کد خبر: 1160775
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
در سال ۱۴۰۱ مبادله تجاری ایران با کشور‌های عضو اکو ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع کل تجارت کشور بوده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، محمد رضوانی فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در دیدار با خسرو ناظری، دبیرکل اکو گفت: در این مدت میزان صادرات ایران به کشور‌های عضو اکو ۱۳ میلیارد دلار و واردات از کشور‌های اکو به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

رضوانی فر با اشاره به ظرفیت کشور‌های عضو اکو در زمینه‌های مختلف ازجمله ریلی و زمینی و مرز‌های مشترک و وسعت سرزمینی و جمعیتی، میزان حجم مبادلات تجاری بین اعضای اکو باید بیش از این باشد، افزود: گمرک ایران آمادگی کامل دارد تا برای تحقق اهداف پیش بینی شده کشور‌های عضو اکو بر اساس موافقتنامه اکو همکاری‌های لازم را در افزایش حجم مبادلات تجاری و ترانزیتی داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران توسعه ترانزیت و افزایش میزان حجم کالا‌های ترانزیتی از کشور‌های عضو اکو را از دیگر مواردی دانست که اعضای اکو قادرند با بهره گیری از این پتانسیل نسبت به تسهیل، تسریع و افزایش حجم تراتزیت اقدام کنند.

وی گفت: ایران با کشور‌های عضو اکو موافقت نامه و تفاهم نامه مشترک گمرکی متعددی دارد و برای اینکه این توافقت نامه هم راستا با مفاد موافقتنامه اکو عملیاتی و اجرایی گردد، پیشنهاد می‌گردد موارد‌ها از سوی دبیرخانه اکو اعلام تا با همکاری و نظرات اعضای اکو اقدامات لازم انجام شود.

اهداف تجاری

خسرو ناظری، دبیرکل اکو نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ایران در توسعه تجارت بین کشور‌های عضو نقش مهمی ایفا کرد، گفت: بر اساس موافقت نامه اکو دو هدف اصلی این سازمان شامل افزایش ۲ برابری تجارت درون‌منطقه‌ای اکو و افزایش سهم تجارت اعضای اکو در تجارت جهانی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که بین کشور‌های عضو اکو وجود دارد، سهم ۸ درصدی تجارت درون منطقه‌ای اکو در مقایسه با اتحادیه‌های همگون بسیار ناچیز است که باید تلاش کنیم با همکاری همه کشور‌های عضو، این رقم افزایش یابد.

به گفته وی کاهش تعرفه‌های گمرکی بین کشور‌های عضو اکو، تبادل الکترونیکی داده‌ها از جمله مواردی است که به تسهیل تجارت بین اعضای اکو و افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار