آلبانی معرفی می‌کردند؛ حالا همان اقدامات علیه خودشان صورت می‌گیرد. مسئولیت این وضعیت با مسعود رجوی و مریم رجوی است و باید بهای آن را در بالاترین سطح بپردازند.

شبکه «من و تو» نیز ترجیح داد از این فرصت برای حمله به منافقین استفاده کند. به گزارش این شبکه، «سرفراز رحیمی» یکی از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق که سابقه ۱۷ سال حضور در کمپ «اشرف ۳» را دارد و هفت سال پیش از این سازمان جدا شد، در یک تلویزیون آلبانی بخشی از تجربه‌هایش در زمان حضور در کمپ عراق را بازگو کرده است. او می‌گوید: «من ۱۷ سال تماس با خانواده نداشتم.» او در ادامه به ممنوعیت ازدواج و حتی «سلام علیک با یک زن» در کمپ مجاهدین خلق در عراق اشاره می‌کند.
رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید مشابه اقدام اخیر پلیس آلبانی برای ضبط برخی وسایل در کمپ، در عراق سه بار اتفاق افتاده بود. او اضافه می‌کند اولین کاری که سازمان مجاهدین در این موارد انجام می‌داد «اطلاعات‌سوزانی» بود. در بخش دیگری، سرفراز رحیمی می‌گوید بسیاری از اعضای کنونی در کمپ‌های مجاهدین خلق که با بیرون ارتباط ندارد، تحت تاثیر «مغزشویی» هستند. او می‌افزاید «آنها زمانی می‌فهمند که دیر شده.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار