کد خبر: 1159462
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
مشاور وزیر اقتصاد گفت: عدم تراکنش بانکی علت اصلی کاهش سهمیه آرد نانوایان است و افزایش مبنی بر تشویق کسانی است که رفتار درست دارند.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز میز اقتصاد به بررسی تخصیص سهیمه آرد نانوایی ها بر مبنای میزان فروش و تراکنش های بانکی با حضور آقای جلال مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، آقای نوروزی مقدم رئيس اتحادیه نانوایان سنتی تهران و آقای جامعی کارشناس مرکز هوشمند سازی یارانه آرد و نان پرداخت.

سوال: چند درصد نانوایی ها درصد آردشان تغییر کرده است ؟

جلال: منطق طرح بر این پایه است که اگر عرضه نان به صورت طبیعی انجام میشود با عدم کاهش سهمیه نان مواجه میشوند. نانوایانی که با کاهش مواجه شده اند فضای جبران دارند و کسانی که به سهمیه آنها اضافه شده می‌توانند این روند را ادامه دهند. نانوایی ها مبتنی بر داده هایی که در سامانه وجود دارد وظیفه این را دارند که سهمیه نان را بررسی و پردازش کنند. در هر دوره زمانی که نانوایان خرید را انجام میدهند متناسب با عملکرد گذشته شان سهمیه دریافت میکنند. عدم تراکنش علت اصلی کاهش سهمیه است. افزایش مبنی بر تشویق کسانی است که رفتار درست دارند. حجم تولید نان در نانوایی ها باید ارتقاء پیدا کند.

سوال: شناور سازی نان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوروز مقدم: این طرح آن طوری اجرا نمی شود که قرار بود اجرا شود. متأسفانه با گذشت یک سال از این طرح با توجه به خواهش هایی که ما داشتیم که این دستورالعمل را کتبی به ما ابلاغ کنید ابلاغ نشد و نانوایان ما نمی‌دانند چگونه باید کار خود را انجام دهند و با کاهش سهمیه مواجه می شوند.

سوال: نظر شما چیست؟

جلال: در این دو ماه که ما از این مرحله عبور کردیم ارفاق های بسیار زیادی داشتیم تا به نانوایان ضرر وارد نشود. ما فرهنگ مصرف نان مردم را نمی‌توانیم به صورت کتبی دستورالعمل را ابلاغ کنیم. میانگین خرید مردم در فصول مختلفی تغییر می‌کند و عدد ثابت تعیین کردن می‌تواند به ضرر نانوا تمام شود.

نوروز مقدم: اگر کسی شصت نان خرید کند از سهمیه آرد نان کم می‌شود و یا کسی که با یک کارت چند بار خرید کند باعث کاهش سهمیه میشود.

جلال: ابعاد کار ما بزرگ است و کاهش سهمیه به دلیل ثبت تراکنش های غیر متعارف و غیر واقعی بوده است. وقتی عموم مردم در یک منطقه نان خرید میکند و تعیین عدد و مقایسه نانوایی با منطقه خود سنجیده می‌شود. ما اطلاع رسانی این موضوع برای خرید صنف ها را بیش از چند ده بار انجام دادیم و نانوایی هایی که از این نظر مورد صدمه قرار گرفته اند به آنها ارفاق های فراوانی صورت گرفته است و عرف فروش را همه ی نانوایی ها متوجه هستند. اگر خرید واقعی نباشد حتما اثر منفی در سهمیه می گذارد.

نوروز مقدم: اگر فرمانداری کارت صنف را تایید نکرده باشد و از نانوایی خرید انجام شده باشد نانوا باید چه کاری انجام دهد.

سوال : آیا سهیمه آرد نانوایان کاهش داشته است؟

جلال: ما هیچ گونه کاهشی فعلا در این نداشتیم و ایشان مطالبی را اعلام میکنند که کاهشی برای آنها صورت نگرفته است ما کاری را انجام می‌دهیم که به خاطر آن کاهش سهمیه انجام نشده باشد. رد تراکنش ها فعلا اتفاق نمی‌افتد تا فرماندهی این کارت و صنف را تایید کند. ما فعلا سخت گیری شدیدی در این موضوع نداشتیم.

سوال: پر تکرار ترین سوالات نانوایان چیست؟

جامعی: سوال اولی که ما با آن مواجه هستیم این است که نانوایان نگران سهمیه خودشان هستند و اگر با کاهش سهمیه مواجه شده باشند سوال شان این است که علت آن چه هست و ما علت ها را بررسی میکنیم و شرح میدهیم و اگر شکایتی داشته باشند را ثبت میکنیم علت اصلی کاهش سهمیه کارت های تکراری یا فروش نان در ساعات غیر عرف است. روزانه بالغ بر هزار تماس با مرکز ما انجام میشود. در طرح هوشمند سازی یارانه نان ما بیست چهار ساعت ها حتی در روز های تعطیل هم پاسخگوی مردم هستیم.

سوال: نظر شما چیست؟

نوروز مقدم: نرخ نان ما برای سال ۹۹ است که در سال هزار و چهارصد با دوندگی توانستیم این نرخ را دریافت کنیم ما نزدیک به صد و سی چهل درصد به تورم برخورد کرده ایم. خمیر مایه ما سال ۱۴۰۰ ششصد هزار تومان بوده است و اکنون ما عمده آن را یک میلیون تومان دریافت می‌کنیم.

سوال: چگونه می توان به بهبود وضعیت اقتصادی نانوایان کمک کرد؟

نوروز مقدم: حتما موضوع افزایش ها لحاظ خواهد شد و چند الگو در کنار کمک هزینه دغدغه نانوایان را فکر میکنم پاسخ خواهد داد. همین کمک هزینه ای که ریخته میشود هیچ مبنایی ندارد که نانوا بداند درست ریخته شده است و یک عدد مشخص و معلومی ندارد. ما در اتحادیه هر روز نگران هستیم که چند نفر حمله ور میشوند به سمت ما که چرا سهمیه ما کم شده است. تعدد سامانه ها هم ایجاد مشکل است.

جلال: اول باید کد رهگیری گرفته شود و ما دو سامانه متصل به هم برای فروش و خرید آرد داریم که هر چند روز یک بار برای نانوایان باز میشود. مبنای نانوایان برای مشاهدات شان سایت نانوایان است. داده ها و وضعیت شان کاملا منطقی و مبتنی بر یک اصل ثابت است. هم در موضوع رفتار صحیح نانوایان هم اگر تخلفی انجام دهند مردم می‌توانند تماس بگیرند و گزارش دهند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
0
0
این کار لازم و واجبه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار