کد خبر: 1164600
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران با استفاده از گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی می‌توانند ترکیب دارایی‌های تحت مدیریت خود را گسترش دهند، از ریسک سبد خود بکاهند و با تحلیل درست، از بازدهی مناسب بهره‌مند شوند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بهنام بهزادفر با اشاره به اینکه بازار‌های مالی از جمله بازار‌های پر ریسک برای سرمایه‌گذاری هستند، بیان کرد: یکی از مسیر‌های پیش روی سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک‌ها، متنوع‌سازی اوراق بهادار است.

این کارشناس اقتصادی گفت: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی به عنوان اوراق بهادار قابل معامله جدیدی در اقتصاد ایران ظهور کرده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید آن از ریسک سبد دارایی خود بکاهند و از بازدهی مناسبی نیز بهره‌مند شوند.

بهزادفر تنوع‌بخشی در سبد سهام را در زمینه کاهش ریسک غیرسیستماتیک موثر دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذار با تنوع‌بخشی درست، امکان استفاده از بازدهی‌های بازار‌های مختلف را برای سبد خود فراهم می‌کند که این موضوع، ریسک سرمایه‌گذاری و احساس جاماندگی (Fear of missing out) از بازار را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به تجربیات جهانی در رابطه با تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی بیان کرد: یکی از ابزار‌هایی که در دنیا برای تکمیل پورتفو یا سبد دارایی‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد، استفاده از قابلیت معامله روی کامودیتی‌ها است که عمدتا در قالب معاملات Contract for Differences یا قرارداد‌های مابه‌التفاوت موجودیت پیدا می‌کند.

بهزادفر با اشاره به اینکه در ایران این نوع سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدکننده کامودیتی صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: این امر به دلیل وجود هزینه‌های غیرمرتبط به کامودیتی در محاسبات سود این شرکت‌ها، مسیر تحلیلگران را منحرف می‌کند و با وارد کردن متغیر‌های جدیدی مثل متغیر‌های مربوط به شرکت‌داری در تحلیل، امکان گرفتن بازدهی واقعی از این محصولات را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اخیرا ابزار‌های مالی متفاوتی در بورس‌ها تعریف شده‌اند که نقیصه فوق را برطرف می‌کنند، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با معامله گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی که بازار آن به تازگی در بورس انرژی ایران راه‌اندازی شده است، هم تنوع سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند و هم امکان معامله مستقیم روی کامودیتی را به دست آورند.

به گفته بهزادفر، به طور کلی سرمایه‌گذاری در این ابزار عملا هم مستلزم شناخت از بازار کامودیتی‌ها به ویژه نفت است و هم مستلزم شناخت روند نرخ دلار است.

این کارشناس بازار سرمایه با یادآور شدن فاکتور‌های موثر بر سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده نفت خام اظهار کرد: از آنجا که فرآورده‌های نفتی، ازجمله نفت خام تحت نوسانات قیمتی قرار دارد، مشتاقان ورود به این بازار باید اطلاعات کافی در مورد این ابزار مالی به‌دست بیاورند.

بهزادفر گفت: سرمایه‌گذاران با استفاده از گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی می‌توانند ترکیب دارایی‌های تحت مدیریت خود را گسترش دهند، از ریسک سبد خود بکاهند و با تحلیل درست از بازدهی مناسبی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در ایران تاکنون امکان سرمایه‌گذاری مستقیم روی کامودیتی‌ها وجود نداشته است، گواهی سپرده نفت خام را یک ابزار جدید مالی معرفی کرد که امکان معاملات مستقیم روی نفت خام ایران به عنوان یک کامودیتی را فراهم می‌کند؛ بنابراین گزارش پایان سال ۱۴۰۱ با آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران همراه بود که نوع جدیدی از اوراق بهادار قابل معامله محسوب می‌شود، گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی ابزار‌های مالی جدیدی هستند که به متنوع‌تر شدن دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار