کد خبر: 1161037
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
رئیس‌جمهور در پیامی نوشت: انتظار دولت از نخبگان و دانشگاهیان فرهیخته و عدالت‌طلب، نقد منصفانه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در کنار تبیین جهادی حقایق، معرفی دستاوردها و ارائه راهکار برای اصلاح امور و حل چالش‌های پیش روی کشور عزیزمان ایران است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی به مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که امروز و توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد تصریح کرد: سنت غنی و پویای گفت‌وگو و مناظره پس از قرن‌ها، با پیروزی انقلاب اسلامی و احیای ارزش‌های اسلامی، دوباره در فضای علمی و فرهنگی کشور جریان پیدا کرد و زمینه‌های گفت‌وگو در جامعه به ویژه در مراکز علمی و فرهنگی فراهم و موجب اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر دانشمندان و دانشجویان شد تا با تلاش علمی، مجاهده، گفت‌وگو و آزاداندیشی به سمت‌وسوی مرزهای والای دانش و تحقق «تمدن نوین اسلامی» گام بردارند.

متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

گفت‌وگو یک شاخصه متمایز انسانی است و در فطرت آدمیان ریشه دارد. خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم پیامبر اسلام (ص) را پس از دعوت به راه خدا و حکمت و موعظه، به مناظر با اهل جدل با بهترین طریق فرامی‌خواند؛ «وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ».

همچنین در آیه نورانی دیگر، بندگان خردمند خود را از گروهی برمی‌شمارد که سخن‌ها را می‌شنوند و به نیکوترین آن‌ها عمل می‌کنند؛ «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ». منطق گفت‌وگو و جدال احسن آنجا که موضوع علم و دانش در میان باشد، مجال و مبنایی برای نظریه‌پردازی‌ها و تجربه‌اندوزی‌های ارزشمند است و آنگاه که به مثابه عنصری سازنده در میان ملت‌ها مطرح باشد، صلح و دوستی را به ارمغان می‌آورد و موجب افزایش تعاملات و ارتباطات در عرصه جهانی می‌شود.

در تفکر اسلامی ایرانی، گفت‌وگو همواره روشی راهگشا و کارساز برای قوام بخشی به تفکر جمعی، رشد آگاهی عمومی، درک و دریافت تازه، پرورش روح خلاقیت در میان انسان‌ها، حل مسائل و اصلاح امور بوده و از جمله مهمترین علل رونق و گسترش علم و دانش در میان مسلمانان طی قرون گذشته، جریان مبارک سنت تضارب آرا و افکار، آزاداندیشی و روح معاضدت و همکاری علمی در سرزمین‌های اسلامی بوده است.

این سنت غنی و پویا پس از قرن‌ها، با پیروزی انقلاب اسلامی و احیای ارزش‌های اسلامی، دوباره در فضای علمی و فرهنگی کشور جریان پیدا کرد و زمینه‌های گفت‌وگو در جامعه به ویژه در مراکز علمی و فرهنگی فراهم و موجب اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر دانشمندان و دانشجویان شد تا با تلاش علمی، مجاهده، گفت‌وگو و آزاداندیشی به سمت‌وسوی مرزهای والای دانش و تحقق «تمدن نوین اسلامی» گام بردارند.

اکنون که به فضل الهی و با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در موضوع ترویج و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره‌های قانونمند توأم با امکان داوری، «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» پس از یک دهه برگزاری و اجرای موفقیت‌آمیز، به سنتی حسنه تبدیل شده است، امیدوارم با حضور پرشور و مستمر نخبگان و دانشگاهیان روز به روز بر غنای این مسابقات افزوده شده و جامعه از برکات آن بهره‌مند و برخوردار شود.

بی‌شک، حرکت‌های علمی، به منظور اثرگذاری بهتر و بیشتر، به تعمیق و تداوم نیاز دارند و در این راستا، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ذی‌ربط باید یاریگر جهاد دانشگاهی باشند تا شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها و پویایی و نشاط هر چه بیشتر فضای علمی و فرهنگی کشور و در نهایت، گسترش فرهنگ گفت‌وگو در سطوح مختلف جامعه باشیم.

انتظار دولت مردمی از نخبگان و دانشگاهیان فرهیخته، اندیشه‌ورز، تحول‌خواه و عدالت‌طلب، نقد منصفانه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در کنار تبیین جهادی حقایق، معرفی دستاوردها و ارائه راهکار برای اصلاح امور و حل چالش‌های پیش روی کشور عزیزمان ایران است.

اینجانب با قدردانی از تلاش‌های ارزنده دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این مسابقات در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و همه دانشجویان و استادان دخیل و شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ فرهنگی، شجاعت و جسارت علمی و نیز انگیزه و استعداد بالای آن‌ها را می‌ستایم و از درگاه خداوند متعال برای همگان آرزوی توفیق روزافزون دارم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار