کد خبر: 1153546
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
رئیس‌جمهور ترکیه گفت کشورش با افتتاح نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» به جمع کشور‌های دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز پنجشنبه گفت که ترکیه با افتتاح اولین نیروگاه هسته‌ای به جمع کشور‌های دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است.

اردوغان در مراسم افتتاح نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» که نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور است گفت: «کشور ما با یک تأخیر ۶۰ ساله به باشگاه کشور‌های دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و اردوغان در این مراسم از طریق تله‌کنفرانس سخنرانی کردند.

نیروگاه آق‌قویو در جنوب استان «مرسین» اولین نیروگاه هسته‌ای کشور با ظرفیت نصب شده ۴۸۰۰ مگاوات و چهار راکتور خواهد بود. پیشتر گزارش شده بود که این نیروگاه قرار است بعد از تکمیل، ۱۰ درصد از برق ترکیه را تأمین کند.

درماه مه سال ۲۰۱۰ ترکیه و روسیه توافقی را امضا کردند که در آن تصریح شده بود یکی از شرکت‌های تابعه شرکت «روس‌اتم» مسئولیت ساخت، مالکیت و راه‌اندازی این نیروگاه اتمی را به عهده خواهد داشت. ساخت اولین رأکتور در این نیروگاه آوریل سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنچشنبه گفت که پروژه راه‌اندازی نیروگاه اتمی به توسعه روابط روسیه و ترکیه منجر خواهد شد.

انتظار می‌رود کل کارخانه تا سال ۲۰۲۵ به بهره برداری برسد. رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که آنکارا به سرعت آماده ساخت دو نیروگاه هسته‌ای دیگر خواهد شد و این دو نیروگاه هسته‌ای پس از آق‌قویو در استان مرسین ساخته می‌شوند.

پوتین در این سخنرانی گفت: «تأکید می‌کنم این پروژه‌ای برجسته است. این پروژه، هم مزایای اقتصادی در بر دارد و هم به تقویت روابط چندجانبه میان کشور‌های ما که بر مبنای حسن همجواری، احترام متقال و در نظر گرفتن منافع یکدیگر استوار است کمک می‌کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار