کد خبر: 1157616
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
بررسی قیمت دلار در معاملات امروز ۲۷ اردیبهشت از روند کاهشی نرخ آن حکایت دارد. نرخ دلار در معاملات امروز با کاهش حدود ۱۵۰۰ تومانی همراه بود و تا لحظه ثبت این گزارش به ۵۰ هزار ۵۰۰ تومان رسیده است. معامله‌گران بازار ارز کاهش دمای دلار در روز‌های اخیر را ناشی از جمع شدن بساط دلالان و بهبود مناسبات سیاسی با کشور‌های منطقه می‌دانند.

اختصاصی جوان آنلاین: نرخ دلار تلگرامی امروز در یک قدمی ۵۰ هزار تومان قرار گرفت. نخستین علت به الزام افتتاح حساب ارزی از سوی متقاضیان ارز سهمیه‌ای برمی‌گردد که امکان مانور دلالان ارزی را در بازار اسکناس گرفت و صفوف جلوی صرافی‌ها را جمع کرد.

حذف واسطه گران از معاملات ارز
علاوه بر این، بانک مرکزی واسطه‌های معامله ارز در سامانه نیما را حذف کرد و خود مستقیماً به خرید ارز صادرکنندگان و فروش به واردکنندگان پرداخت. رئیس‌کل بانک مرکزی امروز مجدداً به شرکت‌های متخلفی که معاملات پشت خطی نیما را شکل می‌دادند هشدار داد و با اعلام خبر تشکیل کمیته تخلفات، جدیت خود را در این زمینه اعلام کرد. این اقدامات تأثیر ویژه‌ای در ساماندهی معاملات حواله داشته است.

بوی بهبود مناسبات سیاسی
همچنین معامله گران ارزی معتقدند چند اتفاق مهم از جمله احتمال سفر پادشاه عمان به ایران و سفر وزیر اقتصاد به جده برای حضور در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی و همچنین آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در این کاهش موثر بوده است. به گفته آن‌ها در صورت تداوم شرایط موجود با کشور‌های منطقه، احتمال تداوم روند نزولی قیمت دلار وجود داشته و حتی ممکن است از کانال ۵۰ هزار تومانی نیز پایین‌تر بیاید. کمااینکه در معاملات امروز نیز دلار در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفت.
بر اساس گزارش‌ها هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان رسیده است. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۶ هزار و ۴ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۱ هزار و ۸۲۲ تومان رسیده است. اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان ارزش گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان است.

آزادسازی منابع بلوکه شده
رییس کل بانک مرکزی نیز امروز در حاشیه نشست دولت به خبرنگاران از آزادسازی منابع ارزی خبر داد و گفت: خبر‌های خوبی از آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشورمان در آینده در راه است که هرگاه محقق شد، درباره آن اطلاع رسانی می‌شود.
محمدرضا فرزین همچنین در پاسخ به سوالی درباره برخی نوسانات جزئی در بازار ارز و سکه و اینکه آیا تحت کنترل است، گفت: بله همه چیز تحت کنترل است؛ درباره نوسانات نرخ ارز می‌دانید که ماههاست که بازار آرام شده است. در گذشته نوساناتی رخ داد که بانک مرکزی ورود کرد و اکنون بازار آرام است.
همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت از مذاکره با همتای عربستانی خود برای آغاز مجدد روابط پولی و بانکی دو کشور خبر داد.

رفع شائبه‌ها از ممنوعیت معاملات با دلار در عراق
هرچند انتشار برخی اخبار مبنی‌بر ممنوعیت معاملات با دلار در عراق شائبه‌هایی درباره افزایش نرخ دلار در بازار داخلی کشور را ایجاد کرده بود، اما فعالان بخش خصوصی این خبر را قدیمی و اقدامی از سوی دلالان در راستای جلوگیری از ریزش بیشتر نرخ دلار اعلام کردند.
حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در واکنش به خبر ممنوعیت معاملات دلار در عراق، گفت: انتشار این خبر بیشتر توسط برخی از مبادی غیررسمی منتشر و وایرال شده است.
وی افزود: البته مشاهدات میدانی دیروز در کشور عراق نشان‌دهنده این بود که برخی از صرافی‌ها بیان کرده‌اند که مبادلات داخلی کشور عراق نباید با دلار باشد و معاملات داخلی باید با دینار انجام شود. اما حقیقت این است که اقتصاد کشور عراق دلار زده است و مبادلات داخلی این کشور بیشتر به صورت نقدی انجام می‌شود؛ بنابراین امکان اجرایی شدن چنین تصمیمی در کشور عراق به سختی ممکن است.
حسینی تاکید کرد: علاوه بر این ممنوعیت معامله با دلار مربوط به معاملات داخلی این کشور مثل معاملات خودرو، ملک و … می‌شود و تأثیری بر مبادلات ارزی ایران و عراق ندارد. شرایط داخلی عراق نیز به گونه‌ای نیست که معاملات دلار ممنوع شود.
یحیی ال اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در رابطه با ممنوعیت معاملات دلار در عراق گفت: معاملات با دلار در عراق مثل بسیاری از کشور‌های دیگر در جهان، ممنوع است. این مسئله در گذشته نیز وجود داشته و خبری که دیروز در رابطه با ممنوعیت معاملات دلار در عراق و اثرات آن بر بازار ارز کشور منتشر شده مربوط به گذشته بوده است.
وی افزود: منفعت‌طلبان و معاندان با هدف اثر‌گذاری و ایجاد اختلال در بازار ارز کشور، این خبر که مربوط به گذشته بوده را دوباره منتشر کرده‌اند. ممنوعیت معاملات دلار در عراق در راستای مدیریت بازار ارز کشور عراق بوده است و هیچ اثری بر مناسبات ارزی ایران و عراق ندارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: در حال حاضر مناسبات اقتصادی و ارزی با کشور عراق به خوبی انجام می‌شود و اقدامات بسیاری نیز در سال گذشته در جهت تسهیل این مناسبات انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار