کد خبر: 1161226
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
وزیر خارجه سوئد امروز در سخنانی گفت: تمام الزامات پیوستن به ناتو را برآورده کرده‌ایم؛ وقت آن است که ترکیه و مجارستان عضویت ما را تأیید کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، «توبیاس بیلستروم» (Tobias Billström) وزیر خارجه سوئد امروز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش تمام الزامات پیوستن به ناتو را برآورده کرده است.

وزیر خارجه سوئد در سخنان خود از ترکیه و مجارستان خواست تا به سوئد اجازه ورود به این سازمان نظامی را بدهند.

در نشست وزاری خارجه ناتو در شهر اسلو، «توبیاس بیلستروم» پیوستن سوئد به ناتو را به دونده ماراتنی تشبیه کرد که در حال نزدیک شدن به پایان خط است.

این در حالیست که ترکیه با متهم کردن سوئد به پناه دادن به گروهک‌های مخالف دولت آنکارا، از سال گذشته مانع پیوستن این کشور به ناتو شده است.

انتقاد سوئد از دولت ویکتور دوربان در مجارستان هم باعث مخالفت‌هایی از سوی این کشور برای پیوستن استکهلم به ناتو شده است.

در همین حال «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفته که در آینده‌ای نزدیک به ترکیه سفر خواهد کرد، تا عضویت سوئد را تسریع کند.

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی سخنانی به بحث درباره پرونده پیوستن اوکراین و سوئد به این ائتلاف نظامی و موضع‌گیری روسیه درباره گسترش ناتو پرداخت.

«ینس استولتنبرگ» پیش از نشست غیررسمی وزرای خارجه این ائتلاف نظامی در نروژ گفت: همه متحدان موافق پیوستن اوکراین به ناتو هستند. اولویت کنونی ما تضمین پیروزی اوکراین در جنگ است و اینکه یک کشور مستقل و دارای حاکمیت باشد. به زودی به ترکیه سفر خواهم کرد و پیامم برای رئیس جمهور ترکیه این است که پیوستن سوئد به ناتو به نفع این ائتلاف است. روسیه حق ندارد به گسترش ناتو اعتراض کند.

در ماه مه ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند، زیرا این دو با پ‌ک‌ک همکاری دارند.

بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار