کد خبر: 1158244
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
وزارت خارجه چین در پاسخ به بیانیه «گروه-۷» اعلام کرد که این کشور به راهبرد دفاع اتمی برای حفظ امنیت چین متعهد است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، به دنبال بیانیه «گروه-۷» علیه چین، وزارت خارجه این کشور غروب شنبه به وقت تهران واکنش نشان داد و از راهبرد دفاع اتمی خود دفاع کرد.

به گزارش منابع خبری، وزارت خارجه چین اعلام کرد: «به راهبرد دفاع اتمی قاطعانه متعهد هستیم و توانایی‌های اتمی موجود در سطح مورد نیاز امنیت چین است.»

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود اعلام کرد:«آنچه گروه -۷ انجام می‌دهد مانعی برای صلح بین‌المللی بوده و به  تضعیف ثبات منطقه منجر می‌شود.»

بر اساس این گزارش، آمریکا در سال ۲۰۰۳، بیش از ۱۰ هزار کلاهک‌های اتمی و در اوج جنگ سرد با شوروی سابق  در سال ۱۹۶۷، ۳۱۲۵۵ کلاهک اتمی در اختیار داشته است. پیش از این نیز فدراسیون علوم آمریکا نیز برآورد کرده بود که آمریکا در مجموع ۵۸۰۰ کلاهک اتمی دارد که ۳۸۰۰ کلاهک اتمی این کشور در زرادخانه‌ها قرار داشته و ۲۰۰۰ کلاهک اتمی نیز از رده خارج بوده و منتظر از بین بردن است.

 

سران ۷ کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت در بیانیه پایانی نشست خود در شهر «هیروشیما» در ژاپن، در خصوص فعالیت‌های اتمی کره شمالی، جنگ اوکراین و چین اظهاراتی را مطرح کردند. اولین سند سران گروه ۷ با تمرکز بر خلع سلاح اتمی، روسیه را به «لفاظی غیرمسئولانه هسته‌ای، تضعیف نظام‌های کنترل تسلیحات و تلاش برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس» و همچنین چین را به «تسریع ساخت زرادخانه هسته‌ای بدون شفافیت» متهم کرد.

با این‌حال سران گروه ۷ در بیانیه خود مدعی شدند رویکردهای سیاسی این گروه علیه چین و پیشرفت اقتصادی آن نیست. از طرف دیگر، سران گروه ۷ در ادامه تاکید کردند که برای «ترک کامل، قابل راستی‌آزمایی و برگشت‌ناپذیر» برنامه‌های تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک کره شمالی تلاش می‌کنند.

در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه چین آمده است، چین به عنوان کشور مسئول، قاطعانه از نظام بین‌الملل سازمان ملل متحد، نظم بین‌المللی مبتنی بر حقوق بین‌الملل و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل مبتنی بر اهداف و اصول منشور ملل متحد حمایت می‌کند. چین هرگز قوانین به اصطلاح تحمیل شده توسط عده کمی را نخواهد پذیرفت. جامعه بین‌الملل قوانین غربی تحت سلطه گروه-۷ را که به دنبال تقسیم جهان بر اساس ایدئولوژی‌ها و ارزش‌ها است، نمی‌پذیرد و نخواهد پذیرفت.

آمریکا و انگلیس اخیراً با استرالیا درخصوص به اشتراک گذاشتن فناوری ساخت زیردریایی اتمی، به توافق رسیده‌اند.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار