کد خبر: 1156948
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰

سرباز روح‌الله رضوی در کانال تلگرامی خود نوشت: ۸۰۰ سال پیش الماسی بی‌بدیل در کناره رود مقدس کریشنا در جنوب سرزمین هندوستان پیدا شد که تا همین امروز داستانش به پایان نرسیده؛ الماسی که بعد‌ها در دوران حاکمیت شاهان گورکانی (مغول‌های مسلمان) با نام «کوه نور» از آن یاد شد و میان شاهان ایران و افغانستان و هندوستان دست به دست شد.
خلال آخرین معرکه جنگ‌های استعماری بریتانیا در ایالت پنجاب و در پی شکست امپراطوری سیک‌ها و امضا شدن معاهده شکست در سال ۱۸۴۹، این الماس گرانبها به عنوان جزئی از شروط امضای توافقنامه از پادشاه مغلوب سیک گرفته و به دربار ملکه انگلستان منتقل شد و بعد از دو نیم شدن، گرانبهاترین سنگ تاج ملکه بریتانیا شد و تا امروز تاج ملکه بریتانیا در کنار همه جواهرات دزدی دیگر، مزین به سنگی است که یادآور تاریخ تلخ استعمار و غارت سرزمین‌های ثروتمند شرق است.
برای دهه‌ها الیزابت ملکه انگلستان این نماد استعماری را بر سر می‌گذاشت و راه می‌رفت و عکس می‌گرفت و مراسم تاج‌گذاری برپا می‌کرد. واکنش‌ها به این نماد استعماری آنقدر بالا گرفت که حالا کامیلا همسر چارلز سوم پادشاه بریتانیا در مراسم تاج‌گذاری همسرش ترجیح داد تا تاج مزین کوه نور را بر سر نگذارد تا شاید جلوی واکنش‌ها را بگیرد.
چنین سرزمینی با چنان خاندان سلطنتی که با اموال غارت شده از سرزمین‌های دیگر بر روی تاج و تخت‌شان ملق می‌زنند و هرازچندی کثافتی از روابط نژادپرستانه و جنایات‌شان به بیرون درز می‌کند [از جمله کشتار ۲۵ تن توسط شاهزاده هری در جریان اشغال افغانستان]زبان درازترین‌ها برای ارزش‌ها و حقوق انسانی در سرتاسر دنیا هستند. استعمار تاریخ نیست؛ استعمار جزئی از دنیای امروز ماست که ریشه‌های تاریخی دارد و کریه‌ترین وجهه استعمار انسان‌های استعمارزده‌ای هستند که از پرستش استعمارگر لذت می‌برند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار