کد خبر: 1152170
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد

در بخش خارجی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی باید به رأی صادره ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) و شورای مربوط توجه داشت که این کار را از لحاظ فنی سهوی دانسته و به هیچ وجه آن را عمدی تلقی نکرده است.
به گزارش ایرنا، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پی صدور رأی پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: واقعه تلخ سقوط پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین در حوالی تهران هم برای مردم، رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشور تلخ و غمبار بود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این سانحه دارای دو بعد داخلی و بین‌المللی است، اظهار داشت: از بُعد داخلی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری حقوقی پیگیر آن بود که سازمان قضایی نیرو‌های مسلح رأی خود را صادر کند، البته این معاونت در پرونده قضایی حق دخالت نداشت و قضات پرونده باید بر مبنای قانون رأی صادر می‌کردند که در این ارتباط جلسات متعددی برگزار و رأی صادر شد.
دهقان اظهار داشت: رأی صادره این پرونده به طور حتم در بُعد خارجی آن نیز مؤثر است، زیرا برخی کشور‌ها از موضوع سقوط هواپیمای اوکراین، به ناحق سوءاستفاده می‌کنند.
دهقان به بُعد بین بین‌المللی این سانحه پرداخت و گفت: در بخش خارجی آن پرونده، باید به رأی صادره ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) و شورای مربوط توجه داشت که این کار را از لحاظ فنی سهوی دانسته و به هیچ وجه آن را عمدی تلقی نکرده است، هیچ آدم عاقلی این طور قضاوت نمی‌کند که به طور عمدی باعث سقوط هواپیما شدیم، اما دشمنان به خاطر کینه‌ای که از ایران دارند، از موضوع سوءاستفاده می‌کنند. معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بُعد حقوقی بین‌المللی پرونده مجزایی داریم، اظهار داشت: ما وظیفه داریم آن را پیگیری کنیم و حقانیت جمهوری اسلامی را ثابت کنیم، هر چند از این سانحه غمگین و متأثر هستیم.
تاکنون غرامت به تعدادی از بازماندگان پرداخت شده است
دهقان گفت: با بازماندگان قربانیان این سانحه ارتباط برقرار کردیم و از طریق سازوکار‌هایی که در دولت طراحی شده است، بخشی از غرامت را پرداخت می‌کنیم که تاکنون به تعدادی از آن‌ها پرداخت شده است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: این عزیزان حتماً بدانند دشمنان دلسوز این‌ها نیستند و هدف آن‌ها بهره‌برداری از این سانحه است، ما باید در کشور خود مشکلات را حل کنیم و نگذاریم دشمنان سوءاستفاده کنند. گفتنی است یک فروند هواپیمای بوئینگ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶:۱۲ صبح چهارشنبه ۱۸دی‌سال ۱۳۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که شش دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. ۳۰آبان سال۱۴۰۰ نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران برگزار شد و در این جلسه از دادگاه که ۱۰متهم از رده‌های مختلف نظامی حضور داشتند، کیفرخواست پرونده توسط نماینده دادستان قرائت شد. روز یک‌شنبه ۲۷فروردین، پس از برگزاری ۲۰جلسه دادگاه اعلام شد که در پی صدور رأی پرونده هواپیمای اوکراینی، متهم ردیف اول به ۱۳سال حبس محکوم شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار