کد خبر: 1133451
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با اعلام دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ۲۴ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران این دوره از جشنواره حضور دارند. مجتبی امینی، دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم‌های راه یافته به این دوره از جشنواره مشخص شدند که در آن آثاری از فیلمسازان باتجربه و جوان دیده می‌شود. در این دوره از جشنواره، ۲۴ فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور دارند که بیش از روند سال‌های اخیر است که به‌طور سنتی ۲۲ فیلم برای رقابت انتخاب می‌شد.
محمدصادق عابدینی

۲۴ فیلم فجر ۴۱
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته در ارتباط زنده تلویزیونی که از محل باغ فردوس و موزه سینما برقرار کرد، ضمن رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره، نام ۲۴ فیلم جشنواره امسال را به این ترتیب معرفی کرد: «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی، «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری، «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، انیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود‌نکویی و محمدجواد جنتی و تهیه‌کنندگی حامد جعفری، «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، «چرا گریه نمی‌کنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا بالا، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، «متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، «بابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی، «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی‌اباذر‌جوکار، «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور، «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام دوماری و حسین پورامیری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند.
۴ فیلم در فهرست رزرو
امسال جشنواره فیلم فجر چهار عنوان فیلم را در فهرست آثار رزرو شده قرار داده است تا در صورت نرسیدن آثار بخش سودای سیمرغ، این آثار جایگزین آن‌ها شود. فهرست آثار رزرو شده که امینی معرفی کرده به این شرح است: «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی، «اخت‌الرضا» به کارگردانی مجتبی طباطبایی، «جان جانان» به کارگردانی شادی آفرین‌الهیاری و «۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری.
حضور پررنگ فارابی در فجر ۴۱
بنیاد سینمایی فارابی پررنگ‌ترین حضور در جشنواره فیلم فجر را رقم زد. فارابی به عنوان بازوی فیلمسازی دولتی در ایران امسال با داشتن ۹ فیلم در بخش مسابقه و یک فیلم در فهرست رزرو، بیشترین سهم را در سودای سیمرغ امسال دارد. فیلم‌های «بعد از رفتن»، «جنگل پرتقال»، «روایت ناتمام سیما»، «سینما متروپل»، «شماره ۱۰»، «کاپیتان»، «کت چرمی»، «گل‌های باوارده» و «هوک» آثار بخش سودای سیمرغ فارابی و «بهشت تبهکاران» در بخش رزرو جشنواره چهل و یکم حضور دارند. روابط‌عمومی فارابی با صدور اطلاعیه‌ای، توجه به مضامین ملی و رویداد‌های تاریخی، نگاه ویژه و امیدبخش به مسائل کودکان و نوجوانان، برتری مفهوم پهلوانی بر قهرمانی، مبارزه با فساد، روایت متفاوت از عشق، انتقاد سازنده به مناسبات اجتماعی و ... را از محور‌های موضوعی فیلم‌های فارابی در جشنواره فیلم فجر دانست.
۳ فیلم حوزه هنری در فجر
پس از فارابی که با ۹+۱ عنوان فیلم در صدر مشارکت در جشنواره فیلم فجر قرار دارد، حوزه هنری با داشتن ۲+۱ فیلم در رتبه دوم مشارکت است. فیلم‌های «عطر آلود»، «در آغوش درخت» و «اخت الرضا» (نوردخت) در بخش رزرو حضور دارند.
سهم اوج از جشنواره
از مجموع آثاری که سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای جشنواره فیلم فجر آماده کرده بود، تنها دو فیلم در فهرست سودای سیمرغ حضور دارند. بر این اساس فیلم‌های «غریب» و «سرهنگ ثریا» در فجر حضور دارند. این در حالی است که انیمیشن «ببعی» و فیلم «نائله» از سوی اوج تولید شده بودند و احتمال حضور «ببعی» در جشنواره زیاد بود.
تعداد بالای فیلم اولی‌ها در فجر ۴۱
در کنار اسامی فیلمسازان باسابقه‌ای، چون کیومرث پوراحمد و محمدحسین لطیفی، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شاهد حضور پرتعداد کارگردانان فیلم اولی یا فیلم دومی است. فیلم‌های «درخت پرتقال»، «استاد»، «های‌پاور»، «کت چرمی»، «سرهنگ ثریا»»، «اتاقک گلی» و «آه سرد» به کارگردانی فیلمسازان فیلم اولی به جشنواره رسیده است. از سوی دیگر فیلمسازانی، چون گل‌سفیدی، ریگی، حمزه‌ای، خواجه‌پاشا و معتمدی با دومین تجربه سینمایی خود در جشنواره فجر حضور دارند.
رونمایی از پوستر جشنواره
برخلاف سال‌های گذشته که دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری با اصحاب رسانه آثار راه یافته به جشنواره را معرفی و از پوستر جشنواره رونمایی می‌کرد، امسال تمام مراسم معرفی رسمی فیلم‌های جشنواره در چند دقیقه کوتاه انجام و پوستر جشنواره نیز از همان ارتباط مستقیم تلویزیونی رونمایی شد. پوستر این دوره از جشنواره فیلم فجر را مسعود نجابتی طراحی کرده است. این پوستر با حضور جمال شورجه رونمایی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار