کد خبر: 1164653
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
حسن‌ روح‌الامین هنرمند نقاش به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (علیه السلام) از تابلو نقاشی «جوادالشهید» رونمایی کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (علیه السلام) حسن‌ روح‌الامین هنرمند نقاش از تابلو نقاشی «جوادالشهید» رونمایی کرد. روح‌الامین در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از تابلوی نقاشی «جوادالشهید» رونمایی کرد و نوشت: «انتشار برای اولین بار، جوادالشهید علیه السلام، هدیه به پیشگاه مقدس حضرت جوادالائمه علیه‌السلام به امید گوشه چشمی. تابلو نقاشی «جوادالشهید» با موضوع شهادت حضرت امام جواد علیه السلام در ابعاد ۱۴۰*۱۰۰ سانتی متر با تکنیک رنگ و روغن روی بوم نقش بسته است، امیدواریم به جود و کرم آقا جانمان تا گره از مشکلات مردم ایران عزیز با دستان مبارکشان بگشایند. الهی آمین.»


نقاشی«جواد الشهید» روح‌الامین از منظر زیبایی‌شناسی بصری ترکیب‌بندی‌ای افقی دارد (حالت افقی فیگور، دست و پا، کفش، دیواره‌های دور پشت بام(جان پناه) و...همه به شکل افقی، ریتمی یکسان را پیش می‌کشند)، این نوع ترکیب‌بندی که تداعی‌گر ایستایی و مرگ است در پیوند با حرکت و جنبش بال پرندگان فضایی پویا و پر انرژی ایجاد کرده است. از منظر محتوا هم نقل است که بعد از شهادت همینکه بدن مطهر امام مظلوم را بر بام خانه گذاشتند (جسد شریف آن مظلوم را بعد از شهادت در بالای بام خانه بردند و سه روز در آفتاب گذاشتند)، دیدند که مرغ‌ها و پرستوها جمع شدند و بال‌های خود را چون خیمه پهن نموده تا آفتاب بر بدن مطهر و جسد منورش نتابد. 

در روایتی  آمده است، معتصم عباسی، شربت پرتقالی را به وسیله غلام خود «اشناس» برای حضرت فرستاد. غلام به حضرت گفت: خلیفه، پیش از شما از این شربت به گروهی از بزرگان از جمله احمدبن‌ابی‌دواد و سعیدبن‌خضیب نوشانده و امر کرده که شما هم از آن بنوشید. امام فرمود: «آن را در شب می‌نوشم»؛ اما غلام اصرار کرد که باید خنک نوشیده شود و حضرت از آن نوشید و در اثر مسمومیت آن به شهادت رسیدند.

وقتی که زهر هلاهل کار خودش را کرد و امام جواد علیه السلام به شهادت رسید، ام الفضل ملعونه امر کرد تا جسد شریف آن مظلوم را بعد از شهادت در بالای بام خانه بردند و سه روز در آفتاب گذاشتند. اما همینکه بدن مطهر آن امام مظلوم را بر بام خانه گذاشتند، دیدند که مرغها و پرستوها جمع شدند و بالهای خود را چون خیمه پهن نموده بودند تا آفتاب بر بدن مطهر و جسد منورش نتابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار