کد خبر: 1159055
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
ناپدید شدن فرمانده ارشد اوکراین در این لحظه، بسیار حساس و مهم به نظر می رسد، یعنی درست زمانی که "حمله" وعده داده شده توسط کیف باید هر لحظه آغاز شود.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق،  والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین یک ماه است که در رسانه ها ظاهر نشده است. این ناپدید شدن در این لحظه، بسیار حساس و مهم به نظر می رسد، یعنی درست زمانی که "حمله" وعده داده شده توسط کیف باید هر لحظه آغاز شود. واقعیت این است که والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین یک ماه است که در رسانه ها ظاهر نشده است.

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکسوالری زالوژنی

ناپدید شدن او به ویژه زمانی محل بحث جدی شد که قرار بود از طریق لینک ویدیویی در کنفرانس ناتو در 9 مه با گزارشی در مورد آماده سازی برای «حمله بزرگ» صحبت کند. اما این اجرا به درخواست طرف اوکراینی لغو شد. در رسانه ها، در شبکه های اجتماعی اوکراین، روسیه و سایر کشورهای جهان، نسخه های مختلفی بیان می شود: در مورد ژنرال، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین والری زالوژنی کجا ناپدید شد؟ اصلا زنده است؟ آیا زلنسکی، با توجه به اینکه او فرمانده کل بود که حریف اصلی و مدعی احتمالی ریاست جمهوری نامیده می شد، می توانست در این امر تأثیر داشته باشد؟

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکس

در ادامه چند سناریو را، که بیش از همه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره ناپدیدشدن رییس ستاد نیروهای مسلح اوکراین مطرح است، مرور خواهیم کرد.

نسخه یک. زالوژنی در پاولوگراد (منطقه دنپروپتروفسک) در جریان حملات موشکی و هوایی گسترده روسیه علیه نیروهای انسانی، خودروهای زرهی، قطارهای حاوی مهمات و سوخت برای نیروهای مسلح اوکراین، کشته شد. همچنین مقر گروه بزرگی از نیروهای اوکراینی وجود داشت که احتملا محل استقرار زالوژنی به همراه ژنرال‌های دیگر و افسران ارشد اوکراینی و ناتو و همچنین «ناظران» از دفتر رئیس‌جمهور اوکراین بود. فوت یکی از آنها در آگهی ترحیم رسمی گزارش شده است. نمی توان رد کرد که زالوژنی به شدت آسیب دیده یا در شوک و تحت درمان است. معاون وزیر دفاع اوکراین، آنا مالیار، چنین نسخه‌هایی را قاطعانه رد و استدلال می کند که زالوژنی زنده و سالم است و به کار خود ادامه می دهد و گزارش ها در مورد مرگ ژنرال "اختراع تحریک کنندگان روسی" است. اما اگر این‌طور است چرا ارشدترین فرمانده نظامی اوکراین مدت هاست در تلویزیون ظاهر نشده است و با خبرنگاران مصاحبه نمی کند؟ پیش از این، او ابدا خود را از رسانه‌ها دور نگه نمی داشت، چرا که به هر حال اعتبار و اشتهار سیاسی این مساله برای مسوول ارشد نظامی اوکراین امری قابل اغماض نیست. او در حال حاضر به عنوان یک فرد شماره 2 در اوکراین، تقریباً به عنوان جایگزینی برای زلنسکی، در نظر گرفته می شود.

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکس

ناپدید شدن فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در آستانه "حمله" اصلا با عقل جور در نمی آید. این یک مساله‌ی ساده‌ی قابل چشم‌پوشی نیست.

در این‌جا باید به خاطر داشت که به عنوان مثال، هنگامی که رسانه های اوکراین به اتفاق آرا در مورد مرگ رئیس ستاد کل روسیه، والری گراسیموف، در منطقه NVO گزارش دادند، شبکه های تلویزیونی مسکو بلافاصله او را در جلسه‌ای در وزارت دفاع نشان دادند. و دروغ فوراً برطرف شد.

نسخه دو. زالوژنی از دید ناپدید شد زیرا او در تمام اجزای طرح "آفند بزرگ" به شدت با زلنسکی مخالف بود: از نظر زمان بندی، جهت حمله اصلی، ترکیب گروه‌ها و غیره. درباره‌ی این اختلاف دیرینه بین رئیس جمهور و فرمانده کل تاکنون چندین‌بار در شبکه های اجتماعی کیف صحبت شده است. زالوزنی همچنین از این که مستشاران نظامی آمریکایی و انگلیسی در تدوین طرح «آفندی» پیشنهادات او را کنار گذاشتند و زلنسکی با توصیه‌های آن‌ها موافقت کرد، بسیار خشمگین بود. بنابراین ، شاید زالوژنی مانوری صورت داده است تا خود را از هر گونه مسئولیتی در قبال شکست احتمالی آینده رهایی بخشد و ساده‌ترین راه، «تمارض» و بستری شدن به بهانه‌ی بیماری است.

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکس

نسخه سه. زالوژنی ناپدید شد زیرا جرات داشت با وزرای دفاع ناتو مخالفت کند و حتی در حالت ویدئو کنفرانس از ارائه‌ی توضیحات به آن‌ها خودداری کرد و برای "تهاجمی" آماده شد. در اینجا، نمی توان آن را رد کرد، دلایل متعددی وجود داشت. ژنرال دیگر تحمل تحقیر رهبران نظامی ناتو را نداشت، چرا که با توصیه های خود در مورد طرح "آفندی" شان او را در چشم زلنسکی "پایین می آوردند" و غرور حرفه ای او را زیر پا می گذاشتند. این یک دلیل است. دلیل دوم، زالوژنی به این ترتیب می خواست نارضایتی خود را از میزان تدارکات تسلیحات غربی به «سران کیف» نشان دهد. او حتی بیشتر از این مقدار می خواهد که همین حالا هم صدای اعتراض شهروندان و رسانه‌های غربی را درآورده است. سه ژنرال و سیاستمدار ناتو سرسختانه زالوژنی را از پشت هل می‌دهند و خواستار «حمله» فوری هستند. ظاهراً فرمانده کل ارتش درک می کند که ارتش او برای این کار آماده نیست و برای خودداری از دِین سنگینی که تلفات بالای احتمالی بر گردن او ایجاد خواهد کرد، منصب خود را ترک کرده است.

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکس

نسخه چهار. زالوژنی زنده است، اما پس از حمله به مقر فرماندهی در پاولوگراد توسط روس‌ها، او تصمیم گرفت بسیار مراقب باشد تا توسط اطلاعات روسیه در سوپر پناهگاه مخفی جدید، پست فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در منطقه نبرد، کشف نشود. . لذا «نشانه های حیاتی» بروز نمی دهد.

نسخه پنج: زلنسکی زالوژنی و ژنرال ها را پس از انجام یک «کودتا»ی نافرجام دستگیر کرده است. این فرضیه‌ای است که توسط یک افسر سابق نیروهای ویژه اوکراینی، سرهنگ بازنشسته آناتولی ماتویچوک، مطرح شده است.

به گفته وی، غیبت طولانی مدت زالوژنی یک "وضعیت غیرعادی" است و این احتمال وجود دارد که یک کودتای نظامی در اوکراین انجام شده باشد. که زالوژنی همراه با ژنرال های دیگر دستگیر شد.

یادآوری می کنیم که محل اختفای سه ژنرال ارشد نیروهای مسلح اوکراین - فرمانده کل والری فدوروویچ زالوژنی، فرمانده ارتش زمینی الکساندر استانیسلاوویچ سیرسکی، و فرمانده نیروهای دفاعی سرزمینی ایهور ایوانوویچ تانسیورا - هنوز مخفی باقی مانده است.

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکسایهور ایوانوویچ تانسیورا
بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکسالکساندر استانیسلاوویچ سیرسکی

همه اینها قبل از حمله آتی اتفاق می افتد که کیف رسمی با صدای بلند درباره آن صحبت می کند. با این حال، اطلاعات روز جمعه با اشاره به زلنسکی ظاهر شد که فرمانده کل زالوژنی جلسه ای را با گزارش وضعیت برگزار کرد. اما عکس و مطالب ویدئویی درباره این رویداد در دسترس نیست.

البته بیشترین توجه به چهره و تصویر زالوژنی در افکار عمومی است که تاکنون چندین بار از او به عنوان جانشین زلنسکی صحبت شده است رفتار عجیب زلنسکی و سلامتی نه چندان مطلوبش (آن‌طور که از آخرین ویدئوی او خطاب به هموطنان مشخص است) سوالات بیشتری را به وجود می آورد.

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکس

بلافاصله پس از مفقود شدن فرمانده کل قوا از فضای اطلاع رسانی، خبر رسید که وی ممکن است در باخموت (آرتیوموفسک) مجروح یا کشته شده باشد. وزارت دفاع اوکراین آن نسخه را تکذیب کرد، اما هنوز مدرکی از ژنرال زنده را نشان نمی دهد. وبلاگ نویسان اوکراینی نیز به این موضوع دامن زده‌اند. برخی از آن‌ها عکسی از مراسم عروسی خود منتشر کردند که ژنرال زالوژنی در میان مهمانان حضور داشت. با این حال ، این حرکت موفقیت آمیز نبود، زیرا دامادی که فرمانده کل در مراسم عروسی او حضور داشت، گفت که این عکس خیلی قبل‌تر گرفته شده است.

 

کارشناس نظامی و افسر اطلاعاتی سابق، آناتولی ماتویچوک، معتقد است:

"«بازی پنهان کردن ژنرال» قبل از حمله آفندی نیروهای اوکراینی، حرکت جالبی نیست. این یک وضعیت غیر طبیعی است که ژنرال‌ها به سادگی ناپدید شوند. این خیلی مشکوک است و افکار خاصی را ایجاد می کند. چندین نسخه وجود دارد که هر کدام ممکن است درست باشد."

بر سر ارشدترین مقام نظامی اوکراین چه آمده است؟+عکسآناتولی ماتویچوک

از نظر ماتویچوک احتمالات از این قرار است.

او زخمی شده یا به شدت بیمار است. یک فرض دیگر، که خود ماتویچوک به ان بیشتر متمایل است، این که غیبت زالوژنی و دیگر ژنرال ها با بازی های سیاسی رژیم کی‌یف مرتبط است.

این احتمال منتفی نیست که این ژنرال‌ها به دستور زلنسکی دستگیر و منزوی شده باشند، زیرا آنها چیزی به او گفته‌اند که ابدا به مزاقش خوش نیامده است. این افسر سابق و تحلیل‌گر نظامی-امنیتی، تلاش برای کودتای نظامی و تصرف قدرت را رد نمی کند.

به یاد بیاوریم که پیش از این اخباری بیرون آمده که لابی غربی برنامه ریزی کرده است تا "بازیگران" را در کیف تغییر دهد و بیشتر و بیشتر به سمت شخصیت زالوژنی یا سیرسکی متمایل می شود.

منطقا غرب باید نامزدهایی را برای جایگزینی روی نیمکت داشته باشد، زیرا رتبه زلنسکی در افکار عمومی در سال 2023 به دلیل شکست‌های سنگین ارتش اوکراین به سرعت در حال کاهش است.

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که از سوی لابی غربی به زلنسکی مکرراً تذکراتی داده شده است که از شرکت در «دسیسه ها» خودداری کند و به وضوح، وظایف از پیش تعیین شده برای او را انجام دهد. در غیر این صورت فردی را جایگزین او می کنند که همکاری بیشتری داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار