کد خبر: 1160064
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
«جوان آنلاین» بررسی کرد:
از اردیبهشت ماه سال گذشته که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی کلید خورد، اغلب روند پرداخت یارانه‌ها به جز چند استان از جمله هرمزگان،  گیلان، قزوین و مرکزی  که به صورت کالابرگ انجام شد، به صورت نقدی بوده است، اما بررسی اظهارات مقام‌های مسئول در دولت حاکی از این است که تمایل آن‌ها برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی بیشتر است. هر چند تا کنون در این اظهارات اجباری اعلام نشده، اما دولت معتقد است که روش پرداخت غیرنقدی مزایایی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها مساله تورم است.

اختصاصی جوان آنلاین: از اردیبهشت ماه سال گذشته که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی کلید خورد، اغلب روند پرداخت یارانه‌ها به جز چند استان از جمله هرمزگان،  گیلان، قزوین و مرکزی  که به صورت کالابرگ انجام شد، به صورت نقدی بوده است، اما بررسی اظهارات مقام‌های مسئول در دولت حاکی از این است که تمایل آن‌ها برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی بیشتر است. هر چند تا کنون در این اظهارات اجباری اعلام نشده، اما دولت معتقد است که روش پرداخت غیرنقدی مزایایی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها مساله تورم است.


حالا تسنیم در خبری که امروز منتشر کرده  اعلام کرد که دولت درصدد افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه سه دهک اولی است که خرید کالا به جای یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند که در این صورت منابع یارانه  این دهک‌ها ۴۸۰ هزار تومان می‌شود.

در این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار و یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده است.

با توجه به افزایش ۲۰ درصدی و همچنین امکان اینکه یک ماه بتوان زودتر یارانه را برای خرید کالا‌های اساسی استفاده کرد، به نظر می‌رسد که مشوق‌هایی برای ترجیح استفاده از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی باشد. با این حال برای دریافت کالابرگ الکترونیک همچنان ابهامات زیادی وجود دارد. اول اینکه استفاده از یارانه در قالب سبد کالایی امکان برنامه ریزی برای نوع استفاده از یارانه را سلب می‌کند. از سوی دیگر محدودیت‌هایی که در انتخاب نوع و برند کالا‌های خوراکی وجود دارد موجب می‌شود برخی خانوار‌ها ترجیح دهند از دریافت کالابرگ الکترونیک اجتناب کنند.

اما وزیر تعاون معتقد است که کالابرگ الکترونیک می‌تواند به مهار تورم تا حدودی کمک کند. صولت مرتضوی هفته گذشته در حاشیه نشست هیات دولت درجمع خبرنگاران  گفت: به‌دنبال توسعه بحث کالابرگ الکترونیک هستیم تا هم بتوانیم به مهار تورم کمک و مشوق‌ها را اعمال کنیم.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در نشست با خبرنگاران با اشاره به چالش  تورم در کشور گفت: ۵ سال است درگیر تورم هستیم، اما دولت در حوزه کنترل عوامل ساختاری و اجرایی تورم جدیت دارد، اینکه فشار وضعیت تورمی بر دوش اقشار مختلف جامعه است را دولت احساس می‌کند. هر هفته رئیس جمهور گزارشات جزئی در مورد قیمت‌ها از دستگاه‌های مختلف می‌گیرد. تذکرات و بازخواست از مسئولان نیز صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: غیر از سیاست‌های دستمزدی دولت ابزار‌های دیگری برای حمایت از اقشار مختلف دارد؛ به عنوان نمونه وزارت کار در حال تدارک اصلاحیه‌ای روی بسته یارانه هاست که به محض نهایی شدن توسط وزیر کار و یا بنده اعلام خواهد شد.

در هر صورت به نظر می‌رسد که تمایل دولت این است که افراد را به سمت دریافت کالابرگ سوق دهد و متقاضیان دریافت یارانه نقدی را کاهش دهد. پس اصلاح یارانه‌ها می‌تواند شامل مشوق‌هایی برای دریافت سبد کالا به جای یارانه نقدی باشد. یعنی کالا‌های سبد کالابرگ با قیمتی عرضه شود که مردم را به خرید کالا تشویق کند و نه برداشت نقدی مبلغ واریزی.

باید دید در این صورت قیمت کالا‌های اساسی چه تغییراتی را خواهد داشت. فعلا باید منتظر ماند و دید ماجرای اصلاح یارانه‌ها چیست و شامل چه مواردی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار