کد خبر: 1148158
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
شب‌های ماه مبارک رمضان در حرم امام رضا(ع) مناجات‌ شبانه زائران، قرائت دعا و جلسات ترتیل‌خوانی قرآن کریم رونقی دیگر گرفته است، اینان آمده‌اند تا کِبر وجودی خود را شکسته و در لحظه‌های استجابت دعا، اجابت را به حواله اشک و ناله از حضرت حق مطالبه کرده و با ترنم قرآن روح خود را جلا دهند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، در منابع دعایی و روایی شیعه، اعمال و عبادت‌های مختلفی برای ماه مبارک رمضان نقل شده است که مهم‌ترین آنها تلاوت قرآن، اِحیا داشتن شب‌های قدر، دعا، نماز، استغفار، افطاری‌دادن و کمک به نیازمندان است.

ماه مبارک رمضان، تنها ماهی است که نام آن در قرآن کریم آمده است و خدای متعال در آیه ۱۸۵ سوره بقره فرموده است: "شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًیٰ لِّلنَّاسِ وَ بَینَاتٍ مِّنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ"

"رمضان همان ماهی است که در آن، قرآن فروفرستاده شده است، کتابی که مردم را راهبر، و متضمن دلایل آشکار هدایت، و میزان تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد، و کسی که بیمار یا در سفر است باید به شماره آن، تعدادی از روزهای دیگر را روزه بدارد".

پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز در خطبه شعبانیه، فضایلی را برای ماه رمضان برشمرده اند که برخی از آنها بدین شرح است: مردم در این ماه به مهمانی خدا دعوت شده‌اند. شب قدر در این ماه و بهتر از هزار ماه است. احیا و نماز گزاردن در یک شب از شب‌های آن برابر با نماز هفتاد شب در ماه‌های دیگر است.

به فرموده پیامبر (ص)، رمضان، ماهی است که اگر ارزش آن شناخته شود، انسان آرزو می‌کند تمام سال رمضان باشد. در برخی روایات، ماه رمضان بهار قرآن معرفی شده است. همچنین ثواب قرائت یک آیه از قرآن در آن معادل ثواب خواندن کل قرآن بیان شده است.

حرم مطهر امام هشتم(ع) نیز در ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلف معنوی تدارک دیده است که یکی از آنها مناجات خوانی سحرگاهی در ماه مبارک رمضان با حضور زائران و دلدادگان اهل بیت(ع) در رواق امام خمینی(ره) است.

این آیین هر شب با استقبال پرشمار زائران و مجاوران با حضور "محمود کریمی" از ساعت ۲۴ به مدت یک ساعت در رواق امام خمینی (ره) برگزار می شود که این مداح اهل بیت در این مراسم به دعاخوانی، مناجات خوانی و روضه خوانی می‌پردازد.

شور و حال حاکم بر این آیین وصف ناپذیر است به گونه ای که انگار نیاز مناجات شبانه و خلوتی ناپیدا میان جمعی شب زنده دار و صاحب دل به حدیث حاجت روایی تبدیل شده است.

این مراسم همچنین هر شب با عنوان «نجوای نقاره» به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش می‌شود. اینجا در حرم، دعا و زیارت بیشتر و بهتر از هر جای دیگر لذت دارد. اصلا حرم امام رضا(ع) چیز دیگری است.

رمضان، ماه بهار قرآن هم هست از این رو در ساعات مختلف ماه مبارک رمضان، جلسات متعدد ترتیل خوانی قرآن کریم در رواق های حرم مطهر برگزار می‌شود.

یکی از این جلسات با عنوان "ام ابیها" ویژه بانوان است که هر روز ساعت ۹.۵ صبح به مدت ۲ ساعت در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود، تلاوت ترتیل یک جزء قرآن کریم، بیان معارف قرآنی، قرائت تحقیق و تواشیح و حفظ از جمله برنامه‌های این محفل قرآنی است.

رییس دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی در این خصوص اظهار داشت: در راستای عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر فراگیری مفاهیم قرآنی، قبل از شروع مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم بانوان، جلسات بیان معارف قرآنی با حضور بانوان کارشناس قرآنی برگزار می‌شود.

محمدرضا احمدی‌زاده افزود: در این جلسات، معارف قرآنی ناظر بر هر جزء خوانده شده از قرآن برای حاضران تبیین می‌شود.

وی به برگزاری محفل "دختران رضوی" ویژه دختران نوجوان اشاره و بیان کرد: این برنامه با حضور و اجرای ترتیل خوانی یک حزب قرآن توسط قاریان نوجوان حرم مطهر رضوی همراه با بیان معارف قرآنی به شیوه نمایش، قصه و مسابقه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر میزبان حضور دختران نوجوان است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز اظهار داشت: برنامه محوری حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان، برپایی محافل قرآنی است که از اول این ماه آغاز شده و روزانه در سه نوبت برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: هر روز از ساعت پنج و ۱۵ دقیقه به مدت حدود ۱.۵ ساعت و نیز از ساعت ۱۰ صبح به مدت یک ساعت در رواق امام خمینی(ره) محفل ترتیل خوانی قرآن برپا می‌شود. ایوان مقصوره صحن گوهرشاد نیز از ساعت ۱۶ به مدت یک ساعت با محفل ترتیل خوانی میزبان زائران و مجاوران حرم رضوی است.

وی ادامه داد: همچنین محفل ترتیل‌خوانی ویژه بانوان همه روزه از ساعت ۹.۵ صبح به مدت ۲ ساعت در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه برگزاری جلسات تفسیر قرآن توسط تولیت آستان قدس یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان است، افزود: این جلسات از پانزدهم ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: دعای پرفیض افتتاح هم هر شب از ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه قرائت می‌شود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد اظهار داشت: سخنرانی‌های مذهبی و بیان معارف اهل بیت(ع)، از دیگر برنامه‌های ویژه این ایام است که بعد از نماز ظهر و عصر در ۲ محل مسجد گوهرشاد و رواق امام خمینی(ره) با حضور کارشناسان برجسته مذهبی برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار