کد خبر: 1138520
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
وزیر ارشاد در هفته فرهنگی ترکمنستان بیان کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ، اصلی‌ترین عنصر پیونددهنده دو ملت ایران و ترکمنستان است، گفت: امیدواریم رفت وآمد‌های فرهنگی دو کشور با وسعت بیشتری ادامه پیدا کند، ایران از آمادگی لازم برای برپایی هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران برخوردار است.

به گزارش جوان آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه (۲۴ بهمن) در آیین افتتاحیه روز‌های فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان که با حضور مقامات عالی رتبه ترکمنستان و هنرمندان دو کشور در موزه هنر‌های زیبای عشق آباد برگزار شد، بیشترین ظهور و بروز خویشاوندی دو کشور را در حوزه روابط فرهنگی دانست و اظهارداشت: اشتراکات فرهنگی دو کشور به قدری وسیع است که دل‌های مردمان ایران و ترکمنستان را به یکدیگر نزدیک کرده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ، اصلی‌ترین عنصر پیوند دهنده دو ملت ایران و ترکمنستان به شمار می‌رود، گفت: هنر مشترک برخاسته از سرزمین دو کشور همواره پیوند دهنده ارتباطات عمیق فرهنگی و هنری ایران و ترکمنستان بوده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه به همراه هنرمندان ایرانی حاضر در هفته فرهنگی ترکمنستان، پیام‌آور دوستی و مودت بین دو کشور هستیم، افزود: چهار سال پیش نیز هفته فرهنگی ترکمنستان در شهر زیبای تهران برگزار شد، همچنین امیدواریم این رفت و آمد‌های فرهنگی با وسعت بیشتری ادامه پیدا کند و ایران از آمادگی لازم برای برپایی هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جغرافیای دو کشور از اورگنج، ابیورد و میهنه گرفته تا نیشابور، اصفهان و شیراز همواره در فرهنگسازی برای جهان نقش مهمی ایفا کرده است، از سویی هر دو کشور روزگاری قلب جاده ابریشم و محل تردد اقوام و فرهنگ‌های مختلف بوده‌اند و تحت هر شرایطی استقلال فرهنگی خود را حفظ کرده و نه تنها به فرهنگ بیگانه اجازه نفوذ در فرهنگ بومی خود را نداده‌اند بلکه مشاهیر بزرگی را به جهان معرفی کرده‌اند.

وی اظهارداشت: مشاهیر مشترکی که امروز جهان به آن‌ها افتخار می‌کند، زاییده و بالیده هر دو کشور هستند. مختومقلی فراغی، دولت محمد آزادی، مال نفس، ابوسعید ابوالخیر، انوری ابیوردی، شیخ نجم الدین کبری، خواجه یوسف همدانی، سعدی، حافظ و فردوسی و بسیاری از بزرگان دو کشور، میراث علمی و فرهنگی بزرگی را به جهان عرضه کرده‌اند که سهم دو کشور عزیز ایران و ترکمنستان را در عرصه فرهنگی جهان به نمایش می‌گذارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشورمان همواره بر همکاری و روابط بیشتر با کشور‌های همسایه تأکید دارد، گفت: گسترش روابط با همسایگان در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته است و با افتخار مراتب سلام و محبت رئیس جمهور را به دولت و ملت ترکمنستان ابلاغ می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همان روزی که کشور دوست و برادر ترکمنستان به استقلال رسید، جزو اولین کشور‌هایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و مقام معظم رهبری از استقلال ترکمنستان و تشکیل حکومت مستقل در این کشور به عنوان یک نعمت الهی برای ملت ترکمنستان نام بردند و ابراز امیدواری کردند که پایه‌های این استقلال استحکام روزافزون یابد همچنین ایشان دو ملت ایران و ترکمنستان را همسایگانی همچون دو خویشاوند توصیف کردند.

روز‌های فرهنگی ایران و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمدرضا بهمنی معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مقامات عالی رتبه ترکمنستان بطور رسمی گشایش یافت.

براساس این گزارش، بیش از ۵۰ نفر از هنرمندان حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری اعم از موسیقی، صنایع دستی تجسمی، نقاشی، بازی‌های رایانه‌ای و .. از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حضور در هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان اعزام شده‌اند و قرار است در قالب هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان برنامه‌هایی همچون نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی با ترجمه زبان ترکمنی، اجرای موسیقی هنرمندان دو کشور، صنایع دستی، جشنواره غذا‌های ملی ایرانی و ... برگزار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار