کد خبر: 1160501
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
کارشناس مسائل منطقه گفت: رفت و آمد‌های دیپلماتیک مقامات کشور‌های منطقه به ایران و بالعکس نشان دهنده آن است که نمی‌توان قدرت ایران را در روند تحولات منطقه‌ای نادیده گرفت.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، میرقاسم مومنی کارشناس مسائل منطقه، در خصوص اهداف و دستاورد‌های سفر دو روزه سلطان عمان به ایران که در صدر هیاتی بلندپایه و به دعوت «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به تهران صورت گرفته بود، اظهار داشت: عمان جزو کشور‌های مهم منطقه خلیج فارس به حساب می‌آید و همواره نقش مهمی در تحولات منطقه و حتی بین المللی ایفا کرده است.

وی گفت: با توجه به کمک‌هایی که ایران در طول تاریخ به کشور پادشاهی عمان داشته و با توجه به اینکه در تنگه مهم و حساس هرمز، ایران کشور مهمی همچون عمان را در همسایگی خود دارد، همواره روابط میان این دو کشور دوستانه و حائز اهمیت برای تمام منطقه بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: شاید روابط میان ایران با برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس در مقاطعی فراز و نشیب‌هایی را داشته، اما «همواره با کشور عمان روابط رو به رشد» و رو به توسعه‌ای را داشتیم.

مومنی افزود: همواره این کشور از جمله کشور‌هایی بوده است که به عنوان میانجی در راستای حل و فصل مشکلات منطقه گام برداشت و صلح و ثبات را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده است

وی تصریح کرد: در سفر اخیر پادشاه عمان به ایران که سفری با اهمیت بالا به حساب می‌آید، تفاهم برای «سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه روابط تجاری» میان دو کشور نشان دهنده «ثبات و توسعه اقتصادی ایران» است چرا که کشوری همچون عمان جهت سرمایه گذاری در پروژه‌های اقتصادی اعلام آمادگی میکند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: افزایش تعاملات و همکاری‌های تجاری میان ایران و عمان می‌تواند برای منطقه و همچنین در عرصه بین المللی تاثیر گذار باشد، بنابراین سفر سلطان عمان به ایران را میتوان سفری مهم در زمانی حساس ارزیابی کرد و همچنین، آن را «دستاورد دیگری برای دیپلماسی دولت سیزدهم» به حساب آورد.

مومنی اظهارداشت: «رفت و آمد‌های دیپلماتیک» مقامات کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و دیگر کشور‌های منطقه‌ای به ایران و بالعکس و حل و فصل اختلافات میان تهران با برخی از آن‌ها و انجام گفتگو در سطوح مختلف مقامات این کشور‌ها با جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده آن است که نمی‌توان قدرت ایران را در روند تحولات منطقه‌ای نادیده گرفت.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر ما در برهه‌ای به سر می‌بریم که «تحریم‌ها و فشار‌های گسترده غرب» علیه جمهوری اسلامی ایران مستمرا در جریان است، اما از سوی دیگر، ما شاهدیم که میان کشور‌های منطقه برای «توسعه روابط همه جانبه با ایران» رقابتی در گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در واقع کشور‌های منطقه به این نتیجه رسیدند که می‌توانند بدون حضور بازیگران خارجی، چالش‌ها و مشکلات منطقه را با یکدیگر گفتگو کرده و به یک «امنیت دسته جمعی» برسند که به نفع تمام منطقه خواهد بود.

مومنی در پایان خاطر نشان کرد: سفر دو روزه سلطان عمان و هیئت عالی‌رتبه همراه وی به ایران می‌تواند گام موثری در به «نتیجه رسیدن تفاهمات انجام شده» میان دو طرف از سفر سال گذشته آیت الله ابراهیم رئیسی به آن کشور و تفاهمات انجام شده در جریان سفر اخیر به حساب آید که امیدواریم منافع این موضوع برای هر دو طرف به زودی محسوس شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار