کد خبر: 1136941
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: عملکرد ۱۰ ماهه قانون بودجه امسال و پیش بینی منابع و مصارف آن تا پایان سال حاکی از آن است که منابع عمومی بودجه ۹۵.۵ درصد نسبت به مصوبه مجلس و ۹۷ درصد نسبت به لایحه دولت محقق شده است.

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، سید مسعود میرکاظمی در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: در بودجه گاهی برداشت‌های دقیقی نمی‌شود؛ زمانی که می‌گویم در بودجه عمومی کمترین کسری را داریم و در تبصره ۱۴ کسری داریم برخی از رسانه‌ها اشتباه می‌کنند و می‌گویند در جای می‌گوید کسری داریم و در جای دیگر می‌گویید کسری ندارید.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما باید در لایحه بودجه منابع را واقعی ببینیم مصارف که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، اما اگر منابع واقعی دیده شود و کمترین مغایرت بین منابع و مصارف در بودجه وجود داشته باشد دولت نیز کمترین دست‌اندازی را به سایر منابع از جمله بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی خواهد داشت.

میر کاظمی اضافه کرد: در بودجه سال جاری یکهزار و ۳۹۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دیده شده بود که در ۱۰ ماهه امسال یکهزار و ۱۶۹ میلیارد تومان آن تحقق یافته و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به یکهزار و ۳۳۲ میلیارد تومان برسد که در این صورت میزان تحقق منابع بودجه عمومی به ۹۵.۵ درصد برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: اگر مجلس شورای اسلامی و دولت منابع و مصارف را واقعی ببینند و کمترین مغایرت بین منابع و مصارف باشد، در نهایت هزینه کمتری به مردم تحمیل می‌شود.

میرکاظمی با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان گفت: امسال اقداماتی از جمله رتبه‌بندی معلمان، پرداخت پاداش بازنشستگان و ترمیم حقوق‌ها و پرداخت حقوق پرستاران انجام شد و دولت در این زمینه از تنخواه بانک مرکزی برای این موارد و مصارف کشور استفاده نکرد.

وی اضافه کرد: براساس تبصره ۱۴ قانون بودجه، در ۱۰ ماهه امسال باید ۵۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد از محل این تبصره وصول می‌شد، اما در عمل ۳۷۷ هزار میلیارد تومان به دست آمد که با لایحه دولت ۹۶ درصد و با قانون بودجه ۷۱ درصد تطابق داشته است.

معاون رئیس جمهور افزود: فروش داخلی فرآورده‌های نفتی و گاز افزایش داشته و از سوی دیگر مصرف داخلی نیز افزایش پیدا کرده و به دنبال آن صادرات کاهش یافته که این یک نقطه ضعف است؛ منابع حاصل از فروش داخلی گاز ۸۵ درصد تحقق پیدا کرده منابع حاصل از صادرات اتان، ال پی جی و گوگرد ۷۰ درصد تحقق پیدا کرده که بخشی از آن معوقات و مطالبات پتروشیمی‌ها است.

میرکاظمی با یادآوری اینکه درآمد‌های پیش بینی شده در تبصره ۱۴ قانون بودجه در ۱۰ ماهه امسال در عمل ۳۷۱ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: این معناست که درآمد‌های پیش‌بینی شده در این تبصره ۷۰ درصد عملکرد داشته و ۳۰ درصد از آن تحقق پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که درآمد‌ها از این تبصره تا پایان سال به ۵۱۳ هزار میلیارد تومان برسد که حدود ۸۱ درصد تحقق را نشان می‌دهد.

وی درباره درآمد‌های تحقق نیافته این تبصره نیز با بیان اینکه این رقم ۲۵۵.۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، افزود: ۱۱۸ هزار میلیارد تومان آن به صادرات و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان آن به حوزه گاز و سایر موارد باز می‌گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با یادآوری این نکته که در بودجه امسال ۱۳۶ هزار میلیارد تومان بیشتر از آنچه که در بودجه پیش بینی شد یارانه دریافت کردیم، علت آن را افزایش قیمت‌های جهانی بعد از تصویب بودجه دانست و گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، کنترل قیمت دارو و افزایش قیمت روغن نیز از دیگر دلایلی بود که سبب شد ۲۳۳ هزار میلیارد تومان مصارف این تبصره افزایش پیدا کند.

میرکاظمی افزود: براساس بند ۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال تا زمانی که منابع پیش‌بینی شده برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه دارو، یارانه نان و یارانه کمیته امداد و بهزیستی و بیمه سلامت ۱۰۰ درصد تحقق پیدا نکند، دولت این حق را ندارد به سایر ردیف‌های تبصره ۱۴ منابعی را پرداخت کند؛ ما نیز همین کار را نیز انجام دادیم و به همین دلیل است که پرداخت‌ها در برخی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اشتغال به تعویق افتاده و نمایندگان می‌پرسند که چرا تخصیص پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: درخواست کرده‌ایم که ۶۰ هزار میلیارد تومان از بخش‌های دیگر بودجه به تبصره ۱۴ منتقل شود تا بتوانیم در دو ماهه پایانی سال بخشی از تعهدات عقب افتاده را محقق کنیم. خوشبختانه تا به امروز نیز بدون هیچ تاخیری یارانه‌ها پرداخت شده است و دولت در این زمینه مشکلی ندارد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار