کد خبر: 1159734
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
کارشناس مسکن مطرح کرد
کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه میلیارد‌ها تومان بنزین به دلیل شهرسازی اشتباه روزانه در حال هدررفت است، گفت: ساخت خانه‌های یک طبقه در طرح نهضت ملی مسکن ارزان‌تر از آپارتمان سازی و بازگشت به سبک ایرانی اسلامی - ایرانی است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا؛ محمد منان رییسی در گفتگویی افزود: انقلاب اسلامی به دنبال پیاده سازی تمدن نوین اسلامی است، اما در حوزه‌هایی از جمله شهرسازی شاهدیم که نوع شهرسازی ما کپی برداری از سبک و سیاق غربی‌ها آن هم نه غرب امروز که خود متوجه اشتباهاتش شده، بلکه غرب ۶۰ سال پیش و قبل از جنگ جهانی است.

وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته میزان تراکم در شهر تهران در بین پایتخت‌های دنیا زیاد است به عنوان مثال تهران به ازای تراکم نسبت به تعداد جمعیت در هکتار ۲ برابر توکیو، سه برابر لندن و ۵ برابر استانبول می‌باشد، حال این سوال پیش می‌آید که در کدام قسمت از دنیا شهر‌های خود را اینچنین متراکم می‌سازند که میلیارد‌ها تومان بنزین به دلیل شهرسازی اشتباه به صورت روزانه در حال هدررفت است.

منان رییسی با اشاره به لزوم ساخت و توسعه خانه‌های حیاط دار و یک طبقه، تصریح کرد: افرادی که بیان می‌کنند افقی سازی گران‌تر است، باتوجه به اینکه دولت در نهضت ملی مسکن، زمین را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد، پس به طور قطع ساخت خانه گران‌تر نخواهد شد؛ از سوی دیگر در توسعه افقی دیگر هزینه مشاعات با توجه به اینکه یک‌چهارم تا یک‌پنجم آپارتمان‌ها را فضای مشاع تشکیل می‌دهد را نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: در بدنه مدیریت شهری ما دچار اشکالاتی هستیم؛ چرا که درآمد شهرداری‌ها برای اداره مدیریت شهر از محل عوارض ساخت و ساز و تراکم فروشی است، پس اگر کمربند شهر‌ها را باز و به جای توسعه عمودی به توسعه افقی بپردازیم، شهرداری‌ها متضرر می‌شوند؛ چراکه محدوده خدمات رسانی آن‌ها گسترده‌تر می‌شود و دیگر تراکم فروشی نیز اتفاق نمی‌افتد و درآمدهایشان افت می‌کند.

کارشناس معماری و شهرسازی گفت: در واقع کم اطلاعی مدیران در دولت‌های گذشته که به دنبال سیاست‌های گزینشی غرب بودند سبب شد تا به این مرحله برسیم؛ با این وجود در این دهه از انقلاب باید تلاش کنیم تا به مدار تمدن اسلامی - ایرانی بازگردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار