کد خبر: 1156055
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
تنش‌ها بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی در حال رسیدن به مرحله بدون بازگشت است؛ روندی که به گفته وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، در کنار «سونامی اقتصادی ماه جولای» می‌تواند به سقوط کابینه رژیم صهیونیستی منجر شود. نتانیاهو از یک طرف با تندرو‌های دست راستی افراطی کابینه خود و در رأس آن‌ها بن‌گویر روبه‌رو است که چند روز است در جلسات کابینه شرکت نمی‌کند و از سوی دیگر، معترضان مترصد فعال شدن طرح اصلاحات قضایی او هستند.

 

روزنامه عبری معاریو از قول منابع اسرائیلی نقل کرده که ارتباط میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به طور کامل قطع شده است. منابع می‌گویند که هنوز مشخص نیست اختلافات این دو به کجا ختم می‌‎‌شود، اما مقامات صهیونیست امیدوارند که این تنش‌ها تا پیش از جلسه آتی کنست در روز چهار‌شنبه هفته جاری به پایان برسد. به‌رغم این خوش‌بینی که بیشتر فرضی است، ظاهراً اختلافات این دو در حال رسیدن به مرحله بدون بازگشت است. بن‌گویر که به همراه دیگر وزرای حزب دست راستی «عوتسما یهودیت» در جلسه این هفته کابینه شرکت نکرد، برای بازگشت به جلسات کابینه دو شرط تعیین کرده که یکی انجام عملیات نظامی در کرانه باختری و دیگری، تشدید محدودیت‌ها و مجازات‌ها علیه اسرای فلسطینی و تصویب طرح اصلاح دستگاه قضایی است. روز شنبه منابع نزدیک به بن‌گویر گفتند که قصد او از تشدید اعتراض علیه کابینه نتانیاهو سرنگون کردن کابینه وی نیست، اما علاقه‌ای هم به ماندن در کابینه‌ای که تنها روی کاغذ راستگرا است، ندارد. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گزارش کرده که نتانیاهو طی روز‌های گذشته از طریق میانجیگران دنبال این بوده که بحران با بن‌گویر را پایان بدهد. بن‌گویر گفته که در این مرحله دنبال حرف نیست بلکه تغییرات واقعی در سیاست دولت را می‌خواهد.
۵۶ درصد خواستار برکناری بن‌گویر
پدیدار شدن این وضعیت، شرایط دشواری پیش روی نتانیاهو پدید آورده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یک طرف تحت فشار فزاینده معترضان که هنوز هم شب‌های شنبه به خیابان می‌آیند، اصلاحات قضایی خود را تعلیق کرد و از سوی دیگر تحت فشار دست‌راستی‌های افراطی کابینه خود قرار دارد که بن‌گویرحالا در حال تبدیل شدن به نماد آنهاست. نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد ۵۶ درصد از صهیونیست‌ها از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر می‌خواهند که بن‌گویر را برکنار کند و این شرایط دشواری پیش روی او قرار داده است. نتانیاهو در چنین وضعیتی ممکن تا مدتی با حرکت روی تیغ، کابینه خود را حفظ کند، ولی در میان‌مدت، او را مجبور به آشکار‌سازی موضع خود خواهد کرد، چیزی که کابینه او را دچار فروپاشی خواهد کرد. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی که رهبر حزب موسوم به «اسرائیل خانه ما» است، بار دیگر به عملکرد کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: «سونامی اقتصادی در ماه جولای در راه است و این نشان می‌دهد که کابینه نتانیاهو در مسیر سقوط است.» وی افزود: «۷۶ درصد از رأی‌دهندگان به ائتلاف کابینه معتقدند که نتانیاهو در زمینه مهار هزینه‌های زندگی شکست خورده است و این مسئله از اهمیت بالایی برای «اسرائیلی‌ها» برخوردار است.»
لیبرمن گفته که نتانیاهو در محاکمه خود قانون را دستکاری می‌کند و تأکید کرده است: «او ۸۰ درصد بودجه حفاظت از شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال سرزمین‌های اشغالی را کاهش داد و در مقابل ۶ میلیارد «شِکل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) به «یشیواها» (مدارس تعالیم یهود در ارتش) داد.
وی تأکید کرد: «نتانیاهو درحال قربانی کردن اسرائیل به خاطر یهودیان تندرو است. متأسفانه نتانیاهو اقتصاد و منافع اسرائیل را قربانی می‌کند، چراکه او فقط به فکر خروج از مخمصه حقوقی خود است.»
مقام اسرائیلی: حمله به غزه حتمی است
یک مسئول بلندپایه صهیونیست ادعا کرده است که هیچ چاره‌ای، جز حمله نظامی به نوار غزه وجود ندارد و این مسئله فقط نیازمند زمان است. به گزارش فارس، شبکه ۱۴ رژیم موقت صهیونیستی شامگاه یک‌شنبه به نقل از یک مسئول سیاسی که آن را بلندپایه نامید، خبر داد که مسئله حمله نظامی به نوار غزه حتمی است. این مسئول با بیان اینکه «هیچ چاره‌ای، جز حمله نظامی به نوار غزه وجود ندارد و این مسئله فقط نیازمند زمان است»، گفت: درگیری نظامی با حماس در نوار غزه، قطعی است. ارتش و سرویس شاباک توصیه‌های خود را به سیاستمداران اسرائیل ارسال کردند تا عملیات نظامی را علیه غزه تأیید کنند.
وی با این ادعا که در زمان و مکان مناسب به نیرو‌های مقامت فلسطین پاسخ خواهند داد، تصریح کرد، جهاد اسلامی و گروه‌های کوچک‌تر، مسئول عملیات علیه اسرائیلی‌ها هستند، ولی با توجه به حمله راکتی اخیر که از غزه انجام نشد، این برداشت در تل‌آویو وجود دارد که درگیری مستقیم با حماس، حتمی است. این مسئول صهیونیست تأکید کرد: در اسرائیل بر سر دو مسئله زیر، بحث و جدال وجود دارد؛ نخست، حمله غافلگیرانه به نوار غزه که شاید با یک ترور صورت گیرد و پس از آن، درگیری، چند روز به طول بینجامد. دوم، انتظار یک عملیات از نوار غزه و پس از آن، پاسخ دادن به صورت سخت‌تر و با هدف شکست معادله. وی در پایان پیش‌بینی کرد که احتمالاً امسال در مراسم صهیونیستی موسوم به راهپیمایی قدس، حماس دست به عملیات بزند، هرچند که سال گذشته، به‌رغم تهدید‌هایی که کردند، اقدامی انجام ندادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار