کد خبر: 1160644
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کارخانه داروگر با قدمتی ۹۰ ساله تعطیل شد، مالک این کارخانه مدعی است در صورت همراهی دولت و دادستانی، امکان فعال کردن آن و پرداخت حقوق کارگران را دارد، اما ستاد رفع موانع تولید اعلام کرده است مالک درخواستی بابت رفع مشکلات به ما نداده است، سازمان مالیاتی هم می‌گوید مالک کارخانه ۱۴ سال است از پرداخت مالیات استنکاف می‌کند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در یکی دو روز اخیر اخباری در برخی رسانه‌ها درباره تعطیلی کارخانه داروگر با سابقه حدود 90 سال تولید منتشر شده است که قطعا برای بسیاری از افرادی که این شرکت قدیمی را می‌شناسند و از محصولات آن زیاد استفاده کرده‌اند، جای تأمل و تأسف دارد.

‌محصولات این شرکت از جمله صابون نخل نشان، شامپو تخم‌مرغی و مایع ظرفشویی ریکا، قطعا برای هر ایرانی شناخته شده است‌.

 

در راستای بررسی ابهاد این تعطیلی کارخانه،‌ خبرنگار فارس‌ موضوع را از مسئولان‌ وزارت صمت  دنبال کرد.

براساس پیگیری‌ها از وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه که نخواست نامی از وی ذکر شود، ‌درباره دلایل تعطیلی شرکت داروگر، اظهار داشت: براساس نامه‌ای که وزارت کار به وزارت صمت ارسال کرده است، دلیل تعطیلی کارخانه، بدهی، زیان انباشته و مشکلات مالیاتی عنوان شده است؛ همه‌ این اطلاعات براساس نامه‌ای است که از وزارت کار به وزارت صمت ارسال شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه نایب رئیس شورای کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز در یکی‌ دو روز گذشته مطالبی را در خصوص تعطیلی شرکت داروگر بیان کرده بود به سراغ وی رفتیم و علت و دلایل تعطیلی این کارخانه را از او نیز پیگیری کردیم. 

* ‌اختلاف مالک کارخانه داروگر و اداره مالیات/ آیا موضوع فرار مالیاتی مطرح است؟ 

علی خدایی در رابطه با ‌دلایل تعطیلی شرکت داروگر به خبرنگار فارس، گفت: شرکت سهامی عام کف، دارای کارخانه تولی‌پرس در استان قزوین و داروگر در استان تهران است که در حال حاضر شرکت داروگر در استان تهران دچار مشکل شده است.

خدایی بیان داشت: در واقع کشمش بین اداره مالیات و مالک کارخانه داروگر موجب تعطیلی شرکت داروگر در استان تهران شده است. 

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیان داشت: در جلسه‌ای که در گذشته با مالک شرکت داشتم، مالک این شرکت مدعی بود که برای پرداخت حق و حقوق کارگران، حق بیمه آنها و خرید مواد اولیه‌، اگر یک حساب تحت نظارت دادستانی برای وی ایجاد شود، می‌تواند مواد اولیه را خریداری کند و حقوق کارگران و همچنین حق بیمه آن‌ها را بپردازد که البته این ادعای مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت داروگر است و درباره آن راستی آزمایی نکرده‌ام.

وی افزود: بیش از یک سال است که در رابطه با مسائل و مشکلات شرکت داروگر، نهادهای متعددی درگیر هستند، قطعا من به عنوان نماینده کارگران قدرت و نفوذ تشخیص اینکه اداره مالیات یا مالک شرکت کدام یک حرف درست را بیان می‌کنند؛ ندارم.

خدایی اظهار داشت: کارفرما مدعی است که اداره مالیات زیاده خواهی می‌کند و اداره مالیات نیز مدعی است که کارفرما با گروکشی کارگران عملا از مسئولیتش در پرداخت مالیات فرار می‌کند. اما نکته قابل توجه آن است که در این کشمش‌ها در واقع قربانیان کارگران هستند. 

وی با تاکید بر اینکه لازم است مسئولان مرتبط به این مسئله ورود کنند و مشکلات را حل کنند، اظهار داشت: با وجود اینکه این مشکل بیش از یک سالی است که مطرح شده  اما اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته و در نتیجه مسائل و مشکلات موجب تعطیلی کارخانه داروگر و بیکاری کارگران این کارخانه شد. 

خدایی بیان داشت: در رابطه با مشکلات شرکت داروگر اداره کل روابط کار استان تهران ورود کرده و موضوع در استانداری مطرح شده و حتی کارگران شرکت داروگر قبلا در مقابل وزارت کار تجمع داشتند اما با وجود این اتفاقات مسائل این شرکت حل نشده باقی ماند و در نتیجه شرکت داروگر تعطیل شد.

* مالک جدید داروگر کارگران را از 1300 نفر به 100 نفر کاهش داد

وی بیان داشت: با وجود سابقه 90 ساله شرکت داروگر در زمینه تولید، از زمان واگذاری شرکت داروگر به مالک جدید طی چند سال گذشته تعداد کارگران این شرکت از یک‌هزار و 300 نفر به 100 کارگر کاهش یافته است. 

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیان داشت: همه شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مادر تخصص سهامی عام کف، دچار مشکل هستند اما در حال حاضر شرکت داروگر‌ تعطیل شده است. 

* مالک داروگر تاکنون درخواست رفع مشکلات به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت نداده است

برای بررسی ابهاد بیشتری از این موضوع و پس از هماهنگی با روابط عمومی وزارت صمت، سراغ ‌محسن حسن‌زاده، مشاور ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت رفتیم؛ وی ‌تعطیلی کارخانه داروگر را تایید یا رد نکرد و بسیار محتاطانه در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد.

حسن‌زاده‌ در پاسخ به این سوال که ستاد تسهیل چه اقدامی در راستای جلوگیری از تعطیلی شرکت‌ها می‌کند و در خصوص جلوگیری از تعطیلی داروگر آیا قبلا اقدامی انجام داده است؟ گفت: اصلا مالک داروگر درخواستی برای رفع مشکلات شرکت از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت نداشته است.

حسن زاده گفت: اگر مالک هلدینگ سهامی عام کف به وزارت صمت اعلام کند نیازمند حمایت یا کمک است، قطعا ستاد تسهیل درخواست را بررسی و اقدام می‌کند. 

وی اظهار داشت: در صورتی که مالک کارخانه مذکور، دچار مشکلی برای هر کدام از زیرمجموعه‌هایش در زمینه مالیات، تامین اجتماعی و تامین منابع از بانک باشد، ستاد تسهیل وزارت صمت در زمینه مالیات با سازمان مالیاتی در خصوص مسائل مربوط به بیمه کارگران با سازمان تامین اجتماعی و درباره مسائل مالی با بانک‌ها وارد مذاکره می‌شود تا مشکلات تولید‌کننده حل شود، اما نکته قابل ذکر این است که ستاد تسهیل وزارت صمت از سوی مالک شرکت سهامی عام کف درخواستی نداشته تا اقدامی انجام دهد. 

* مالک شرکت داروگر سراغ مراجع رفع موانع تولید نیامده است

در گام بعد به سراغ آرمان خالی، عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور رفتیم؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تعطیلی کارخانه داروگر بیان داشت: ‌موضوع اصلی در رابطه با مشکلات این کارخانه که علاوه بر روزهای اخیر، طی سال‌های گذشته نیز در رسانه‌ها منتشر شده، این است که مالکان کارخانه مشکلات مالی حادی پیدا کرده‌اند و ‌روز به روز نیز این مسائل تشدید شده و برای شرکت بد‌هی‌هایی از جمله بدهی مالیاتی ایجاد شده است و با توجه به این مشکلات، تعطیلی خطوط تولید و در نتیجه کاهش نیروها رخ داده و جمیع این مشکلات موجب قطع چرخه حیات کارخانه شده است. 

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با بیان اینکه کارخانه داروگر قدمتی بیش از 90 سال دارد، گفت: تعطیلی این کارخانه‌ها بسیار ناراحت‌کننده است در حالی که شاید با یک سری اقدامات امکان جلوگیری از تعطیلی آن فراهم می‌شد. 

عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در پاسخ به این سوال که آیا موضوع مشکلات کارخانه داروگر قبلا در ستاد تسهیل مطرح شده بود؟ اظهار داشت: تا آنجایی که بخاطر دارم پرونده‌ای از شرکت داروگر به ستاد تسهیل ارجاع نشده تا در این خصوص اقدامی صورت گیرد. 

وی بیان داشت: هرگاه شرکتی در زمینه‌ای دچار مشکل شود موضوع را می‌تواند به سازمان صنعت استان اطلاع دهد یا اینکه در صورت مطرح شدن مشکلات آن شرکت، سازمان صنعت استان می‌تواند از مالک شرکت موضوع را بررسی کند؛ اگر حل مشکل ایجاد شده در توان استان بود از سوی سازمان صمت استان این اقدام انجام می‌شود در غیر این صورت در سطح ملی مطرح می‌شود. اما درباره شرکت داروگر به خاطر ندارم که موضوع در ستاد تسهیل مطرح شده باشد. 

* سازمان امور مالیاتی: هلدینگ سهامی عام کف جمعا 1400 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد

به گزارش فارس، با وجود اینکه این روزها اخباری از تعطیلی کارخانه داروگر از سوی فعالان کارگری در رسانه‌ها مطرح شده است اما مالک شرکت داروگر هیچ گونه اظهار نظری درباره مسائل مطرح شده مبنی بر تعطیلی این شرکت نکرده است، پیگیری خبرنگار فارس هم در این‌باره بی‌نتیجه ماند. 

از طرفی در کنار مسائلی مبنی بر مشکلات مالیاتی که گفته می‌شود عامل اصلی تعطیلی شرکت است مسائل دیگری نیز مطرح است مبنی بر اینکه قصد مالک هلدینگ داروگر از تعطیلی این کارخانه و رسانه‌ای کردن آن،‌ فرار مالیاتی بوده است.

مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی در این‌باره به فارس گفت‌: هلدینگ سهامی عام کف جمعا 1400 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.

به گفته وی، 14 سال است که مالک از پرداخت مالیات استنکاف می‌کند.

روز گذشته در یکی دیگر از رسانه‌ها هم اعلام شده بود که مالک شرکت داروگر پرونده بزرگ فرار مالیاتی دارد و با وجود تمکن مالی از 15 سال قبل‌ استنکاف از پرداخت مالیات کرده است و اکنون با توجه به بدهی قبلی و اضافه شدن جرایم مالیاتی باید مبلغ 1400 میلیارد تومان مالیات را به دولت بپردازد.

‌هلدینگ سهامی عام کف که داروگر یکی از شرکت‌‌های زیرمجموعه آن است، صابون، شامپو و سایر مواد شوینده تولید می‌کند. شرکت‌ سهامی عام کف، شامل چندین زیر مجموعه بوده از جمله شرکت تولی پرس و داروگر و در مجموع  چندین شرکت زیرمجموعه در بخش‌های غذایی، دارویی، بهداشتی و شوینده است.

 

شرکت داروگر در سال ۱۳۰۷ توسط غلامرضا داروگر در شهر اصفهان تأسیس شد که اولین کارخانه صنعتی تولید صابون در این شهر بود و اولین محصول خود را با نام صابون سوبلمه تولید و به بازار عرضه کرد. سیزده سال بعد در سال ۱۳۲۰ به منظور گسترش برنامه‌های تولیدی از اصفهان به تهران منتقل شد و در ادامه اقدام به تولید محصولات دیگر بهداشتی و آرایشی کرد و سرانجام در سال ۱۳۳۶ شرکت داروگر به ثبت رسید؛ از محصولات این شرکت می‌توان به صابون نخل‌نشان، شامپو تخم‌مرغی و مایع ظرف‌شویی ریکا اشاره کرد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار