کد خبر: 1163473
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
رئیس‌جمهور ترکیه که به قبرس شمالی سفر کرده ، خواستار به رسمیت شناختن بین‌المللی این منطقه شد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که در اولین مسافرت خارج از کشور بعد از پیروزی در انتخابات به قبرس ترک ‌نشین سفر کرده، خواستار به رسمیت شناختن بین‌المللی این منطقه شد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، اردوغان روز دوشنبه با «آرسین تاتار» رهبر قبرس ترک نشین ملاقات کرد. حکومت او را تنها دولت ترکیه به رسمیت می‌شناسد.

اردوغان در نشست خبری مشترک با تارتار گفت: «اگر قرار است بازگشتی به میز مذاکره صورت گیرد، راه آن به رسمیت شناختن قبرس ترک‌نشین است.»

قبرس از سال ۱۹۷۴ و به دنبال حمله ارتش ترکیه به ۲ قسمت تقسیم شده است. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس،در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، یگان‌های ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. هم اینک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه‌ای که جمهوری خود خوانده قبرس ترک نشین را از جنوب جدا می‌کند، گشت‌زنی می‌کنند.

قبرس ترک نشین  سال ۱۹۸۳ استقلال خود را اعلام کرد و نام خود را جمهوری قبرس شمالی گذاشت، اما سازمان ملل متحد و کشورهای جهان آن را تاکنون به رسمیت نشناخته‌اند. قبرس ترک نشین از نظر اقتصادی به ترکیه متکی است. اردوغان در جریان انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در قبرس ترک نشین از «کمال قیلیچدار اوغلو» رقیب خود شکست خورد.  

 به گزارش این منبع خبری، اردوغان در این نشست خبری گفت: «خواسته‌های عادلانه قبرس ترک نشین واضح  و صریح است.»

به دنبال دلیل کشف ذخایر بزرگ انرژی در این منطقه تنش‌ها شدید‌تر شده است. ترکیه بیش از ۳۵۰۰۰ نظامی در قبرس ترک نشین دارد. نزدیک به ۶ سال است که هیچ مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل در زمینه مسئله قبرس ترک ‌نشین با قبرس (یونانی نشین) برگزار نشده است.

چندی قبل دولت ترکیه اعلام کرد که نیروهای بیشتری را برای محافظت از قبرس ترک نشین مستقر خواهد کرد و هر آنچه را که از نظر تسلیحاتی نیاز دارند در اختیار این منطقه قرار خواهد داد. این تصمیم‌گیری پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا از فروش سلاح به قبرس خبر داد. این تصمیم گیری موجب خشم آنکارا و بخش قبرس ترک نشین شد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار